Miljø og kollektivtrafikk

Dagens advarsel til Oslo: Mye forurenset luft - mange bør holde seg inne

Dagens advarsel til Oslo: Mye forurenset luft - mange bør holde seg inne

Når vi hører myndighetenes beskjed for fredagen er det grunn til å si at vi skynder oss altfor sakte når det gjelder å sette inn tiltak:

«Det ventes mye forurenset luft i sentrum, langs større veier og langs sterkt trafikkerte veier. De høyeste konsentrasjonene ventes i forbindelse med rushtidene. I enkelte sterkt trafikkerte områder (Alnabru-Ulven-Økern-området og langs E6, E18 og Ring 3) ventes det innslag av svært forurenset luft, spesielt i forbindelse med rushtidene.  Det er i hovedsak eksos som forurenser. På kvelden ventes det også noe forurenset luft fra svevestøv i områder med vedfyring.»

Derfor: «Astmatikere og personer med alvorlige hjerte- eller luftveislidelser bør unngå lengre opphold utendørs i mye forurensede områder.»

Norsk Institutt for Luftforskning har vært i SVs bystyregruppe og presentert tiltaksutredningen til NILU. Og slik jeg ser det: farten i de tiltak Oslo p.t. har i gang er svært puslete i forhold til det NILU mener er nødvendig for å overholde grenseverdiene som er satt. NILU påpåpekte nødvendigheten er offensive tiltak særlig  på miljødifferensierte bompenger, miljøfelt, lavere hastigheter, økt frekvens i kollektivtrafikken og parkeringsregulering.

Les NILUs tiltaksplan. Hva tenker du?

Kommentarer   

+1 #1 Steinar Midtskogen 06-02-2015 07:54
Luftkvalitet er ikke prioritert. CO2 er det nye målet på forurensing. Det var et bevisst valg av politikerne for noen år tilbake å tvinge bilparken i Oslo over til diesel. Lufta blir for øvrig bra i løpet av dagen. Det var et væromslag i natt som har gitt plussgrader over ca. 300 moh. Lufta skiftes nok også ut nede i gryta snarlig.
#2 Nils Johnsen 06-02-2015 08:59
En helt unødvendig forurensing: De mange tusen bilene som står på tomgang. De bør bøtelegges. Ellers har jeg tro på trolleybussen og på mer tog. Vedfyringen må det også gjøres noe med. Den er farlig. Og alle båtene som ligger og forurenser. Tungolje som forbrenner ved svært høy temperatur er trolig den aller farligste. Piggdekk bør forbys. På hele kontinentet er disse, med god grunn. totalforbudt. Også oljefyring bør totalforbys.
#3 Hans-Johan Karlsen 06-02-2015 09:01
Stopp personbiltrafik ken, og send trailere som ikke skal inn i Oslo for å levere eller laste utenom.
#4 Anders W. Olsen 06-02-2015 09:02
Hele samfunnets transport og infrastruktur bør tilpasses en fossilfri framtid.
#5 Kari Rustad Lie-Hagen 06-02-2015 09:04
Når skal folk ta klima på alvor, hvordan er det mulig å hevde at vi ikke har klimaskapte problemer i verden?
#6 Wiggo Frantzen 06-02-2015 10:04
Diesel-restriks joner er symbolpolitikk



- Effekten av de drastiske tiltakene er marginale, fordi dieselbilen ikke er hovedårsaken til luftproblemene, sier BIL-direktør Erik Andresen. Han er skremt over hvor lite politikerne vet om ny teknologi.





Forbud mot dieselbiler og en tredobling av bompengesatsene i byene, er blant de mange tiltakene politikere nå diskuterer for å bedre luftkvaliteten i norske byer.

- Det er viktig å bedre luftkvaliteten i norske byer, men vi trenger tiltak som virker. I dag preges debatten av symbolpolitikk, som kjøreforbud, sier Andresen.

- Effekten av disse tiltakene er marginale fordi dieselbilen ikke er hovedårsaken til luftproblemene.

Andresen viser til at vedfyring og veisalt står for over halvparten av svevestøvet i byene, og busser og lastebiler står for 70 prosent av N02-utslippene.

- Da sier det seg selv at man ikke løser problemer med å legge restriksjoner på personbilen, sier han.

Harde fakta
Beregninger gjort av Norsk Institutt for luftforskning (NILU) viser:
• Dobling av bompengetaksten for dieselpersonbil er og tungtrafikk gir en reduksjon på 5 prosent i totalt NO2-utslipp.

• Totalt kjøreforbud for diesel personbiler vil redusere NO2-utslippene med ca 10 prosent.

Andresen er redd for at miljøsaken på sikt vil bli taperen, når politikerne innfører tiltak som skaper store praktiske problemer for folk, uten at effekten er særlig stor.

