Miljø og kollektivtrafikk

Trikken sliter

Trikken sliterSom en av mine mange kontakter i Sporveissystemet forteller: Antallet innstillinger på trikken er nå rekordhøyt. Vognmangelen er stor, bl.a. som følge av

- Kollisjon på Storo for ikke lenge siden satte to vogner ut av drift for lengre tid (145 og 168)

- Siste vogn etter Sæter-kollisjonen for fem år siden er fortsatt ikke i  trafikk, men ventes omsider tilbake denne måneden (vogn 166)

- To vogner er langtidshensatt, dvs. på ubestemt tid, på Holtet pga. store rustskader og at de deretter er benyttet som delelager for de andre (146 og 147).

- I utgangspunktet er vognreserven minimal i forhold til det ruteopplegget som skal kjøres.

Dette går i første omgang ut over linje 11 Kjelsås-Frydenlund, som er best egnet for å dekkes med buss. Men man dekker likevel ikke mer enn noen få turer med buss. Resultatet er lenge å vente og enda fullere på  de vognene som kjøres.

Vedlikeholdsetterslepet er enormt, bl.a. som en konsekvens av at Sporveisorganisasjonen av det borgerlige bystyreflertallet - og mot virksomhetens ønske - er pådyttet et formidabelt byråkrati som årlig gir Sporveisorganisasjonen en merkostnad på 55 millioner kroner.