Miljø og kollektivtrafikk

Miljøvennlige biler?

Miljøvennlige biler?Pål Jensen i Norsk forening mot støy reiser en spennende debatt: Er el-biler egentlig så miljøvennlige? Han sier bl.a.:

"- Elbiler bidrar like mye til køer, kork og kaos i byene. De opptar like mye verdifull plass, med forbehold om at tendensen til å lage små elbiler vedvarer. Vi kan selvfølgelig håpe at elbilene dermed kan bringe litt fornuft inn i bilismens verden. Men det er kanskje bare forbigående fordi batterienes rekkevidde har vært begrenset.

- Elbiler kommer ofte som tillegg til eksosbiler, særlig i rike land hvor biltettheten allerede er høy. Dette kan riktignok motvirkes med restriksjoner på eksosbiler, men de fleste steder er slike restriksjoner PUK (politisk ukorrekt). De fleste husker vel sirkuset da Statens vegvesen foreslo avgifter på dieselbiler i de mest eksosplagede byene," skriver han blant annet.

Han utfordrer oss på et viktig spørsmål. Hva tenker du om dette?

Les mer nedenfor.



Miljøvennlige biler?

Av Pål Jensen, Rådgiver i Norsk forening mot støy

Vi nærmer oss en milliard biler, og billiarden kan ødelegge verden, skriver Tor Sandberg i Dagsavisen 15. oktober. Marius Holm, daglig leder i miljøstiftelsen Zero, sier at stadig flere biler er oppskriften på en klimakatastrofe. Men han tilføyer også «Hovedproblemet er at folk flest velger billige fossilbiler, framfor klimavennlige biler som er dyrere.» Andre snakker om «hybridbiler og andre miljøvennlige biler».

Er det virkelig så enkelt? Kan vi virkelig løse hovedproblemet ved å kjøpe elbiler og hybridbiler? Er slike biler virkelig miljøvennlige? Elbiler har selvfølgelig en del fordeler hvis de erstatter eksosbiler: De gir ingen lokale luftforurensninger, de støyer mindre, og de er langt mer energieffektive der de går på fornybar energi. Kanskje de også innbyr til mykere kjøring, noe som iallfall hevdes av enkelte elbiltilhengere. I tillegg er de gjerne mindre enn eksosbilene. Men er de dermed miljøvennlige? En kan ikke kjøre fra følgende fakta:

- I Norge, hvor en liten befolkning vasser i fornybar kraft, kan elbilene kjøres med fornybar strøm. Da er de langt mer energieffektive enn forbrenningsmotorer, hvis virkningsgrad sjelden overstiger 35 % (også om drivstoffet markedsføres med forstavelsen «bio-»). Men de fleste steder må de i praksis gå på kullkraft eller atomkraft.

- Fremstilling av en mellomstor personbil krever mye energi og forårsaker utslipp av bl.a. ca. 7 tonn CO2. - I moderne biler finnes en rekke kretskort, flere enn i en vanlig PC. Disse inneholder en del meget helse- og miljøskadelige stoffer, som for all del ikke må havne i naturen. Kan vi stole på at fremstillingen og innsamlingen av millioner og muligens milliarder av slike kretskort blir forskriftsmessig i ett og alt?

- Elbiler forårsaker like mange trafikkulykker, med det forbehold at de kanskje innbyr til mykere kjøring.

- Elbiler bidrar like mye til køer, kork og kaos i byene. De opptar like mye verdifull plass, med forbehold om at tendensen til å lage små elbiler vedvarer. Vi kan selvfølgelig håpe at elbilene dermed kan bringe litt fornuft inn i bilismens verden. Men det er kanskje bare forbigående fordi batterienes rekkevidde har vært begrenset.

- Elbiler kommer ofte som tillegg til eksosbiler, særlig i rike land hvor biltettheten allerede er høy. Dette kan riktignok motvirkes med restriksjoner på eksosbiler, men de fleste steder er slike restriksjoner PUK (politisk ukorrekt). De fleste husker vel sirkuset da Statens vegvesen foreslo avgifter på dieselbiler i de mest eksosplagede byene.

