Miljø og kollektivtrafikk
Skal alle med trikken?
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Miljø og kollektivtrafikk
- Publisert søndag 18. juni 2017 03:19
”Alle skal med” sier Arbeiderpartiet, partiet til byrådslederen i Oslo. Det burde Ruter og Bystyret i Oslo etablere som grunnprinsipp for kollektivtransporten i Oslo, skriver Fride Eeg-Henriksen i forbindelse med at bystyret onsdag skal behandle "prinsipper og prosesser for holdeplasstruktur på kollektivruter i Oslo."
Ruter utarbeidet i mars i år dokumentet "Prinsipper og prosesser for holdeplasstruktur på kollektivruter i Oslo", som et faglig innspill til Kommunens politiske prinsipper for kollektivtransporten med buss og trikk. Tydelige mål om tilgjengelighet og kollektivtransport for alle er her fraværende. Nå er det ”Best mulig for flest mulig” og prioritering av ”de mange” som gjelder. Bussene og trikkene skal fort fram, holdeplasser skal legges ned. Avstanden mellom holdeplasser skal økes. Oslo sies å skille seg ut fra europeiske byer med å ha liten avstand mellom holdeplassene. Idealet er nå 600 meter mellom dem.
Men for folk flest er det da den totale reisetiden fram til bestemmelsesstedet som teller. Det hjelper ikke om trikken kjører fort hvis du må bruke lang tid for å komme til og fra holdeplassene," skriver Fride Eeg-Henriksen blant annet.
Les hele hennes gjesteblogginnlegg nedenfor.
Skal ikke alle med trikken?
Av Fride Eeg-Henriksen
”Alle skal med” sier Arbeiderpartiet, partiet til byrådslederen i Oslo. Det burde Ruter og Bystyret i Oslo etablere som grunnprinsipp for kollektivtransporten i Oslo.
Men Ruter utarbeidet i mars i år dokumentet "Prinsipper og prosesser for holdeplasstruktur på kollektivruter i Oslo", som et faglig innspill til Kommunens politiske prinsipper for kollektivtransporten med buss og trikk. Tydelige mål om tilgjengelighet og kollektivtransport for alle er her fraværende. Nå er det ”Best mulig for flest mulig” og prioritering av ”de mange” som gjelder. Bussene og trikkene skal fort fram, holdeplasser skal legges ned. Avstanden mellom holdeplasser skal økes. Oslo sies å skille seg ut fra europeiske byer med å ha liten avstand mellom holdeplassene. Idealet er nå 600 meter mellom dem.
Men for folk flest er det da den totale reisetiden fram til bestemmelsesstedet som teller. Det hjelper ikke om trikken kjører fort hvis du må bruke lang tid for å komme til og fra holdeplassene. Dessuten er i større europeiske byer den vanligste avstanden mellom holdeplassene inne i byen mellom 300 og 450 meter. I USA er avstanden mindre – ofte mellom 200 og 270 meter, med enda kortere avstand i selve sentrum (Harald Minken, TØI 2017). Kanskje trenger vi flere, ikke færre holdeplasser nær sentrum.
Det er også et mål i planen at færre skal ta kollektivtransport på korte reiser. Tanken er at man i steden skal gå eller sykle. Det er bra med økt tilrettelegging for syklister. Men Oslos befolkning består også av personer med nedsatt funksjonsevne, gravide, eldre, folk som av ulike grunner er dårlige til beins, barnefamilier (med små barn som ikke går så fort og så langt). De har bruk for godt tilgjengelig kollektivtransport også på korte reiser fordi bruk av sykkel ikke er et aktuelt alternativ. For alle trafikanter er det selvsagt også forskjell på sommer og vinter i en by som Oslo. Mange som sykler om sommeren vil nok ha behov for kollektivtransport om vinteren.
Hvis du ikke har muligheter verken til å gå til holdeplassen eller sykle, blir alternativet bil eller taxi. Økt bilbruk var vel ikke meningen med den økte satsingen på kollektivtransport?
Bydelene har ikke vært invitert inn i prosessen, hvor har det blitt av lokaldemokratiet? Kommunenes egne brukerråd- Rådet for personer med nedsatt funksjonsevne og det sentrale eldreråd har heller ikke vært brukt. Hva skal kommunen med disse rådene når ikke de blir brukt i en så viktig sak som denne? Eldrerådets synspunkter på nedleggelse av holdeplasser, som ikke er med i saksdokumentene, er her.
Det er heller ingen referanse i Ruters plan eller saksdokumentene ellers til det som står om transport i gjeldende handlingsplan for personer med nedsatt funksjonsevne i saksdokumentene. Her heter det for eksempel at transportsystemene skal ha tilgjengelighet i alle ledd av reisekjeden.
Vi får håpe at Bystyret sender saken tilbake til Byrådet med klart signal om en ny og grundigere saksbehandling. Da kan også innholdet i planen for en aldersvennlig by, som nå er ute til høring, taes med. I en revidert plan for holdeplasstruktur må det være en tydelig målsetting at alle må med.
Kommentarer
Alternativet blir da for mange å ta bilen til jobb. For mange syke og uføre betyr det at de må ta taxi. Noe som mange ikke har penger til. For mange betyr det at de må holde seg hjemme.
TT-kort innvilges ikke til alle som trenger det, og for de som får det så er det begrenset i antall turer pr år. Det er mange med dårlig råd og svak helse som får avslag på tt-kort, og mange sliter nok med å komme seg rundt i byen allerede.
Byen og kollektivtrafik ken bør være for alle.
Håper at Ruter og bystyret gjør vedtak som samsvarer med dette.
Jeg er for tiden tvunget til å benytte meg av kollektiv transport fordi jeg venter på deler til motorsykkelen, og det er ingen lystelig affære. Den turen som vanligvis tar meg 20 minutter på motorsykkelen tar meg 1,5 - 2 timer med buss(er), samt at det koster 3x så mye. I tillegg går det som sagt ikke buss søndag morgen. Nei jeg blir nok aldri noen kollektivbruker .
1) eldre/handicapp ede personer skal måtte gå 1/2 kilometer for å komme seg til buss/trikk.
2) at transporten skal gå saktere selv med færre stoppesteder. Det betyr at man bruker like lang tid for å komme fra A til B.
Valget kan for noen være ganske enkelt:
Noen kan ta buss "fra dør til dør": hjem - jobb: 35 minutter. Med privatbil: 12 minutter. Lett valg, eller?!!
Bussene er jo nå tilgjengelige for oss i rullestol, dvs. hvis vi får assistanse til å vippe ut rampa (og den ikke sitter fast), og hvis avstanden mellom rampa og hindringer ved holdeplassen gir plass nok til rullestol på tvers.
Verre er det med trikk. Noen er tilgjengelige ved enkelte holdeplasser, men ikke ved alle.
Enig med HIlde, Anne m flere. Det er viktig for de stadig flere eldre, og blinde, handecappede osv at det ikke er for langt å gå. Å spare 4-6- minutter er mindre mindre viktig. Hvilket parti tar utfordringen med å få f.eks. Welhavens gt tilbake? RUTER virker kyniske og gammeldagse. Vil vi ikke ha en grønnere by da?
Jeg legger merke til at 23 bussruten kjører veldig "hakkete". Kraftige bremsinger og aksellerasjoner , og mye humping og slag underveis. Det er faktisk ubehagelig å sitte på med disse bussene. 20 ruten for endel år siden gled rolig og behagelig gjennom byen. Her er det trolig også noe å gripe fatt i.
Flere holdeplasser: ja- men også litt komfort underveis mellom dem. Begge deler skulle være mulig.
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.