Miljø og kollektivtrafikk

Giftlokket over Oslo: Bilen får stå i garasjen

Giftlokket over Oslo: Bilen får stå i garasjenI dag - torsdag - er advarselen igjen til mange i Oslo: Små barn bør unngå lengere opphold utendørs. Astmatikere og personer med alvorlige hjerte- og luftveislidelser bør ikke oppholde seg utendørs. Dette gjelder dem som bor eller oppholder seg i svært forurensede områder. Og dessverre: det gjelder tusener. Giftlokket ligger over deler av Oslo.

Tilsynelatende, om man leser Aftenposten i går, har bystyret først tatt tak i dette nå i sommer. Sånn er det jo ikke. I bystyret har vi hatt mange politiske initiativ, forslag og vedtak gjennom årene. Men generelt har det borgerlige bystyreflertall vegret seg for offensive tiltak som monner. Dessverre.

Min grunnleggende holdning er: Byen er for folk. Hvis valget - på de mest sårbare dagene - er om byens innbyggere skal måtte holde seg innendørs, eller om bilene må holde seg innendørs, så velger jeg en by der alle mennesker får mulighet til å være ute i det offentlige rom uten å påføre seg alvorlige helseskader. Bilene får bli stående i garasjen (dvs. begrensning på biltrafikken), og folk får reise kollektivt. Jeg synes det er leit at bystyrets flertall - så langt - i praksis har valgt annerledes: prioritert bilistenes ubestritte rett til å kjøre når som helst og hvor som helst, med den konsekvens at mange mennesker i denne byen i deler av året må holde seg innendørs.

Kommentarer   

#1 Reidar G. Sand 24-01-2013 11:44
Nå er det vel også slik, at bilen er et nødvendig transportmiddel for svært mange i Oslo. Og umiddelbart finnes det ingen løsning på byens forurensningspr oblemer, og å forby bilkjøring er egentlig ikke en ensidig løsning; kollektiv-tilbu det dekker ikke til alle - det er rett og slett ikke kapasitet nok! Oslos politikere lot sjansen gå fra seg da utbyggingen av ytre ringvei ikke medførte bygging av parkeringshus langs denne traseen, og tilknytning av kollektive løsninger opp mot dette. Det ville ha medført en løsning, som ikke hadde lagt et press for indre by m.h.t. trafikk og forurensning, og parkeringsareal i indre by kunne ha vært nyttet til bl.a. boligbygging eller annet positivt for byen (levende by). Slik ble det dessverre ikke. Men det er i alle fall ikke noen løsning og flytte problemet over på bilistene (bilismen) - det er for enkelt!
RGS
#2 Anita 24-01-2013 12:12
Så, Reidar,litt spisseformulert er ditt svar: tusener av mennesker i Oslo får da heller holde seg innendørs, i husarrest?
#3 Håvard Pedersen 24-01-2013 20:59
Samferdel og forurensning er full av paradokser. Fra Fetsund og inn mot Lillestrøm/Oslo er biltrafikken så stor at utbyggingen av veien Fetsund - Lillestrøm ligger inne i Oslopakke 3 med utvidelse fra to- til fire-felts vei. På jernbanestrekni ngen -Kongsvingerban en- parallelt med veien er togene så fullstappa at folk besvimer i rushtrafikken. Pendlerforening en svarer med å true med aksjoner som går på å oppfordre togpendlerne til heller bruke bil for å skape veikaos og på den måten bedre synliggjøre problemet, mens NSB svarer med å sette opp busser parallelt med toget for å avhjelpe problemet. Men hvorfor setter heller ikke NSB opp flere tog i rushen? Jo, fordi det er ikke tilstrekkelig sporplass på den enkeltsporede Kongsvingerbane n. Jeg har ikke sett et eneste krav fra hverken NSB eller politikere om at Kongsvingerbane n må prioriteres med et ekstra spor framfor to nye felt på veien (som sikkert ikke blir noe rimligere). Er det noe rart det blir store trafikk- og forurensningspr oblemer i Oslo?
#4 Astma- og allergiforbundet 24-01-2013 23:47
Det er svært urovekkende og vi deler ditt syn. Tiltakene må settes inn der de gir best effekt. Diesel forurenser aller mest og må først stå.
#5 Kjell Erik Onsrud, leder av For Jernbane 04-02-2013 17:36
Akkurat når det gjelder Kongsvingerbane n, så har jeg jobba litt med den saken. Kapasiteten for persontrafikk på banen kan nær dobles dersom NSB kan kjøre med doble togsett. Utfordringa er at dagens perronger er for korte. Det er bare perrongen ved spor 1 på Fetsund som er lang nok. Jernbanetilsyne t krever rimelig nok at det skal være perrong ved alle dørene som det er tillatt å stige av/på ved. I rushet i dag må NSB kjøre med bakre togsett avstengt etter Lillestrøm, det er en skam! Politikerne må bevilge penger til et enhetlig utbyggingsprosj ekt for perrongene på Kongsvingerbane n. Da får flere sitte og det blir mindre trengsel på veiene.

You have no rights to post comments