Selvsagt er det forståelig at den voksende middelklassen i land som Kina og India gjerne vil ha seg biler: Har de ikke de samme rettigheter som oss i rike land? Men hvis de ikke lærer av våre feil, så er enda flere biler – uansett teknologi – en oppskrift på en klimakatastrofe.

Og det er minst like viktig å elektrifisere annen transport - ikke bare med landstrøm og elektriske tog, men også med trikker og trolleybusser og batteribusser. 

Følg Ivar Johansen på Twitter
tilsendt temavise nyhetsbrev

 

 

Kommentarer   

#1 kjell 28-10-2012 10:39
At el-biler bidrar til mykere kjøring betviler jeg sterkt. Et faktum er imidlertid at i en konfronterende bilulykke mellom en el-bil og en vanlig personbil (eller en trailer) vil el-bilen ALLTID bli den part det går hardest ut over. Dermed bør vi ikke bare diskutere MILJØET når det er snakk om el-biler, men også
TRAFIKKSIKKERHETEN.
#2 Håvard Pedersen 28-10-2012 11:08
Pål Jensen har helt rett. I byene så er eksosutlipp bare et av en rekke problemer som bilismen skaper. I tillegg til de momentene Jensen ramser (at de forårsaker like my kø, kaos og trafikkulykker) , kan det og føyes til produksjon av svevestøv fra asfaltslitasje.
Senest i sist uke hadde Aften en reportasje om hvordan 21-bussen snegler seg forbi Bislettområdet i sneglefart grunnet køer, og at feilparkerte biler stadig er et problem for trikkens framkommelighet . Bildrivstoff gjør selvsagt ingen forskjell på slike problemer. I byer er rett slett saken at det er ikke plass til at hver og en av oss kan ikke fortsette å okkupere 12-14 m2 gategrunn, noe vi gjør enten vi beveger oss eller setter fra oss kjøretøyet.
Det er viktig å viderutvikle og satse på el-biler som taxier, nyttetransport og som framkomstmiddel i distriktene, men byene må folk få begynne å fortstå at plasshensyn må overordnes trafikkplanlegn ingen.
#3 Tom Rellsve 28-10-2012 11:22
Pål illustrerer at miljøbegrepet er mangesidig. Men ut i fra målsettingen å redusere klimautslipp erjo elbiler mer miljøvennlige enn de som går på diesel eller bensin. Det mest miljøvennlige alternativ er å la bilen stå mest mulig.
#4 Magnus J. Delsett 28-10-2012 12:52
Ikke et argument mot elbilen, men en viktig påminnelse om at det ikke er mulig å løse alle miljøproblemene ved bare å bytte drivstoff på tanken. Men selv om vi først og fremst må jobbe for mindre bil og mer sykkel- gang- og kollektivtrafik k, må vi også ha biler som ikke slipper ut CO2.

Det er nok ikke mange som er enige i at elbilen skal ha alle privilegiene sine for alltid. Men med det relativt begrensede omfanget av elbiler idag, er det for tidlig å fjerne dem nå. Og det blir ganske urimelig å skulle legge ansvaret for lokale utslipp, kø og arealbeslag på elbilen.
#5 Sunniva Holmås Eidsvoll 28-10-2012 13:01
Jeg tenker at dette er akkurat som med miljøvennlig energi. Hvis det bare kommer i tillegg til fossil energi er det ikke miljøvennlig, da er det bare sløsing med ressurser som krever store naturinngrep uten at klimagassutslip pene går ned.

MEN: derfor er det så ekstremt viktig at de grønne løsningene faktisk erstatter de skitne, forurensende fossile løsningene. Dere gjelder energi, transport, bolig, i indistrien osv.

