Miljø og kollektivtrafikk
El-bil-debatten går videre....
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Miljø og kollektivtrafikk
- Publisert mandag 05. november 2012 01:28
Og debatten går her på bloggen:
Håvard Pedersen skriver: "Pål Jensen har helt rett. I byene så er eksosutlipp bare et av en rekke problemer som bilismen skaper. I tillegg til de momentene Jensen ramser (at de forårsaker like my kø, kaos og trafikkulykker), kan det og føyes til produksjon av svevestøv fra asfaltslitasje."
Magnus Delsett skriver: "Ikke et argument mot elbilen, men en viktig påminnelse om at det ikke er mulig å løse alle miljøproblemene ved bare å bytte drivstoff på tanken. Men selv om vi først og fremst må jobbe for mindre bil og mer sykkel- gang- og kollektivtrafikk, må vi også ha biler som ikke slipper ut CO2."
Erik Anders Aurbakken skriver: "Holtsmark i SSB har dokumentert at vår El-bil politikk er ineffektiv, både økonomisk sett og i forhold til målet om reduksjon av CO2: http://www.ssb.no/filearchive/...il2012.pdf I motsetning til El-bil tilhengerene, bygger han på analyse av den energiforsyningen vi faktisk har, og ikke spekulasjoner om storstilt overgang til sol- vindkraft."
Mens statssekretær Ketil Raknes i Miljødepartementet skriver: "Jeg mener at Pål Jensen tar feil og at det totale miljøregnskapet for elbiler er positivt. Elbil er jo en del av satsingen på å gjøre bilparken mer miljøvennlig og salget av både hybrid og elbiler har vært rekordstort de siste 5 årene. Resultatet av det er at CO2 utslippende fra nye norske biler blir stadig lavere. Det er også slik at elbiler støyer mindre og ikke bidrar til lokal luftforurensing. I byer som Bergen og Oslo er det et vel så stort problem som CO2-utslipp."
Les debattinnleggene og hiv deg inn i debatten
Kommentarer
Enhver debattant som går inn i disse verkene finner raskt store feil og mangler.
Norge kan ikke ta hensyn til energiforsyning en i Somalia. Her i Norge er energien 100% ren, og da er det også i følge NTNU 60% bedre med elbil kontra dieselbil. Da VG skrev om denne rapporten, konkluderte de med at elbil var verre enn diesel, og det er riktig - i grisegrendte strøk i Kina!
Jeg gleder meg til oljeprisene havner rundt 300 dollar fatet. Når jeg vokste opp, kostet et fat under 10 dollar. Nå koster det 100-130 dollar. Jeg er fremdeles svært ung, så fremtiden blir nok elektrisk, samme hva grinebiterene som har lagt batteribilene for hat sier.
Hydrogenkraftverk inngår også i samlebetegnelse n elektriske fremkomstmidler .
Hva mener du?
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.