Miljø og kollektivtrafikk

Grønt opprør: Fra parkering til parsellhager

Grønt opprør: Fra parkering til parsellhager

Keyserløkka på Tøyen/Hasle:  Borettslagsstyret foreslo bilparkering, beboerne ville ha parsellhager.

Borettslaget Keyserløkka Øst skulle få flere parkeringsplasser, det eneste som manglet var flertall på generalforsamlingen. Men så kom en beboer med et annet forslag: «Skrot parkeringsplassen og bygg parsellhager i stedet!»

– Borettslaget skulle rehabilitere fasadene og uteområdet, og landskapsarkitekten hadde tegnet inn en parsellhage her. Men så forslo styret å bruke området til flere parkeringsplasser. Det likte jeg ikke, så da fremmet jeg et forslag om parsellhager, og satset på å få parkeringsforslaget nedstemt, sier Sturle Holan. På generalforsamlingen var det parsellforslaget som fikk flest stemmer.

På det som tidligere var en oppsamlingsplass for vaktmesterens utstyr har det nå blitt satt opp 55 pallekarmer, som bugner av spiselige vekster. Parsellhagen sto ferdig våren 2015 og Astrid Astrup, leder i hagelaget. forteller at den raskt har blitt en sosial arena i borettslaget.

– Hvis man ikke har hund eller barn, er det ikke så lett å bli kjent med naboene. Nå som vi har parsellhagen, ser vi at mange møtes og blir bedre kjent her, sier hun. Også initiativtaker Holan er fornøyd med resultatet. – Det er så hyggelig å være i parsellhagen! Jeg har begynt å gå gjennom den på vei til butikken. Ulempen er at det nå tar mye lenger tid, jeg bruker én time til butikken fordi jeg møter på noen det er hyggelig å snakke med, sier han til OBOS sitt fagblad Bolig & Miljø.

Et spennende tiltak, til etterfølgelse andre steder.

Kommentarer   

+1 #1 Anders 14-04-2016 06:28
Kan jo nevnes at forslaget om parkeringsplass kom etter at over halvparten av beboerne svarte ja på at det var for få parkeringsplass er på Keyserløkka i en beboerundersøke lse :-)
+4 #2 Aud Sneve 14-04-2016 07:48
Noe så herlig, føles som at verden går fremover når grønnsakene vinner over bilene
+1 #3 Heidimarie Evensen 14-04-2016 07:50
Der har jeg parsell! Knallkoselig! Dette er veldig god bruk av areal; folk er mer ute, mer aktive, de blir kjent med hverandre og ungene lærer masse matnyttig om planter. Ja, vi voksne lærer litt vi også.
+3 #4 Sturle Holan 14-04-2016 08:13
Riktig at Keyserløkka øst hadde en beboerundersøke lse, men den kom etter forslaget om parkeringsplass er. Det var en svarprosent på 33 %. 51 % av respondentene svarer at gjestene av og til har problemer med å finne parkeringsplass.

Uansett så ville beboerne ha parsellhager fremfor parkering. Skikkelig gladsak :)
+1 #5 Nina Terese Haafoss Andresen 14-04-2016 08:33
Forslaget kom ikke som eget initiativ fra styret, men som resultat av at flere beboere hadde etterlyst utvidelse av parkeringsplass er. Det får det her til å høres ut som om der var beboerne mot styret og det blir feil. Forslaget om parseller kom i kjølevannet av styrets forslag og som motforslag og styret er også beboere og svært fornøyd med resultatet.
+1 #6 Svein 14-04-2016 08:46
Det må nevnes at styret skal ivareta alle beboerne og ikke bare de som møter opp på generalforsamli ng. Og som Anders skriver her var det et stort ønske blant over halvparten av beboerne om å etablere flere parkeringsplass er. Men nå er det slik at det man må møte opp på generalforsamli g får å få stemt på forslag, og her ble det mobilisert stort for parsellhager. Men det betyr ikke nødvendigvis at flertallet av beboerne på Keyserløkka er enig....men for all del...flott med parsellhager.
#7 Sturle Holan 14-04-2016 09:15
Hvor tar dere det fra at det var et stort ønske blant over halvparten av beboerne om å etablere flere parkeringsplasser?

Det ble 13 stemmer for styret sitt forslag om parkeringsplass er, og overveldende flertall imot.
+1 #8 Tone Buberg 14-04-2016 13:47
Min venninne Gerd Hagen skrev histoien om borettslaget der. Jeg har et signert eks. styret kan få av meg. Hun ville ha frydet seg over parselhagene, men hun hadde også bil ogp pl. er et problem i byen og på K.løkka Kollektiv trafikken i oslo er for dårlig så vi kan ikke vrake bilen ennå, men flere kan gå sammen om bil i framtida.P pl. må bygges under jorda og vi som har bil må betale for den. Gratis kollektiv trafikk fra 8-17 ville hjelpe. Det hadde de i Seattle da jeg besøkte byen i 1986.
#9 Berit Gaustad 04-12-2016 12:33
Jeg bodde i Einars vei 21 fra 1952 til 1968. Hvor ligger parsellene i forhold til det?

You have no rights to post comments