Det er et politikeransvar å ikke bare fremme de grønne løsningene, men å sørge for at vi slutter med forurensning. Det fikser ikke markedet av seg selv.
#6 Anders Ekeland 28-10-2012 14:30
Her er det etter min mening klart nødvendig å heve stemmen mot "el-bil realistene", ikke fordi Pål Jensens argumenter isolert sett er gale, men at de er altfor isolerte.

Hvis verdens fattige, spesielt BRIC blir låst inne i bensinbilen har vi ingen sjans mot klimaendringer. Vi kjenner alle bilens besettende makt (verre en ringen i Ringenes herre... ;-) )

- Det er helt umulig å rense fossilbiler, mens det å gjøre strømmen som el-biler går på grønn er *helt innen rekkevidde* for verdens fattige. Solceller på taket, eller en enkelt vindmølle (eller kombinasjonen) er nok. Man kan få strømnettet grønt (hyptotetisk sett med CCS) - men aldri en armada av fossilbiler.

- At elbilen i dag er bil nummer to - kan det overraske noen. Med en riktig innrette avgiftspolitikk så ville el-biler eller oppladbare hybrider bli bil nr. en.

- Batterikapaiste t er ikke noe problem. Bare standardisere og bytte underveis - eller ha en strømskinne på hovdårene slik at det er bare de siste 2-3 milene en kjører på batteri. Og mange el-biler i dag klarer 10 mil og vel så det.

Det er helt klart at i veldig mange tilfeller ville en el-sykkel, eller en el-scooter (forskjellen er flytende) være et bedre alternativ enn el-bil og minske de arealproblemene biler gir.

Men klimaendringene s fare tatt i betraktning er det nesten bokstavelig talt livsfarlig å så tvil om at el-bil er veien å gå.

Dixit et salvavi animam meam!
#7 John S 28-10-2012 16:23
Er det ingen som ser roten til all forurensing?
Få ned folketallet, så går antallet biler ned av seg selv.

Hvis svaret er "det går ikke an å stoppe utviklingen", skjønner ikke jeg vitsen med å kaste bort tiden på miljø eller natur "vern", et raskt blikk er nok til å se at det er flere som lever fett AV naturvern enn FOR.

Kontrollspørsmå lene må bli om vi er villige til å innrømme at eneste håp er reversering av antallet individer på kloden, og om vi er villige til å satse på noe annet enn evig vekst.

Mennesket er jo veldig gode på å ”regulere bestander”, når skal vi starte med oss selv?
#8 Erik Anders Aurbakken 29-10-2012 15:01
Holtsmark i SSB har dokumentert at vår El-bil politikk er ineffektiv, både økonomisk sett og i forhold til målet om reduksjon av CO2: ssb.no/.../...
I motsetning til El-bil tilhengerene, bygger han på analyse av den energiforsyning en vi faktisk har, og ikke spekulasjoner om storstilt overgang til sol- vindkraft.
#9 Tobias Brox 29-10-2012 20:55
Ingen biler er "miljøvennlige" , og det bærer som regel galt av sted når politikerene velger å subsidiere en bestemt teknologi. Hvorfor ikke heller subsidiere elsykler ... eller enda bedre, trøsykler? Seilbåter? Skotøy burde vært subsidiert, slik at folk kunne spasere mer. Hm. Alt i alt, jeg mener at når det kommer til skatte- og avgiftspolitikk er det mye bedre å bruke avgifter som virkemiddel for å unngå uønsket oppførsel enn å prøve å lokke folk over til ett alternativ vha subsidier.

