Miljø og kollektivtrafikk

Blomster fra Sporveien

Blomster fra Sporveien

Sporveien har innført et bra tiltak overfor passasjerer som er så uheldige at de blir skadet eller har en ubehagelig opplevelse når passasjeren reiser med dem: Dersom Sporveien får melding om at en passasjer f.eks. har blitt klemt i døren ved av- eller påstigning på trikk eller T-banen, og de har adressen til vedkommende, sender Sporveien alltid en blomsterbukett som et slags plaster på såret og for å beklage hendelsen.

Det blir satt utrolig stor pris på og Sporveien har en perm full med takkekort og brev fra folk som har blitt overrasket med blomster.

Foruten at det tar vekk irritasjonen over Sporveien, gjør det også at erstatningskravene blir mindre. Dette fordi psykologisk får folk mer vondt hvis de samtidig er sinte på skadevolder og vil ha oppreisning. Sporveien betaler selvsagt erstatning til de som har krav på dette og prøver også her å være imøtekommende, men uten å betale ut mer enn det de faktisk har krav på. Det er sjelden de har misfornøyde «kunder».

Kanskje dette kunne være til hjelp for andre etater som også gjør feil, eller der publikum kommer til skade på en eller annen måte?