Miljø og kollektivtrafikk

Kritisk trikkemangel

Denne uka har det manglet 8-10 trikker hver dag for å kunne kjøre ruteopplegget. Resultatet har vært mye busskjøring. Linje 12 er lettest å dekke med buss, og på denne linja har det vært helt nede i null trikker i drift, dvs. alle avganger kjøres med buss. I dag tror jeg de hadde en trikk og resten busser i drift på det verste.

Årsaken er sammensatt:

- Mange vogner venter på hjuldreiing fordi hjuldreiebenken er i ustand. Dette skyldes igjen at de har sagt opp vedlikeholdsavtalen for å spare penger og i stedet vil basere seg på tilkalling av reparatør ved behov. Reparatøren holder til i Tyskland, og er blitt heftet av flystreik i Lufthansa. Han har også faste oppdrag som må prioriteres.

- En SL95 er ute av drift etter avsporing ved Sjømansskolen forrige uke, og ingen av de langtidshensatte SL95 med rustskader er gjort noe med.

- Det er oppdaget korrosjonsskader og sprekker på enda flere SL95-vogner. Noen er blitt hensatt. Man frykter å finne dette også på enda flere vogner i tida som kommer. Dermed kan situasjonen bli enda verre.

- De brukte vognene i Kassel er solgt, og er ikke lenger aktuelle. Og samtidig: Nye vogner er fortsatt ikke bestilt.

Det ser dermed nokså dystert ut, og samferdselsbyråd Elvestuen (Venstre) burde ta de nødvendige initiativ for å rydde opp i dette. Sagt på en folkelig måte: få ut finger'n.

Kommentarer   

#1 Jørgen 24-04-2013 19:05
Hva med å prøve ut de trikkene som står og venter på å bli testet for Edingburgh. For de har jo noen lengre trikker som ikke er så tunge som Sl-95. Burde ha vært mulig å spurt.
De står på lager i Frankrike.
+1 #2 John A 24-04-2013 19:32
Det beste som kan skje er totalt sammenbrudd, kun ved å brenne ned hele huset blir man kvitt den dødelige muggsoppen som sitter i veggene hos administrasjone n i sporveien. Etter det er det bare en vei, og det er oppover :)
#3 Per 25-04-2013 03:42
Det vi ser, er jo konturene (eller følgene) av oppsplittinga i bestiller-utfør er-modellen, og Sporveien som ble KTP og en million underselskaper. Venstre har vært med på den galeien, og Elvestuen har ikke lagt to pinner i kors for å samle det igjen. Venstre vil ha mer oppsplitting og privatisering, ikke mindre.
+1 #4 Bjarne Mikael Torkveen 25-04-2013 15:04
Denne situasjonen kunne vært langt mindre alvorlig hvis KTP (tidligere Oslo Sporveier) ikke hadde tatt trikkene SM83 og SM91, samt den ene vognen av type SM90, ut av drift ved tusenårsskiftet . Oslo Kommune burde kjøpe de gjenværende eksemplarene av disse trikkene tilbake fra diverse sporveismuseer i Norden, og sette dem i trafikk igjen.
#5 tanta 26-04-2013 06:48
flere annsatte i administrasjon og vognselskapet?? hva gjør egentlig de? Tidligere venstrepolitike re som trenger en jobb? og ferre ansatte håndtverkere og mekanikere. Dette for å spare penger. Hvordan forvalter vi vår felles kapital? Ja til skatt men nei til sløsing av offentlige midler!

You have no rights to post comments