Bilisme medfører mange problemstillign er slik jeg ser det. CO2-utslipp, petreoleumsavhe ngighet og lokal luftforurensing er eksempler på problemer som elbiler muligens kan løse - men selv her er ikke elbilen så fantastisk som enkelte tror, bl.a. ref Holtsmark. Det er ikke helt umulig at avhengighet av f.eks. "rare earth elements" eller lithium vil vise seg å være en vel så farlig avhengighet som avhengighet til petreoleum. Og alle de andre problemene løses ikke vha elbiler:

Pga salting og piggdekkbruk blir sneen svart langs de mest trafikerte veiene og i de mest trafikerte byene. Dette er også et enormt forurensingspro blem, i tillegg til at saltingen bl.a. dreper trær og at sneen er definert som miljøfarlig avfall som bl.a. ikke kan dumpes på havet, degraderer det trivselen noe så voldsomt.

Køer, kaos, kapasitetsprobl emer og arealbruk er også nevnt (og en bil som kjører i 90 km/h trenger veldig mye mer areal enn en bil som er parkert! Dette kan dog tildels løses vha teknologi).

Sikkerhetsproblematikken er også nevnt - men det fokuseres generelt alt for mye på sikkerheten til de som sitter inne i bilen. En kamerat nevnte på fleip at dersom man vil ha trygge biler, så burde man gjøre det obligatorisk å installere et skarpt spyd på rattet, samt gjøre det forbudt å bruke sikkerhetsseler bak rattet - da ville folk ha kjørt såpass forsiktig at bilene jammen ville vært sikre! Men det er et stort paradoks at folk ofte kjører bil fordi det er tryggere enn å gå - særlig når det kommer til å levere barn til skole og fritidsaktivite ter. Skoleveien for min åtteåring er stort sett trygg, veldig lite trafikk, bortsett fra de siste 50 metrene bort til skoleporten :-( ... og hver gang det kommer en bil opp bakken med ett barn, så må 10-12 spaserende skolebarn gå inn til siden og vente på at bilen har passert. Stanken av dieseleksos etter hver bil er også et problem, men bare ett av problemene.

Støy - for biler i stor hastighet er vind- og dekkstøy dominerende, og elbiler har ingen fordeler. For lave hastigheter er elbilen omtrent lydløs - og enkelte hevder at dette er et såpass stort sikkerhetsprobl em (fotgjengere som ikke er klar over at det kommer en bil, og plutselig endrer retning) at enkelte elbiler leveres med høyttalere som leverer motorlyd!

Helse - folk som ellers ikke mosjonerer har veldig godt av å ta seg daglige spaserturer og sykkelturer - men når man har man supplert kjøretøyparken med en elbil blir det mindre rom for slikt - og jo sjeldnere man går/sykler, jo større blir barrierren for å gå/sykle.

Samfunn - når "alle" bruker bil, blir det lønnsomt å bygge store kjøpesentre langt vekk fra hvor folk bor - og det blir vanskelig å drive lokalbutikk når kundene uteblir. Resultatet blir færre lokalbutikker og høyere priser. Når så post, vinmonopol etc også flytter ut til kjøpesentrene så medfører det at stadig flere blir avhengige av bil.

