Miljø og kollektivtrafikk

Skal alle med trikken?

Skal alle med trikken?

”Alle skal med” sier Arbeiderpartiet, partiet til byrådslederen i Oslo. Det burde Ruter og Bystyret i Oslo etablere som grunnprinsipp for kollektivtransporten i Oslo, skriver Fride Eeg-Henriksen i forbindelse med at bystyret onsdag skal behandle "prinsipper og prosesser for holdeplasstruktur på kollektivruter i Oslo."

Ruter utarbeidet i mars i år dokumentet "Prinsipper og prosesser for holdeplasstruktur på kollektivruter i Oslo", som et faglig innspill til Kommunens politiske prinsipper for kollektivtransporten med buss og trikk. Tydelige mål om tilgjengelighet og kollektivtransport for alle er her fraværende. Nå er det ”Best mulig for flest mulig” og prioritering av ”de mange” som gjelder. Bussene og trikkene skal fort fram, holdeplasser skal legges ned. Avstanden mellom holdeplasser skal økes. Oslo sies å skille seg ut fra europeiske byer med å ha liten avstand mellom holdeplassene. Idealet er nå 600 meter mellom dem.

Men for folk flest er det da den totale reisetiden fram til bestemmelsesstedet som teller. Det hjelper ikke om trikken kjører fort hvis du må bruke lang tid for å komme til og fra holdeplassene," skriver Fride Eeg-Henriksen blant annet.

Les hele hennes gjesteblogginnlegg nedenfor.

 

Skal ikke alle med trikken?

Av Fride Eeg-Henriksen

”Alle skal med” sier Arbeiderpartiet, partiet til byrådslederen i Oslo. Det burde Ruter og Bystyret i Oslo etablere som grunnprinsipp for kollektivtransporten i Oslo.

Men Ruter utarbeidet i mars i år dokumentet "Prinsipper og prosesser for holdeplasstruktur på kollektivruter i Oslo", som et faglig innspill til Kommunens politiske prinsipper for kollektivtransporten med buss og trikk. Tydelige mål om tilgjengelighet og kollektivtransport for alle er her fraværende. Nå er det ”Best mulig for flest mulig” og prioritering av ”de mange” som gjelder. Bussene og trikkene skal fort fram, holdeplasser skal legges ned. Avstanden mellom holdeplasser skal økes. Oslo sies å skille seg ut fra europeiske byer med å ha liten avstand mellom holdeplassene. Idealet er nå 600 meter mellom dem.

Men for folk flest er det da den totale reisetiden fram til bestemmelsesstedet som teller. Det hjelper ikke om trikken kjører fort hvis du må bruke lang tid for å komme til og fra holdeplassene. Dessuten er i større europeiske byer den vanlig­ste avstanden mellom holdeplassene inne i byen mellom 300 og 450 meter. I USA er avstanden mindre – ofte mellom 200 og 270 meter, med enda kortere avstand i selve sentrum (Harald Minken, TØI 2017). Kanskje trenger vi flere, ikke færre holdeplasser nær sentrum.

Det er også et mål i planen at færre skal ta kollektivtransport på korte reiser. Tanken er at man i steden skal gå eller sykle. Det er bra med økt tilrettelegging for syklister. Men Oslos befolkning består også av personer med nedsatt funksjonsevne, gravide, eldre, folk som av ulike grunner er dårlige til beins, barnefamilier (med små barn som ikke går så fort og så langt). De har bruk for godt tilgjengelig kollektivtransport også på korte reiser fordi bruk av sykkel ikke er et aktuelt alternativ. For alle trafikanter er det selvsagt også forskjell på sommer og vinter i en by som Oslo. Mange som sykler om sommeren vil nok ha behov for kollektivtransport om vinteren.

Hvis du ikke har muligheter verken til å gå til holdeplassen eller sykle, blir alternativet bil eller taxi. Økt bilbruk var vel ikke meningen med den økte satsingen på kollektivtransport?

Bydelene har ikke vært invitert inn i prosessen, hvor har det blitt av lokaldemokratiet? Kommunenes egne brukerråd- Rådet for personer med nedsatt funksjonsevne og det sentrale eldreråd har heller ikke vært brukt. Hva skal  kommunen med disse rådene når ikke de blir brukt i en så viktig sak som denne? Eldrerådets synspunkter på nedleggelse av holdeplasser, som ikke er med i saksdokumentene, er her.

Det er heller ingen referanse i Ruters plan eller saksdokumentene ellers til det som står om transport i gjeldende handlingsplan for personer med nedsatt funksjonsevne i saksdokumentene. Her heter det for eksempel at transportsystemene skal ha tilgjengelighet i alle ledd av reisekjeden.

