Miljø og kollektivtrafikk

Dagens bilkøer – morgendagens helsekøer

Dagens bilkøer – morgendagens helsekøer

Hvor er legene i miljødebatten? spør Naturvernforbundets Lars Haltbrekken.

"Det er vinter, ute er det bitende kaldt og luftforurensninga er så kraftig at du kan se den. På radioen oppfordres folk med astma og allergi til å holde seg innendørs, gamle og syke likeså. Lufta i Bergen og Oslo er så forurenset at det er skadelig for mange å gå ut i den.

Hvor er fastlegen min? tenker jeg der jeg tråkker meg hostende og harkende framover bak en kø av eksosbiler. Hans råd har hele tiden vært å forebygge helseproblemer. Tren og spis sunt, så unngår du å bli syk. Gode råd, tenker jeg. Men hvorfor er ikke han og de andre legene mer på banen når det gjelder den helseskadelige lufta i byene? Fikk vi flere til å sykle eller gå, slo vi to fluer i én smekk – mosjon og renere luft.

Det er god plass til legene i miljødebatten. Enten det dreier seg om å få kutta luftforurensninga i byene og fjerna miljøgiftene vi putter i oss gjennom mat og får i oss via klær og leker. Eller potensialet for ei bedre folkehelse gjennom flere verneområder, hvor vi kan gå langt og oppleve intakt natur. Naturvernere og leger har det samme budskapet til pasienten – forebygging er mindre smertefullt og billigere enn reparasjon, " skriver Lars Haltbrekken blant annet. Les hele hans tekst under "les mer."

 

Dagens bilkøer – morgendagens helsekøer

Av Lars Haltbrekken, leder i Norges Naturvernforbund

Det er vinter, ute er det bitende kaldt og luftforurensninga er så kraftig at du kan se den. På radioen oppfordres folk med astma og allergi til å holde seg innendørs, gamle og syke likeså. Lufta i Bergen og Oslo er så forurenset at det er skadelig for mange å gå ut i den.

Det har ikke skjedd, tenker du, nå overdriver han. Men dessverre, det skjer tidvis, særlig om vinteren dersom været gjør at eksosen fra biltrafikken legger seg som et lokk over byen. Beskjeden om å holde seg hjemme burde kanskje gått til bilen, tenker du? Tanken har i alle fall slått meg.

Det er lite som hindrer bilene i å rulle ut om morgenen. De stiller seg i kø innover mot de store byene våre. Køene og den store biltrafikken som skapes når hver og en skal ha tre tonn aluminium til å pakke inn matpakken i, gjør at vi hver vinter utsettes for helseskadelig luftforurensning i de fleste byene. Når vi i tillegg vet at grensene som myndighetene har satt for hva som er akseptabel luftforurensning, er et kompromiss mellom bilens suverene rett til å kjøre når som helst og hvor som helst og folks helse, blir bildet dystert.

Bygg nye veier, sier regjeringen, da fjerner vi køene, biltrafikken glir lettere og forurensningen går ned. Hadde det bare vært så enkelt. Men trafikkforskerne er klare i sine konklusjoner: Vi kan ikke bygge oss ut av køproblemene. Nye veier gjør det mer attraktivt å kjøre bil, og snart har vi nye køer som er mye lengre enn de gamle. USA lærte det tidlig i 1980-årene, da motorveiene inn mot Los Angeles hadde 16 felter. Nye felter ville ikke løse problemene.

I tillegg til å gi oss astma, allergi og luftveislidelser gjør bilkøen oss inaktive. Det er begrensa hvor mye fysisk aktivitet du får til i en bil som snegler seg fram på veien. Når hver tredje bilreise i Norge er kortere enn tre kilometer, sier det seg sjøl at flere av oss kan sykle eller gå mer. Gjør vi ikke det, er det morgendagens helsekø vi ser bak rattene i bilkøen.

I Oslo, hvor jeg bor, har kommunen lovet å prioritere syklistene i 30 år. Men fortsatt er byen en av de dårligste sykkelbyene i Europa. Sykkelveier som plutselig tar slutt, hull i veien og dårlig eller ingen brøyting vinterstid er regelen snarere enn unntaket. Hvorfor er det så vanskelig å få fart på sykkelsatsingen hos oss? Kanskje fordi vi først og fremst har prioritert nye veier? Det ser vi i forslaget til neste års statsbudsjett også. Veien får en solid økning, mens sykkelsatsingen ligger langt bak det Stortinget vedtok for noen år siden, og enda lenger bak det som trengs.

Hvor er fastlegen min? tenker jeg der jeg tråkker meg hostende og harkende framover bak en kø av eksosbiler. Hans råd har hele tiden vært å forebygge helseproblemer. Tren og spis sunt, så unngår du å bli syk. Gode råd, tenker jeg. Men hvorfor er ikke han og de andre legene mer på banen når det gjelder den helseskadelige lufta i byene? Fikk vi flere til å sykle eller gå, slo vi to fluer i én smekk – mosjon og renere luft.

Det er god plass til legene i miljødebatten. Enten det dreier seg om å få kutta luftforurensninga i byene og fjerna miljøgiftene vi putter i oss gjennom mat og får i oss via klær og leker. Eller potensialet for ei bedre folkehelse gjennom flere verneområder, hvor vi kan gå langt og oppleve intakt natur. Naturvernere og leger har det samme budskapet til pasienten – forebygging er mindre smertefullt og billigere enn reparasjon.

(Publisert i Tidsskrift for Den norske legeforening.)

Kommentarer   

+1 #1 Tone Bergli Joner 24-02-2015 07:34
Viktig påminning! Var i Nice for et par år siden. Der hadde de satt bussbilletter ned til 1 euro. Selv om du kjørte en time. Hvorfor? For å opprettholde bosetting i distriktene, for å få flere turister. Og få dem over på kollektivtrfaik k. Men Oslo setter prisene opp. Midt i alt dette. En oppmuntring. Du kan ha med sykkelen gratis på t-banen. I Moss- på bussen...fremde les. Hvordan orker du å stå på så mye?
+1 #2 Nina Bergitte Bentzen 24-02-2015 07:39
Tre fluer hvis du tar med økonomienvinn, vinn, vinn= du vinner, jeg vinner og samfunnet/miljø et vinner
-2 #3 Rune Haaland 24-02-2015 10:44
Det er ikke noe godt råd fra legen å sette seg på en sykkel i venterkulda og puste inn dieseleksos. Faktisk er det bedre å være egoist - sette seg inn i sin dieselbil og puste inn lufta som trekkes inn gjennom friskluftfilter et i bilen. Det er mer helsebringende enn å sette seg på en sykkel - dessverre. Sykling er mer helsefremmende i sommerhalvåret - da er lufta renere siden klimatiske forhold (inversjon/luft a blir stående og stadig mer forurenset) ikke gjør seg gjeldende ved plussgrader. Heldigvis går biltrafikken ned, og det kommer stadig flere nullutslippskjø retøy på norske veier. Nå kommer det også elektriske busser - Ruter har et anbud på 150 busser ute akkurat nå for å se hva som er mulig å få fatt i.
#4 Merete Sandvig Hoel 13-03-2018 22:16
Bravo til Haltbrekken. Jeg har lurt på dette i flere år - hvor er fastlegen når helsa til pasienten svikter pga miljøet. Særlig sånne pasienter som undertegnede, som ikke engang kan være egoistisk og sette seg i egen bil.

You have no rights to post comments