Miljø og kollektivtrafikk
Kollektivtransport: Oslos eldreråd advarer mot reduksjon i antall holdeplasser
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Miljø og kollektivtrafikk
- Publisert søndag 19. mars 2017 04:07
Oslos eldreråd med en klar advarsel til byrådet om nedleggelse av holdeplasser:
"Oslo ble i 2014 medlem av WHOs nettverk for aldersvennlige byer. Gode transportmuligheter er et av flere innsatsområder. Tilrettelegging av transport bidrar til økt deltagelse i aktiviteter for eldre.
Transportøkonomisk institutt har gjort en undersøkelse om «En aldrende befolknings krav til transportsystemet» (2011). Avstanden til holdeplass ble omtalt som den viktigste faktoren i kollektivtilbudet for eldre over 80 år (55%). Videre er sitteplass på buss (50 %), avganger per time (38 %), sitte/hvilemuligheter på holdeplass (34 %), på- og avstigninger på buss/bane (30 %), sjåførens kjørestil (28 %) viktige faktorer for at eldre skal benytte seg av kollektivtilbudet. Mulighet for reise om vinteren er en viktig problemstilling. Manglende brøyting og strøing av fortauene betyr at flere eldre blir isolert hjemme i lengre tid. Desto lengre avstanden er til bussholdeplassen eller banen, jo verre er det å komme fram.
Flere holdeplasser for buss og trikk er lagt ned samtidig som det skal satses på et bilfritt byliv. Ruter har definert at den optimale avstanden mellom hver holdeplass i Oslo er 600 meter. Rådet mener at en avstand mellom holdeplasser på 600 meter ikke er optimal for eldre og personer med nedsatt bevegelighet. Det må også tas hensyn til gangavstand fra egen bolig og til nærmeste holdeplass. Vi etterspør i den forbindelse om det er foretatt en vurdering av konsekvensene for disse gruppene. Hvis Oslo kommune skal leve opp til sin intensjon om å være en aldersvennlig by er det svært uheldig at man reduserer antall holdeplasser i kollektivtransporten. Det sentrale eldreråd vil derfor advare mot en slik utvikling."
Det samme gjelder selvsagt også for andre bevegelseshemmede. Les eldrerådets henvendelse nedenfor.
Kommentarer
".. den møkkete trappa (må) vaskast ovafrå. Elles blir det ikkje reint – hverken i Rådhuset, i Unibuss AS eller i Ruter AS."
- Erling Folkvord
aftenposten.no/.../...
www.spartacus.no/.../
samferdsel.toi.no/.../...
sporveien.com/.../...
Tar man trikken til for eksempel Sæter, finner man gammeldagse norske venteskur av tre med 10 sitteplasser og vegger og tak som beskytter både mot vind og regn.
Også mange t-banestasjoner er lite eldrevennlige. Det er vel nesten bare Sentralbanestas jonen som har nok sitteplasser. På Tøyen er det bare 6 sitteplasser på hver side, så i rushtiden kan 6 av 50 på perrongen få sitte.
Hvis man ønsker at eldre, gravide og syke skal bruke kollektive transportmidler , er det ille nok at de ofte må stå på buss,trikk og t-bane. At de også må stå og væreb utsattt for vind og regn når de venter er enda verre.
I forrige valgkamp foreslo jeg for lokallaget mitt at vi skulle gjøre noe med dette ved å bygge egne benker på for eksempel Furuset for å vise at SV ønsket en mer inkluderende og eldrevennlig kollektivtrafik k. Det ble det ikke noe av, men i årets valgkamp skal jeg sende lignende forslag til Pensjonistparti et og Miljøpartiet De Grønne.
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.