Miljø og kollektivtrafikk

Natur og Ungdom: Bilfritt sentrum – Oslo til folket

Natur og Ungdom: Bilfritt sentrum – Oslo til folketNatur og Ungdoms landsmøte har vedtatt en klok uttalelse om bilfritt sentrum i Oslo:

"Oslo kommune har vedtatt å halvere byens klimagassutslipp innen 2030. Idag kommer 42 prosent av Oslos klimagassutslipp fra veitrafikk. Skal vi kunne kutte utslippene, må de miljøvennlige alternativene være konkurransedyktige, samtidig som det må bli vanskeligere å bruke bil. Fjerner man biltrafikken innenfor Ring 1 blir det mer attraktivt å benytte seg av kollektivtilbudet og lettere å holde overholde rutetider. Hvert år taper Ruter tre milliarder kroner på forsinkelser grunnet privatbilisme. Biltrafikken er også den største kilden til lokal luftforurensning. Ved å redusere trafikken reduseres svevestøv, støy og annen forurensing.

Å gjøre Oslo sentrum bilfritt er et viktig tiltak for å sette grenser for biltrafikken og øke fremkommeligheten for miljøvennlige transportmidler. Byrådet i Oslo må starte arbeidet for å nå målet om å halvere byens klimagassutslipp innen 2030. Natur og Ungdoms landsmøte krever et bilfritt sentrum innenfor Ringvei 1 i Oslo sentrum," heter det blant annet i uttalelsen fra Natur og Ungdoms landsmøte.

Les hele uttalelsen nedenfor.


Bilfritt sentrum – Oslo til folket

 

Natur og Ungdom, samlet til landsmøte i Fredrikstad 5.- 8. januar 2013, krever at Oslo sentrum innenfor Ring 1 blir fritt for privatbilisme.

Oslo kommune har vedtatt å halvere byens klimagassutslipp innen 2030. Idag kommer 42 prosent av Oslos klimagassutslipp fra veitrafikk. Skal vi kunne kutte utslippene, må de miljøvennlige alternativene være konkurransedyktige, samtidig som det må bli vanskeligere å bruke bil. Fjerner man biltrafikken innenfor Ring 1 blir det mer attraktivt å benytte seg av kollektivtilbudet og lettere å holde overholde rutetider. Hvert år taper Ruter tre milliarder kroner på forsinkelser grunnet privatbilisme. Biltrafikken er også den største kilden til lokal luftforurensning. Ved å redusere trafikken reduseres svevestøv, støy og annen forurensing.

Et sentrum fritt for privatbilisme innenfor Ring 1 ble tatt opp i Oslo bystyre i oktober 2012. Til tross for at det ikke ble vedtatt, krever Natur og Ungdom at området innenfor Ring 1 i Oslo på sikt skal bli bilfritt. Saken kan ikke gjenopptas før 2015, men i mellomtiden må byrådet starte arbeidet med å innføre bilfrie gater.

Et bilfritt sentrum vil også gjøre det lettere for syklister og gående. Det vil bli mer plass til fotgjengere, sykkelfelt og sykkelparkeringer. Slik det er i dag er det for få sykkelveier, og å reise med sykkel er svært risikabelt. Gatekaféer og boder vil også kunne ta i bruk den frigitte plassen, noe som vil være med på å skape et bedre bybilde og bymiljø. Dette vil gjøre det bedre for Oslos innbyggere samtidig som turistnæringen også vil profitere på det. Utrykningskjøretøy, varetransport, funksjonshemmede og kollektivtransport vil fremdeles ha kjøretillatelse.

Ved å gi miljøvennlige fremkomstmidler forrang og en mer naturlig plass i sentrum enn fossilbrenseldrevne biler, fremstår Oslo som en norsk foregangs- og miljøby. Å innføre et bilfritt sentrum er ikke et umulig prosjekt. Flere europeiske byer, som Freiburg og Brussel, har fått et bilfritt sentrum. Dette har vært vellykket og Oslo burde lære av deres gode eksempel.

Norge, som et av verdens rikeste land, er nødt til å stå fram som et godt eksempel om vi skal klare å kutte ned de globale utslippene med de 80 prosent som trengs for å nå togradersmålet. Da må også Oslo ta ansvar og redusere sine utslipp.

Å gjøre Oslo sentrum bilfritt er et viktig tiltak for å sette grenser for biltrafikken og øke fremkommeligheten for miljøvennlige transportmidler. Byrådet i Oslo må starte arbeidet for å nå målet om å halvere byens klimagassutslipp innen 2030. Natur og Ungdoms landsmøte krever et bilfritt sentrum innenfor Ringvei 1 i Oslo sentrum.

Følg Ivar Johansen på Twitter
Abonner på Ivar Johansens Facebook-meldinger
tilsendt temavise nyheter