Miljø og kollektivtrafikk

Sporveisarbeiderne: Ruter stikker kjepper i trikkehjulene

Sporveisarbeiderne: Ruter stikker kjepper i trikkehjulene

Våre krav tl Ruter er klare. Slutt å legge ned holdeplasser, og ta de heller i bruk! skriver dagens gjesteblogger Sebastian Döring, i Oslo Sporveiers Arbeiderforening

"Dronning Eufemias gate er en av våre nyeste og flotteste traséer. Vel, fullt så ny er den ikke, og det er litt av problemet.

Sporveien har lenge ønsket å bruke traséen vår utenfor Barcode og Sørenga. Dette er en bydel som vokser i et forrykende tempo, i takt med behovet for kollektivtransport. Ruter på sin side påstår det ikke er trikker nok til å drifte denne strekningen, noe direktørene i Sporveien ikke er enig i. Ref. Aftenposten 2015. Det virker som det bussvennlige Ruter på sin side, er mer opptatt av å legge ned trikkeholdeplasser, enn å ta de i bruk.

Vi sitter allerede på et splitter nytt spor til vår nye bydel, hvorfor brukes det ikke? Dette kunne vært en fin endeholdeplass frem til vi får bygd nytt spor til Gamlebyen. «Linje 10» kunne gått f. eks til Majorstuen via Grensen, eller Frogner. De lokale hadde fått et tilbud som er tilkoblet det øvrige trikkenettet, og turistene kunne tatt trikken til Operaen. Vinn vinn!

Sporet og broen til Gamlebyen er utsatt til 2020. Dette skyldes at Follobanen er forsinket og at Jernbaneverket er livredde for at en evt. etablering av trikkespor skal forsinke de ytterligere. De ser ut til å glemme at trikken også er viktig, for trikk og tog har nemlig like mange reisende hver dag. Med nye trikker rundt hjørnet er sporet nødt til å være ferdig i 2020. Da er det for sent å begynne. Ruter ser ikke til å gjøre noe for å få løst denne problemstillingen foreløpig.

Med litt velvilje hadde vi også bygd et butt-spor ut til Sørenga og hatt en endeholdeplass der. Her er det god plass til skinner som kunne gått halvveis ut til kaia. Da hadde man hatt skinneforbindelse med hele byen. Nyt dagen på Sørenga og ta trikken hjem igjen! Våre krav Ruter er klare. Slutt å legge ned holdeplasser, og ta de heller i bruk!" skriver Sebastian Döring.

Hva tenker og mener andre om dette?


Kommentarer   

+1 #1 Maja Arnestad 10-03-2017 09:28
Godt forslag om trikk fra Majorstua via Frogner til operaen, ingen trikk eller buss vestfra har i dag holdeplass nær operaen.
Kommunen eier Ruter og må bruke sin makt til å stanse Ruters nedleggingsiver , kollektivtransp orten må betjene også de som bor i indre by. Spesielt viktig når bilene skal vekk - og byen skal bli mer "aldersvennlig" som annonsert i går.
0 #2 Tone Bergli Joner 10-03-2017 09:47
Enig med med Sebastian og Maja. Trikk til Operaen vil også lette forbindelsen med badestedene i Bjørvika. Ikke bare må Ruter stanse nedleggingen av holdeplasser, de må tvinges til å gjenåpne nedlagte holdeplasser.Hv ilke av partiene klarer det? Ruter virker miljøfintlige.
0 #3 Peter Ciel Udbjørg 10-03-2017 10:00
Den samme Sporveien vil også legge ned trikken i Schweigaards garte så fort forbindelsen til Dronning Eufemias gate er klar. Sporveien gir da blanke i et bystyrevedtak 28.09.11 (sak 284): "1a: Følgende struktur legges til grunn for den videre utbygging av trikkenettet gjennom sentrumskjernen:

— Nordre trikkestreng (Tullins gate – Kristian Augusts gate – Grensen og med forgreninger hhv. til Storgata og Biskop Gunnerus’ gate – Scwheigaards gate)"

Ja, Schweigaards gate er dårlig og må tas, men siden Vann & Avløp allikevel skal ned i bakken, kan sporet fornyes samtidig. Det er dessuten ikke tale om nybygg, det er tale om vedlikehold. Sporveien prøver seg på en "spansk" en, men jeg håper noen i Bystyret klarer å binde dem til masta. Vi har ikke én meter spor å miste!
0 #4 Kjetil Næss 10-03-2017 10:42
Handler ikke dette mer om at noen i Ruter helst vil ha busser og ikke trikker? Litt som de samme politiske diskusjonene vi så i Bergen ang. Bybanen?
0 #5 Ove Tønnessen 10-03-2017 11:20
Du er nok inne på noe Kjetil. Bare se på T-bane til A-hus. Mens alle venter på T-bane har Ruter omdefinert dette til "baneløsning" og sier de tenker seg bybane. Men de har allerede sluppet katten ut av sekken og lansert en oppstartvariant kalt "superbuss". Den kommer i så fall til å gå til A-hus til evig tid. Og man kan lure på hvor interessert de egentlig er i T-bane til Fornebu, og trikk til Tonsenhagen og langs Ring 2. Politikerne må ta tilbake styringen.
0 #6 Ola Bog 10-03-2017 12:14
Til forsvar for trikken ~

KORT MØTE

Hun rotet nokså ustanselig i noe,
og han sa finner De det ikke,
så skal jeg klippe for Dem.

Hun sa at det går vel an å glemme noe
i farten. De hadde ikke truffet hverandre
før. Han svarte at det går selvfølgelig an.

Og nå faller sannelig vesken fra meg,
sa hun og lo. Han sa at et fall
ofte trekker et annet med -

Der kan De se vi er enige,
sa hun, og nå skal jeg nesten av.
Iallfall ved Rosenkrantzgate n, sa han.

Jeg vet virkelig ikke om det
går an, sa hun. Men han svarte,
at vi kan ikke vite alt.

For hvordan skulle det da gå,
sa hun, skal De oppover eller nedover?
Jeg også, sa han.

- Ernst Orvil

Fra samlinga "Sol over stupene", Gyldendal 1951
0 #7 Mireille Caspari 10-03-2017 13:54
Dropp hele skittrikken! Hver gang Ruter kjøper nye vogner, må banelegemet brytes opp. Jeg vil ha fleksible trolleybusser!
0 #8 Svein Bjarøy 10-03-2017 15:42
Buss el trolleybuss høres nok fristende og enkelt ut. Problemet er at de har alt for dårlig kapasitet. Allerede i dag kjører trikkene fulle. Se bare hvilke problem som er på dagens busslinje 31 og 37. Disse skulle vært erstattet med trikk for lenge siden, så folk hadde kommet med og sluppet og stå som sild i tønne.
Det er trikk eller bybane som er løsningen. Buss kan ikke klare av trafikken og T bane koster alt for mye og tar uendelig lang tid og bygge.
0 #9 Mette Marit Krogdahl 11-03-2017 10:35
Jeg bor på Holmlia og her har vi bare Matebuss mandag til fredag kl. 630 til 1730. Lørdag foreslår ruter buss (beregner 15 minutter til denne bussen og 6-10 minutter til Matebuss) til Kolbotn og tog til Holmlia stasjon hvis jeg skal i butikken. Holmlia er stedet ruter har glemt.
0 #10 Ingrid Bønes 29-04-2017 17:39
Jeg synes trikkene kan plasseres på skraphaugen og erstattes med trolleybusser (og asfalter over de j skinnene!). Den støyer, rister i stykker gater, og står støtt og stadig fast når noen har parkert for langt uti gaten. Trolleybusser er mer fremkommelige, og trenger ikke skinner livsfarlige for både fotgjengere og syklister.

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode