Miljø og kollektivtrafikk

Oslo sentrum: Ting blir aldri som det var før

Oslo sentrum: Ting blir aldri som det var før

Det eneste vi kan være trygge på er: Ting blir aldri som det var før, og næringsdrivende som ikke har omstillingsevne kan ikke skylde på prosjekter som Bilfritt byliv.

Oslo er i ferd med å bli en grønnere og mer levende by. Det skal bli plass til mer liv i gatene og flere hyggelige møteplasser. Gjennom programmet Bilfritt byliv vil Oslo kommune aktivisere flere områder i byen og bidra til økt byliv i sentrum. Et av virkemidlene for å oppnå økt byliv er å frigjøre områder som har fungert som parkeringsplasser langs gatene og redusere gjennomgangstrafikk. På den måten skapes det mer plass til flere sitteplasser, sykkelveier, lekeplasser, arrangementer og aktiviteter, uteservering, handel og kunst- og kulturtiltak.

Bilaktivister kobler mye av det som de oppfatter som negative nyheter i Oslo til at dette er en konsekvens av bilrestriksjoner i Oslo sentrum. Mesteparten av dette er tull. Det som jeg av og til spøkefullt sier at været i Oslo har blitt så mye bedre med det rødgrønne byrådet.

Hos Estate Nyheter leser jeg «Tall fra Promenaden AS viser at det hittil i år går 7,7 prosent færre mennesker på Karl Johans gate sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. I tillegg får Byfolk tilbakemeldinger fra gårdeierne om nedgang i både omsetning og besøkende.»

I Aftenposten: «Dramatisk økning i antall konkurser i Oslo. De siste 12 måneden har det vært flere konkurser og tvangsavviklinger i norsk næringsliv enn etter finanskrisen i 2009. I Oslo har det vært en økning på hele 39,5 prosent.»

Cecilia Stokkeland gir en relevant kommentar: «Hva med at sommeren har vært utrolig fin. Det siste du gjør er å henge i butikker i sentrum i varmen og at du på vei til Hvalstrand eller tilsvarende stopper på en senter for å få med is, brus og ny badebukse?»

Frid Aulund: «Jeg jobber i kontorbygg på Egertorget og er godt kjent på Karl Johan. Utskiftning av både serveringssteder til klesforretninger og mere fasjonable butikker må man også forvente at endrer på hvilke folk og hvor mange som fredes i området. Selv om det ser pent og ordentlig ut er det mindre folkelig enn før med High End mote for et smalere marked.»

Men også: Dette er tall for kun en gate i Oslo sentrum og fanger ikke opp tendensen med at Oslo sentrum forflytter seg, og stadig fler folk og omsetning forflytter seg østover og mot Bjørvika-området.

Egil Krystad Marthinsen gir svært relevante kommentarer: «Jeg ser gjentatte ganger at det er interessenter på eiersiden, de som sitter på eiendom, som klager over svakere trafikk og manglende tiltak fra kommunen etc. Samtidig er det et gullrush i retaileiendom i sentrum og samtlige utleiere skrur prisene opp, noe som kombinert med fallende trafikk gjør det umulig for enkeltstående så vel som kjeder å drive sunn butikkdrift. Profitten ligger i eiendom og ikke i handel. Ser ikke gårdeierne at dette er et delt ansvar? De må legge til rette for at næringsdrivende skal kunne etablere/fortsette deres virksomhet i sentrum om bylivet skal blomstre. Når det kun ligger profitt på nettsalg vil jeg tro det blir færre og mindre stabile aktører som blir overvekten av leietakere i sentrum. Det betyr hyppige utskiftninger og større kostnader for eierne enn langsiktige og trygge leietakere.»

Og kanskje to av de viktigste endringer, og endringer som har gått over mange år: Utbygging av de store bilbaserte kjøpesentre utenfor sentrum konkurrerer med sentrumsbutikkene og netthandel tar over betydelig del av varehandelen. Det eneste vi kan være trygge på er: Ting blir aldri som det var før, og næringsdrivende som ikke har omstillingsevne kan ikke skylde på prosjekter som Bilfritt byliv.

Kommentarer   

+25 #1 Geir Kielland 08-09-2018 17:13
Det dere i Oslo velger å gjøre er å be folk reise til kjøpesentrene og handle der. Tror dere virkelig at folk som tidligere reiste fra Akershus og handlet i Oslo fortsetter med det når alternativet finnes i deres nærmiljø allikevel? I såfall er dere i beste fall naive Lykke til med utekontor og prikkete gater til 1 million. Makan til sløseri med kommunens penger.
+13 #2 Håvard Stefferud 08-09-2018 17:18
Kanskje bli kvitt nåværende byråd fort nok.
+7 #3 Lisbeth Mysen 09-09-2018 09:39
Jeg kan ikke snakke for andre, men jeg har sluttet å bruke byen fordi jeg ikke får parkeringsplass og fordi bommene er for dyre. Jeg har også store problemer med å komme meg til og fra jobb, da trafikken i sentrum stoppet helt opp pga. vanskeliggjørin gen med gjennomkjøring. Det tar nå en halv time fra Nationaltheater et til Vika Atrium. Dette er uholdbart. En time ekstra om dagen i reisevei er alt for mye. Det har gjort at jeg nå kjører bil til og fra jobb. Bom 1200 i måneden pluss bensin. Selvfølgelig ikke mulig i lengden, men sparer en time på ordinær reise, som i dag tar en time hver vei. Jeg bor 2.2 mil fra sentrum av Oslo.
Jeg har også flere venner som sier de har sluttet å bruke byen pga. bommer og parkering.
Bompenger skal jo bli enda verre, så her er det ingen lyspunkter.
+4 #4 Julius Embretsem 09-09-2018 09:51
Jeg har oppdaget mange fine kjøpesentere utenfor oslo med gratis parkering, og ingen bomring rundt seg.

Takk SV, MDG og AP for at dere har fått meg til å oppdage næringslivet utenfor oslo.
+3 #5 Morgan 09-09-2018 10:01
Såklart går tallene ned. Jeg, som mange andre, føler jeg meg uvelkommen (oslo city) drar jeg naturligvis en annen plass å legger igjen pengene mine.
+2 #6 Terje Lillevold 09-09-2018 12:07
Du er faen meg så frekk! Du er ingen «folkets tjener». Du er med på å vanskeliggjøre folka hverdag !
+3 #7 Ole Jacob Remme 09-09-2018 12:13
Jeg må desverre kjøre fra Grorud til Sandvika for å komme meg på jobb, har en samboer som studerer og barn i barnehage. Kan nesten ikke vente med å si opp jobben og komme oss vekk fra byen. 3800,- i måneden i bom. Ødeleggende. Oslo kommer til å dø ut hvis ikke noe blir gjort.
#8 Jan Thomas 11-09-2018 07:21
Sa opp jobben og går nå på NAV
For dyrt å jobbe i sentrum
#9 Øivind Nordahl 16-09-2018 09:23
Gode intensjoner ligger nok bak, men jeg ser også at det kan forsterke en trend med klasseskille. Single og småbarnsfamilie r av de som ikke har høyinntektslønn flytter oftere ut av sentrum, og det blir færre grunner til å bruke fritiden sin her da kostnadene går opp.

Jeg har bodd i sentrum i tyve år og er bekymret for utviklingen. Vanlige folk, med vanlig lønn må også kunne bo her ellers blir det bilfrie bylivet kun for de rikeste å flotte seg på.

You have no rights to post comments