Vi får håpe at Bystyret sender saken tilbake til Byrådet med klart signal om en ny og grundigere saksbehandling. Da kan også innholdet i planen for en aldersvennlig by, som nå er ute til høring, taes med. I en revidert plan for holdeplasstruktur må det være en tydelig målsetting at alle må med.

Kommentarer   

+4 #1 Britt Olsen 18-06-2017 07:59
Trikker og busser og holdeplasser og alle skal med men ingen blir hørt.
+3 #2 Mette Marit Krogdahl 18-06-2017 08:01
Håper dere i Arbeiderpartiet tar dette på alvor slik at vi får flere holdeplasser og matebusser hele dagen for vi som ikke har. Ikke alle har råd til å ta taxi hjem om kvelden når minstetaksten er 150 kroner. Håper dere i Arbeiderpartiet tar arbeidernes side i denne saken.
+4 #3 Elsie Holth 18-06-2017 08:41
Alle skal med, men de legger ned holdeplasser og gjør det umulig for gamle å uføre fordi de ikke klarer å gå så langt som det nå er blitt mellom holdeplassene.
+3 #4 Karen Prydz 18-06-2017 08:43
Hvorfor legge ned holdeplasser? Kan man ikke heller teste å hoppe over et par av holdeplassene i rushtiden? Kjøre expressruter? Så kjører man komplette ruter resten av dagen når alle de som ikke må rekke en jobb om morgenen ferdes ute. En annen sak - det hjelper lite med kort reisetid hvis bussen din er så full at du ikke kommer på. Har opplevde det mange ganger. Kjør flere busser i rushen!
+2 #5 Anne-Lise Bonafede 18-06-2017 09:09
Har i dag sendt ytterligere kommentarer til Rødt som støtter Ruters forslag til flytting av Einarsvei. Tror ikke de er klar over hvor farlig dette kan komme til å bli. Har invitert på en omvisning. Har inntrykk av at det er kartet som er viktig og ikke terrenget!
+3 #6 Baard Belsaas 18-06-2017 09:32
Oslo har investert i teknologi som gjør at både buss og trikk kan få grønt lys i alle lyskryss. Det eneste som mangler er at politikerne bestemmer at dette skal tas i bruk på ordentlig. Med agresiv lysprioritering kan man fint beholde en tett holdeplasstrukt ur og samtidig ha en akseptabel reisetid.
+3 #7 Nina Torgersen 18-06-2017 10:37
For at flest mulig skal kunne kjøre kollektivt så er det viktig å bevare holdeplassene. Både for de som ikke kan gå så mye, samt for de som har lang vei til arbeid og andre forpliktelser. Om man må gå mer så tar det enda mer tid.

Alternativet blir da for mange å ta bilen til jobb. For mange syke og uføre betyr det at de må ta taxi. Noe som mange ikke har penger til. For mange betyr det at de må holde seg hjemme.

TT-kort innvilges ikke til alle som trenger det, og for de som får det så er det begrenset i antall turer pr år. Det er mange med dårlig råd og svak helse som får avslag på tt-kort, og mange sliter nok med å komme seg rundt i byen allerede.

Byen og kollektivtrafik ken bør være for alle.
Håper at Ruter og bystyret gjør vedtak som samsvarer med dette.
+4 #8 Lillibeth Lunde 18-06-2017 10:53
Dessverre ser det ut til at bystyret, i alle fall MDG-delen, støtter Ruter her. De argumenter at bedre kollektivtransp ort vil føre til at folk tar trikken i stedet for å gå. Det betyr at eldre mennesker, og folk som har bevegelsesprobl emer (men ikke store nok til å utløse TT-tjenester, dem er det mange av), og andre som faktisk synes det er slitsomt å gå langt i byen, særlig hvis en har en del å bære på, kan bare holde seg hjemme. For bilen vår kan vi i alle fall ikke bruke, og når vi ikke har råd til å kjøpe ny elbil, og ikke kan sykle av ulike grunner, ja hva skal vi vase rundt i byen etter da ... Det virker som bystyret, og dessverre også Rødt, stort sett består av unge, spreke mennesker som har denne holdningen, og/eller har mulighet til å ta taxi (betalt av oss!) når de selv har dårlig tid.
#9 Sessa Sparre 18-06-2017 18:11
Det er mange ting som spiller inn for hvorvidt folk vil bruke kollektiv transport. Pris er en faktor, hvor langt man må gå for å komme til stoppested og hvor kupert terrenget dit er, er en annen. Avgangsfrekvens er definitivt viktig. Mister man bussen, må man vente en halv time på neste, eller kommer det en ny om 6-7 minutter? Så om man må bytte buss i byen, kommer det ny buss innen kort tid eller risikerer man å måtte vente 20-30 minutter på bussbytte? Går buss/trikk når folk jobber? Jeg jobber turnus, og ingen busser går tidlig søndag morgen f.eks.