Eiendomsverdier - utsikt til en motorvei har en tendens til å redusere eiendomsverdien e ganske kraftig.
#10 Pål Jensen 30-10-2012 09:51
Svar til kjell:
Helt enig i at vi også må diskutere trafikksikkerhe ten. Jeg har ingen bevis for at elbiler bidrar til mykere kjøring. Det virker likevel sannsynlig, både fordi elbilkjørere antagelig er bevisste på at mykere kjøring gir lengre rekkevidde – og nettopp det at elbilene er små og derfor er den parten det går hardest utover ved en ulykke. Det siste argumentet bortfaller på lengre sikt hvis tendensen til at elbiler lages små er et forbigående fenomen. For øvrig vil ALLE andre trafikanter være den tapende part ved en kollisjon med en trailer. Det beste virkemiddelet mot slike kollisjoner er å få overført mest mulig gods til bane og sjø.
For øvrig finnes et argument for små kjøretøy som ser ut til å bli glemt i trafikksikkerhe tsdebatten: Der f.eks. en mellomstor personbil blir knust i en frontkollisjon, vil et lite kjøretøy i noen tilfeller kunne passere uten at det blir noen kollisjon.
Ellers må ikke elektrifisering av transport reduseres til en debatt om elbiler. Også satsing på jernbane, trikk og bybaner er viktig – likeså trolleybusser, foruten landstrøm til skip som ligger til kai. Alt dette er gamle, gode og velprøvede teknologier – mens batterier med lang rekkevidde (=høy energitetthet pr. kg) tross alt ikke er det. Videre er gevinsten for helse og miljø mye større pr. kjøretøy ved å elektrifisere f.eks. busser enn privbatbiler – både fordi en buss nødvendigvis støyer og forurenser mer enn en bil, den bruker mer drivstoff pr. km (dog mindre pr. person-km) – og den kjøres langt flere km.
Pål Jensen, rådgiver i Norsk forening mot støy.
#11 Ketil Raknes 31-10-2012 12:04
Jeg mener at Pål Jensen tar feil og at det totale miljøregnskapet for elbiler er positivt. Elbil er jo en del av satsingen på å gjøre bilparken mer miljøvennlig og salget av både hybrid og elbiler har vært rekordstort de siste 5 årene. Resultatet av det er at CO2 utslippende fra nye norske biler blir stadig lavere. Det er også slik at elbiler støyer mindre og ikke bidrar til lokal luftforurensing . I byer som Bergen og Oslo er det et vel så stort problem som CO2-utslipp.

All kjøring, både av bensin-, hybrid- eller elbil, påvirker miljøet i større eller mindre grad. En bil tar plass, den kan føre til ulykker, bildekk skaper svevestøv og støy, og både produksjon og kjøring krever energi.

Selv med en betydelig utbygging av kollektiv, gange og sykkel vil det både i Norge og i andre land være en betydelig bilbruk også i årene framover. Det er i dag 2,4 mill. registrerte personbiler i landet. En bilpark på dette nivået kan ikke fortsette å være fossilt basert hvis klimamålene våre skal nås. Det er derfor viktig og nødvendig å jobbe på flere områder samtidig. Vi må både legge til rette for alternative transportløsnin ger og gjøre bilene så miljøvennlige som mulig. Regjeringen har også her satt en klar målsetting for arbeidet, som sier at ”gjennomsnittli g utslipp fra nye personbiler i 2020 ikke skal overstige et gjennomsnitt på 85 g CO2/km”. For å oppnå dette må vi både redusere utslippene fra bensinbilene og legge til rette for økt bruk av hybrid- og elbiler.

I Klimameldingen heter det derfor at Regjeringens mål er at ”veksten i persontransport en i storbyområdene skal tas med kollektivtransp ort, sykkel og gange”. Det er i dag sterk urbanisering, og transportvekste n i byene er betydelig. Målet som er satt er krevende, og legger føringer for planlegging og gjennomføring av infrastrukturti ltak både nasjonalt og lokalt. I klimaforliket fremgår det at øvrige virkemidler enn avgifter som bidrar til å fremme nullutslippsbil er må sees i sammenheng med trafikkutviklin g i de store byene. Hvor lenge tilgangen til kollektivfelt for el-biler er hensiktsmessig vil blant annet avhenge av konkurranseflat en mellom bil og kollektivtrafik k. Imidlertid vil trafikk- og miljøutfordring ene, samt hastigheten på innfasingen av nullutslippsbil er, kunne variere fra sted til sted. Etter hvert som teknologiene modnes og konkurransekraf ten til de mest miljøvennlige kjøretøyene bedres, er det naturlig at særfordeler fases ut. På strekninger der el-bilene blir til hinder for kollektivtrafik ken vil regjeringen gi prioritet til kollektive transportmidler . Det er heller ikke slik at elbilen alltid er bil nummer to. Oslo kommune har f.eks satt seg som mål å bytte ut sine kjøretøy, slik at de bare har elbiler i kommunens drift 2015. Dette betyr i praksis at de må bytte ut 1500 biler, og anskaffelsespro sessen er i gang.