- De tiltakene som virker, og som koster penger, blir liggende i politikernes skrivebordsskuf f, sier Erik Andresen..

Mangler kunnskaper
BIL-direktøren er også fortvilet over hvor lite politikerne vet om ny teknologi.

- Både lastebiler og personbiler med den nye Euro 6-teknologien har svært lave utslipp. Det er altså ikke drivstoffet, men hvor ny motorteknologie n er som avgjør utslippene.

Andresen påpeker at raskere utfasing av eldre kjøretøy derfor er mye viktigere enn kjørebegrensninger.

- Problemet er at omkjøringsveier for tungtrafikk og kollektivsatsin ger koster mye penger.

- For politikerne er det mye lettere å fokusere på det som er lett, nemlig kjøreforbud og bom-penger, sier Erik Andresen.

Les rapporten om lokal luftforurensnin g fra BIL, NBF og NAF - HER
#7 Merete Sandvig Hoel 06-02-2015 10:14
"luftproblemene i Bergen er ikke et klimaproblem",s a statsministeren på skjermen i går. Jeg har glemt resten - jo, det var dieselbruken, som da selvsagt forrige regjering hadde skylda for.
#8 Trond Werner 06-02-2015 12:41
Når en ser på kartet over forurensing i dag så er det E-6 i Groruddalen og Ring 3 som er værst. Slik blir det når politikerne har gjort Oslo til et vei kryss.
#9 Olav Have Holm 06-02-2015 14:22
Resultatet av tverrpolitisk enighet om å nedprioritere kollektivtrafik ken over 30 år+.
Og at gjennomfartsåre ne i Oslo på død og liv skal gå der folk bor (E6 og E18 bør legges utenfor Oslo kommunes grenser).
#10 Miklabjarnir Secundus 06-02-2015 14:24
Allerede på 80-tallet ble det påpekt at bygging av høyhus langs elvene og fjorden ville hindre luftstrømmene og føre til flere dager med dårlig luft i Oslo.
#11 Steinar Høiback 06-02-2015 14:25
Det være seg enten det er kommunale eller sentrale myndigheter.
Realiteten er at Oslo kommune, Storting og regjering bryter borgernes Grunnlovsvern, særlig Grunnloven paragraf 112, ved å ikke iverksette tiltak.

Myndighetene, enten lokalt eller sentralt, burde saksøkes for Grunnlovsbrudd.
#12 Miklabjarnir Secundus 07-02-2015 19:15
Sykdommene som skyldes urban luftforurensing er veldig kostbare. Jeg vil ikke se bort fra at det faktisk kunne lønne seg å redusere støv, nitrøse gasser og svoveloxider fra luften, men det er jo ulike etater med ulike budsjetter som vil få henholdsvis gevinsten og kostnaden. I Oslo var fyring med ved og koks det alvorligste forurensingspro blemet tidligere, og det kostet ikke all verden å bli kvitt det problemet.
#13 Finn Bjørnar Lund 08-02-2015 19:05
Folks uvaner er visst vonde å venne. Til Kjelsås går det busser, trikk og tog fra mange steder i Oslo. Men når noen skal på skitur kjører de i kø og overfyller parkeringsplass er hos vannverket og i gatene. Lurer på hvor mange hundre unødvendige bilturer som fylte gater og parkeringsplass er inn mot skiløypene her i dag. Til hinder for oss som går eller reiser kollektivt, og til hinder for hverandre. Ikke bare i sentrum er det alt for mange biler!
#14 Sindre Nørgaard 09-02-2015 09:20
Det er jo utrolig treigt av det søkkrike Norge å ikke ha laget flere tuneller under Oslofjorden.

Veldig mange av de bilene vi ser i bybildet kunne ha vært sluset utafor, med ditto bbedring av lufta i Oslo.

Se til andre storbyer der tunneller, inter city tog, etc florerer. Her til lands ligger vi 30- 50 år etter.

Hvorfor skal Oslo og Norge være sinker i vei og kollektiv utbygging?
#15 Øyvind Selseng 09-02-2015 16:01
Det er ikke bilen som er problemet, men tetteheten av dem og dosering en.,Her jeg bor er det ingen problemer hverken med eksos, vedfyring eller svevestøv. Skjønner ikke hvorfor det legges opp til at byene og tettsedene skal vokse. Nei, gi by-befolkningen hver sin åkerlapp eller et nedlagt gårdsbruk og spre dem utover det ganske land.
#16 Cheap 10-02-2015 18:34
Hei Ivar.
Fin blogg du har her.
Jeg ser vi har til felles og bry oss om miljøet vi har rundt oss.
Jeg blogger selv om miljø.
Ta en titt innom min blogg her: bjerk-bjorge.no

You have no rights to post comments