Jeg er for tiden tvunget til å benytte meg av kollektiv transport fordi jeg venter på deler til motorsykkelen, og det er ingen lystelig affære. Den turen som vanligvis tar meg 20 minutter på motorsykkelen tar meg 1,5 - 2 timer med buss(er), samt at det koster 3x så mye. I tillegg går det som sagt ikke buss søndag morgen. Nei jeg blir nok aldri noen kollektivbruker .
#10 Anne Gro Johansen 18-06-2017 18:27
Man tar ikke trikken fordi det går fort, men fordi det er hyggelig, og du kommer nært det du skal.
#11 Rolf 18-06-2017 19:29
Om man leser prinsippene, ikke bare hører det Eeg-Henriksen vil høre så skal ikke trikken gå fortere. Den skal gå saktere, men jevnere. Slik at de som bor langs trikkelinja får det bedre, det kommer flere trikker på nettet og Oslo sparer 20 millioner kroner.
+2 #12 Anne 19-06-2017 07:11
Jeg er imot færre holdeplasser. Da bør prisene gå ned også, fordi tilbudet blir dårligere.
+2 #13 evelyn 19-06-2017 08:44
Kollektivtilbud et er kanskje ok for enkelte, men Bystyret kan ikke forlange at
1) eldre/handicapp ede personer skal måtte gå 1/2 kilometer for å komme seg til buss/trikk.
2) at transporten skal gå saktere selv med færre stoppesteder. Det betyr at man bruker like lang tid for å komme fra A til B.

Valget kan for noen være ganske enkelt:
Noen kan ta buss "fra dør til dør": hjem - jobb: 35 minutter. Med privatbil: 12 minutter. Lett valg, eller?!!
#14 Yngvild Sørbye 19-06-2017 11:46
Kommentator "Rolf" bør ta seg en tur langs Ekebergbanen. Etter at strekningen fra Ljabru ble såkalt "oppgradert" i 2015 har trikkene begynt å kjøre som svin (70 km/t) til kl. 02.15 om natten og starter igjen kl. 04.45 om morgenen. "Oppgraderingen " er teknisk sett totalt mislykket mht støynivå (ble lovet redusert, men er i praksis flerdoblet). De som bor langs trikkelinja er forlengst ødelagt av søvnmangel og støyplager, men er det noen som bryr seg? I hvert fall ikke politikerne som skulle sikre folks helse og trivsel.
-1 #15 Yngvild Sørbye 19-06-2017 11:50
til administrator - vedr tidspunkt i kommentar: [Det korrekte skal være at banen ble "oppgradert" i 2014 (gjenåpnet i desember 2014). Støyeksplosjone n ble åpenbar etter at snøen gikk våren 2015. Nå har vi som bor langs linja, levd to år med støy- og søvnplager langt over tålegrensen.]
+1 #16 Hilde Seip 19-06-2017 19:45
Avstanden til holdeplassen er avgjørende for om mange av oss reiser kollektivt. Det gjelder både i sentrum og i periferien der mange av oss bor. Dessuten er muligheten for av- og på-stigning avgjørende.
Bussene er jo nå tilgjengelige for oss i rullestol, dvs. hvis vi får assistanse til å vippe ut rampa (og den ikke sitter fast), og hvis avstanden mellom rampa og hindringer ved holdeplassen gir plass nok til rullestol på tvers.
Verre er det med trikk. Noen er tilgjengelige ved enkelte holdeplasser, men ikke ved alle.
#17 Marit Nøid 19-06-2017 19:54
Men fortsatt er det mange gamle trikker med trapper ute i trafikken, spesielt på strekningen til Grefsen. Kanskje det er mulig å bytte ut disse trikkene, slik at "alle kan bli med"?
#18 Tone Bergli Joner 22-06-2017 08:18
FÅ HOLDEPLASSENE TILBAKE.
Enig med HIlde, Anne m flere. Det er viktig for de stadig flere eldre, og blinde, handecappede osv at det ikke er for langt å gå. Å spare 4-6- minutter er mindre mindre viktig. Hvilket parti tar utfordringen med å få f.eks. Welhavens gt tilbake? RUTER virker kyniske og gammeldagse. Vil vi ikke ha en grønnere by da?
#19 Anders Arntzen 25-06-2017 09:27
Yngvild Sørbye nevnte støy på Ekebergbanen (området).
Jeg legger merke til at 23 bussruten kjører veldig "hakkete". Kraftige bremsinger og aksellerasjoner , og mye humping og slag underveis. Det er faktisk ubehagelig å sitte på med disse bussene. 20 ruten for endel år siden gled rolig og behagelig gjennom byen. Her er det trolig også noe å gripe fatt i.
Flere holdeplasser: ja- men også litt komfort underveis mellom dem. Begge deler skulle være mulig.

You have no rights to post comments