Miljø og kollektivtrafikk
Miljøpartiet Venstre
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Miljø og kollektivtrafikk
- Publisert onsdag 06. juni 2012 09:08
Venstre - utenfor Byrådet - har alltid vært høye og mørke og skrytt av at de har fått til mye på kollektivtrafikk i Oslo. Og det er riktig at Venstre her - sammen med SV - har vært en pådriver. Dog må jeg minne om at alt er blitt vedtatt av et enstemmig bystyre.
Men så når Venstre på slutten av fjoråret kommer inn i Byrådet, og får det direkte byrådsansvar, merker vi en betydelig endring.
Nå øker kollektivprisene mer enn tidligere, og ikke minst: nå nedlegges og kuttes det i eksisterende ruter.
Er det slik at vi nå med Venstre med samferdselsbyråden har begynt på de sju magre årene for kollektivtrafikken? Og - for å forskuttere bystyredebatten neste uke: mens vi til nå har hatt en Oslopakke 3 med en relativt bra kollektivandel skal Venstre skaffe oss det Dagbladet på lederplass kalte Eksospakke 3?
Kommentarer
Prosenter hjelper lite for kollektivtrafik ken, de trenger harde penger. Når Venstre i Oslopakke 3 legger inn 500 millioner for å finansiere en T-banetunnel som koster minst 13 milliarder planlegges det kanskje ikke for realisering i dette århundre?
Motorveiene er Venstre(+Ap/Høy re)dog særs åpne for å finansiere og prioritere.
Du sier altså at sentrumstunnele n med en totalkostnad på 13 milliarder "kan uansett ikke finansieres gjennom denne pakken", mens det gigantiske bilprosjektet E18, til en prislapp på den nette sum på 25 milliarder er det for Venstre opplagt hører hjemme her. Det henger ikke på greip, og viser at Venstre - dessverre - prioriterer bil framfor kollektivtrafik k.
Så registerer jeg at SV helst skulle tilsidesatt alle forutsetninger, betingelser og tidligere avtaler (som dere forøvrig var med å stemme frem), og begynt på nytt. Det kan dere gjerne mene i teorien, men om man skulle begynt der i virkeligheten, ville pengene fra staten formodentlig forsvunnet i samme slengen. Dette var altså reforhandlinger , som bygget på tidligere forlik men tok opp i seg enkelte endrede forutsetninger. Sentrumstunnele n har aldri vært tenkt finansiert gjennom Oslopakke 3, og det er urealistisk å tro at man kunne fått til det bare ved å prioritere annerledes. Skulle man tatt ut E18, ville det ikke blitt noen pakke i det hele tatt.
Jeg registerer også at SV liker å omtale denne pakken som om Venstre har laget den alene. Det er selvfølgelig hyggelig at dere har så stor tro på vår betydning, men Høyre og Arbeiderpartiet har også vært med i disse forhandlingene, med sine 42 av 59 stemmer i bystyret. SV av alle partier burde jo vite noe om hvor lett det er å dra Ap i klimavennlig retning. Resultatene man oppnådde var likevel gode nok til at Frp trakk seg fra forhandlingsutv alget i protest mot at det gikk med for mye bompenger til kollektivtiltak , og Oslo Høyre har på sine nettsider nærmest beklaget at de måtte gå med på dette.
Jeg har stor forståelse for at SV er frustrert over at dere gjorde et for dårlig valg til å få plass i forhandlingsutv alget, men å omtale Oslopakke 3, som innbærer en storstilt satsning på kollektiv, som en ren klimafiasko blir etter mitt syn bare symbol- og protestpolitikk .
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.