Miljø og kollektivtrafikk

Oslolufta: Regjeringen prioriterer privatbilen foran folks helse

Oslolufta: Regjeringen prioriterer privatbilen foran folks helse

Luftkvaliteten i Oslo var denne uka så dårlig at helserisikoen blir ansett som betydelig. Ifølge nettstedet airqualitynow.eu, var Oslo mandag den byen i Europa med den dårligste luftkvaliteten.

Helsemyndighetene gir da klar beskjed: Barn med luftveislidelser som astma, og voksne med alvorlige hjerte, kar- eller luftveislidelser må redusere utendørsaktivitet og ikke oppholde seg i de mest forurensede områdene.

Hovedkildene til forurensning i Oslo er utslipp fra transport og vedfyring.

Folkehelseinstituttet anslår at det i Oslo årlig dør 185 personer for tidlig på grunn av luftforurensning.

Likevel brukte regjeringen om lag 20 måneder på å effektuere stortingsvedtaket som er bakgrunnen for at det etter hvert kan bli permanente lavutslippssoner. Dette er selvsagt helt uakseptabelt.

Jeg er enig med SV-partisekretær Kari Elisabeth Kaski når hun sier: – Regjeringen har prioritert privatbilen foran folks helse.

For som hun påpeker: Regjeringen har somla lenge med å gi kommunene mulighet til å sperre av visse deler av byene for de mest forurensende bilene. Nå vil det ta både vinter og vår før lavutslippssonene er på plass. Det bekymrer meg at folk nå må puste inn forurensa luft enda en vinter.

I en situasjon hvor folk får alvorlige helseproblemer vil jeg – litt tabloid – si: Det er riktigere å sette bilen inne, framfor barna.

Kommentarer   

#1 Cecilie Kirkebø 06-01-2017 07:45
Vel er det flere biler om vinteren enn om sommeren da ?tipper problemet er svevestøv ,da kan man vaske veiene oftere og vedfyring ,vedfyring kan man begrense ved å sette ned prisen på strøm i byene om vinteren ,nekt av fyring i gamle ovner evt utbyttingsplikt liknende som by fornyelsen i Oslo ,det fungerte jo .
#2 Siri 06-01-2017 08:22
Vaske veiene når det e såpass kaldt? Vil du gjøre hele byen om til Disney on ice?
#3 Robert Fagerheim 06-01-2017 08:37
da bør komunen begynne å feie gatene da så blir det mindre svevestøv i lufta og samtidig få skip til å bruke landstrøm når di ligger til kai samt få folk til å ikke fyre med vedovn da blir det bra luft i oslo selv om biltrafikken dobles så blir det bedre
#4 Mekonnen Germiso 06-01-2017 11:23
Bilene forurenser mer om vinteren enn om sommeren - særlig dieselbiler, der mange modeller kobler ut eksosrensingen helt eller delvis når det er kaldt for å spare motoren. Les litt om dieselbiler som slipper ut langt mer enn produsenten forteller i bilannonsene her: theguardian.com/.../...

Lufta står mye stillere på kalde vinterdager enn den gjør om sommeren, slik at forurensingen ikke spres utover like godt. I tillegg har du piggdekkbruk og vedfyring i gamle ovner som gir svevestøv.
#5 Torunn Gård 06-01-2017 12:41
Jeg har selv elbil, og ser at det er mange av dem på veiene i Oslo. Har det ikke hjulpet? Og, en annen ting: På vei til jobb om morgenen er det VELDIG mange trailere og lastebiler på veien, litt dårlig gjort å legge hele skylda på privatbilistene . Tungtrafikken har ikke blitt noe mindre i Oslo, snarere tvert i mot. Må alle disse bilene inn til Oslo, eller skal de bare gjennom? Jeg lurer litt på det.
#6 Kirsten Berrum 18-01-2017 20:21
Bileiere har alltid tusen gode grunner for å bruke bilen. Men dere bør lese Lars Haltbrekkens innlegg, Det er bedre enn deres kommentarer! Og så kan dere jo prøve å reise kollektivt, kanskje, eller bruke litt mer tid om morgenen ved å folge ungene til fots til skole eller barnehage, sykle til jobben... Mange muligheter!

You have no rights to post comments