Privatisering, marked og konkurranse
Samkjøpsavtaler på de små kjøp: Dyrere og uhensiktsmessig
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Privatisering, marked og konkurranse
- Publisert torsdag 30. juli 2009 03:56
Under overskriiften " Enklere å bestille lokale til kurs og konferanse" har virksomhetene i Oslo kommune fått beskjeden: "Oslo kommune har inngått samkjøpsavtale med ti konferansesteder i Oslo og omegn. Trenger du et egnet sted for grupper fra 10 personer i kommunens nærområde skal avtalen benyttes. Konferansepakkene inkluderer lunsj og kaffe, men ikke overnatting."
Og nå merker virksomhetene at dette er fordyrende. Særlig bydelene har brukt billigere og bedre lokaler i nærmiljøet. Som oftest har lokalene vært gratis, mot at man kjøper maten hos dem. Dette blir billigere enn de stedene man må betale både for lokaler og mat. Men kommunen sentralt har låst seg til å bruke noen få, og dyre, konferansesteder.
Stordriftsfordeler er bra. Men på de store tingene. Nå beveger man seg ned på stadig mindre og mindre saksområder, og da blir det fort - i totalbildet - både dyrere og mindre hensiktsmessig. Men sånn er Fr.P-kommunen. Jeg har bedt Byrådet gi en nærmere begrunnelse overfor bystyrets finanskomite.
Jeg har bedt Byrådet besvare følgende spørsmål overfor bystyrets finanskomite:
Spm. 1:
Foreligger det kalkyler som viser at Oslo kommune samlet sett er økonomisk tjent med at alle kommunens virksomheter hva gjelder kurs, konferanser m.v. for over 10 personer er forpliktet til å legge disse til de 9 hotell- og konferansesteder som det er inngått samkjøpsavtale for?
Spm. 2:
Hvordan foretas det markedsundersøkelse/involvering av berørte kommunale virksomheter hva gjelder utvelgelse av områder for konserninnkjøpsavtaler?
Spm. 3:
Hvor bindene er samkjøpsavtalene for virksomhetene, også der det opplagt er betydelig billigere for virksomhetene å velge annen løsning?
Den aktuelle kunngjøringer fra Konserninnkjøp i Oslo kommune:
Oslo kommune har inngått samkjøpsavtale med ti konferansesteder i Oslo og omegn. Trenger du et egnet sted for grupper fra 10 personer i kommunens nærområde skal avtalen benyttes. Konferansepakkene inkluderer lunsj og kaffe, men ikke overnatting.
Av og til strekker ikke kommunens egne lokaler til og det må letes etter egnete steder. Til nå har hver enkelt arrangør gjennomført konkurranser og ført protokoller ved leie av konferanselokaler. Dette slipper man nå. - Behovet for en samordning av disse tjenestene har vært stor. Avtalen gir kommunen store arbeidsbesparelser, i tillegg har vi fått svært gode priser på disse tjenestene, sier Kjetil Østgård i Utviklings- og kompetanseetaten.
Konferansepakkene er priset som dagpakker, det vil si pris per deltaker. Dagpakken inkluderer konferanserom, teknisk utstyr, mat og drikke. Alt som er nødvendig for denne type arrangement. Avtalen omfatter ikke reise eller overnatting.- Avtalene sikrer også at leverandørene kan tilby mat tilpasset ulike allergier og trosretninger, forhold som er lett å glemme når en ordner konkurranse på egenhånd. Nå sikrer avtalene at vi får de tjenestene og den kvaliteten vi skal ha, påpeker Østgård. For bestilling av inntil 50 konferansepakker kan bestillingen gå direkte til ønsket konferansested. Skal du ha arrangementer med flere enn 50 personer må det gjennomføres minikonkurranse mellom konferansestedene. Dette er enkelt å gjøre via kommunens anskaffelsesportal. Nærmere informasjon om finner du på UKEs intranett, her ligger det informasjon om alle samkjøpsavtalene kommunen har.
Miljø var ett av kriteriene for kommunens valg, og UKE er godt fornøyd med at samtlige leverandører har dokumentert svært gode miljøegenskaper. Alle de seks Thon-hotellene er sertifisert som Miljøfyrtårn og Radisson SAS Plaza er Svanemerket.
I tillegg har alle konferansestedene god tilgjengelighet med kollektivtransport. - Konferansesteder som ligger mer enn en halv time med kollektivtransport fra Oslo sentrum var ikke interessante i konkurransen, sier Kjetil Østgård. Konferansestedene du enkelt kan benytte er:
• Vinderen konferansesenter (Oslo)
• Vika konferansesenter (Oslo)
• Ingeniørenes Hus Møtesenter (Oslo)
• Radisson SAS Plaza (Oslo)
• Thon Hotel Opera (Oslo)
• Thon Hotel Bristol (Oslo)
• Thon Hotel Slottsparken (Oslo)
• Thon Hotel Linne (Oslo)
• Thon Hotel Oslofjord (Sandvika)
• Thon Hotel Arena (Lillestrøm)
Dette er de konsernovergripende samkjøpsavtaler Oslo kommune i dag har:
Annonsering
Arbeidsklær helsepersonell og lignende
Arbeidsklær teknisk personell og fottøy alle yrkesgrupper
Bedriftshelsetjeneste
Biler og biladministrasjon
Bøker: Skolebøker
Bøker: Øvrige bøker
Elektrisk kraft
Elektronisk verktøy for kvalitetsstyring og internkontroll
Farmasøytisk tilsyn
Formingsmateriell
Fyringsolje
Glassmestertjenester
Gulvmatter
IKT-utstyr: Antivirusprogram
IKT-utstyr: Datarekvisita
IKT-utstyr: Interaktive tavler og projektorer
IKT-utstyr: Kopi- / multifunksjonsmaskiner og tilleggsutstyr
IKT-utstyr: Nettverkskabling
IKT-utstyr: PC-er og skjermer
IKT-utstyr: Programvarelisenser fra Microsoft
IKT-utstyr: Skrivere
IKT-utstyr: Tidsregistreringssystem
IKT-utstyr: Tynne klienter
Inkontinensprodukter
Kaffemaskiner
Konferansepakker
Kopimaskiner
Kredittkort
Legemidler og multidose (fra 1.august)
Leker og spill
Logoprodukter (visittkort, konvolutter m.m.)
Lyskilder (lyspærer, lysrør, tennere og sikringer)
Mat og drikkevarer
Medieovervåking
Medisinsk forbruksmateriell og ernæring / kosttilskudd
Mobiltelefonabonnement
Mykpapir og engangsutstyr
Møbler: Barnehagemøbler og inventar
Møbler: Institusjonsmøbler
Møbler: Institusjonssenger med utstyr, madrasser, nattbord
Møbler: Kontor- og skolemøbler
Nettbaserte rettskildedatabaser
Reiser: Tjenestereiser med NSB (utenfor Oslo)
Reiser: Tjenestereiser med Ruter i Oslo/Akershus
Rekvisita: Datarekvisita, Kontorrekvisita,
Kopipapir og Skolemateriell
Rengjøringsmateriell
Renhold
Rettsdata
Taxikort
Telefoni- og mobiltelefonitjenester
Tjenestepensjon
Vann: Filterkjølere for vann
Vikartjenester: Administrative stillinger
Vikartjenester: Pedagogisk personell
Vikartjenester: Pleie,- omsorgs- og helsepersonell
Vikartjenester: Renhold
Kommentarer
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.