Økt bruk av elbil er en viktig brikke i satsingen. Siden vi i Norge er heldige og har store mengder fornybar vannkraft, er elbilen den klart mest miljøvennlige bilen. CO2 utslippene fra en elbil er mellom 55-60 % lavere enn vanlige bensin- eller dieselbiler, også når man tar hensyn til utslippene i produksjonsfase n. Elbilene har svært lav motorstøy, og går langt stillere enn fossile kjøretøy. Ved lavere hastigheter som en ofte finner i by er motorstøy som er den dominerende støykilden. Ved større hastigheter, avhengig av type kjøretøy, vil dekk og veibanestøy være de dominerende støykildene. Elbiler som benyttes i bykjøring, særlig der hastigheten er lav, vil derfor også kunne bidra noe til redusert støy, i tillegg til at de forårsaker minimale lokal utslipp ved kjøring.

Internasjonalt er det imidlertid riktig at bildet er mer nyansert, ettersom elbilens miljøregnskap i stor grad avhenger av hvor strømmen kommer fra. Legges europeisk kraftmiks (gjennomsnittel ige utslipp fra kraften brukt i Europa) til grunn, kommer elbilen bedre ut enn konvensjonelle biler. En elbil som kjører bare på kullkraft kan imidlertid vanskelig bli en miljøvinner i dag. Elbiler representerer imidlertid også i slike tilfeller en betydelig økt mulighet for på sikt å redusere miljøkonsekvens ene av bilbruk. Grunnen til dette er at man ved bruk av elbil, flytter utslippene fra den enkelte bil over til et mer avgrenset antall kraftproduseren de anlegg. Betydelig bruk av fossil kraftproduksjon uten rensing kan ikke forenes med målet om å hindre at gjennomsnittste mpraturen på jorda stiger med mer enn to grader. En omlegging av kraftproduksjon en i Europa og resten av verden er derfor påkrevd. En slik utvikling ”jobber” i elbilens favør, og vi må tørre å forutsette at verden vil utvikle seg i denne retningen.
#12 Ole Henrik Hannisdahl 05-11-2012 10:58
Hei,

Debatten om hvorvidt elbiler er miljøvennlige vil neppe bli avblåst med det første. Vi har samlet en god del dokumentasjon om emnet her:

gronnbil.no/.../...

Kort oppsummert er vårt standpunkt følgende:

En elbil flytter utslipp fra bil til kraftverk. Dermed slipper den ikke ut noe der den kjører. Dette gir mindre lokal forurensning og mindre støy i byene og langs veiene våre, noe som kommer alle som bor og oppholder seg der til gode – ikke bare elbilistene. Elbiler gir betydelige lokale miljøgevinster, noe som i sin tur også gir helsegevinster.

Elbilens utslipp vil avhenge av kraftsystemet. I Norge er kraftproduksjon en tilnærmet 100% fornybar, og utslippene fra en elbil vil være tilnærmet lik null – selv om vi er tilkoblet det nordiske og europeiske kraftsystemet fysisk, gjennom overføringskabl er, og finansielt, gjennom kraftmarkedet. Mer om dette temaet li artikkelen over.

Ved å sentralisere utslipp fra flere millioner biler ved noen få kraftverk, muliggjør man rensing av utslippene fra bilparken gjennom karbonfangst og lagring ved kraftverk.

I Europa har man et karbonmarked kalt ETS , som setter et tak for utslipp av klimagasser. Ved å flytte utslipp fra bil til kraftverk, oppnår man også å flytte utslipp fra transportsektor en, som ikke er kvotepliktig, inn i energisektoren, som er kvotepliktig. Dette bidrar til økt etterspørsel etter utslippskvoter, noe som normalt sett bør føre til økt kvotepris – og dermed reduserte utslipp.


Med vennlig hilsen
Ole Henrik Hannisdahl
Prosjektleder, Grønn Bil

You have no rights to post comments