Privatisering, marked og konkurranse
Eldreomsorg: Kontrakt med Oslo kommune selges på byen
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Privatisering, marked og konkurranse
- Publisert tirsdag 13. desember 2011 01:45
Men er det så lett å komme seg ut av en kontrakt midt i kontraktsperioden bare fordi selskapet ikke får nok profitt? Og, kan en potensiell leverandør bare kjøpe seg en kontrakt med Oslo kommune på byen, uten å gå veien om anbud?
Jeg ber Byrådet avklare dette overfor bystyret, og sender fram spørsmål ( se under).
Byrådet
Her
Carema Omsorg
Jeg leser at Carema Omsorg har solgt seg ut av sykehjemsdriften ved St. Hanshaugen omsorgssenter, samt deltakelse i brukervalgordningen i hjemmetjenestene i ti Oslo-bydeler. Og vips har brukere som aktivt har valgt Carema Omsorg som sin leverandør av hjemmetjenester blitt overprøvd på sitt valg og fått seg en annen leverandør: Unicare Helse AS.
Dette foranlediger følgende spørsmål:
1.
Er de kontrakter Carema Omsorg har inngått med Oslo kommune for leveranser i brukervalgordningen og drift av St. Hanshaugen Omsorgssenter bindende for leverandøren ut den kontraktsfestede anbudsperiode, eller kan de trekke seg dersom de ikke oppnår ønsket fortjeneste?
2.
Hvis ja, hvorfor vurderes denne situasjonen annerledes enn da leverandøren av Vindern Bo- og Omsorgssenter trakk seg fra kontrakten i kontraktsperioden, og hvor det ble tatt rettslig skritt som resulterte i at leverandøren måtte betale erstatning til kommunen?
3.
Kan leverandøren frikjøpe seg fra leverandørkontrakter ved å selge denne til et annet firma, med de aktuelle beboere og brukere "på lasset"?
4.
Hvis ja, mener Byrådet at nye leverandører ut fra gjeldende konkurranseregler kan oppnå kontrakter som dette med Oslo kommune, uten å gå veien om ordinært anbud?
5.
Hvis ja, vil Byrådet sikre at Unicare Helse AS blir pålagt å levere samme dokumentasjon og vurdert ut fra samme kvalitetskrav som ble stilt når Carema vant anbudet?
6.
Mange brukere har som en del av valgfriheten aktivt valgt Carema Omsorg som leverandør. Vil Byrådet sikre at alle beboere på St. Hanshjemmet og Caremas brukere i 10 bydeler eksplisitt får en aktiv forespørsel fra kommunen på hvorvidt de vil skifte til annen leverandør?
Følg meg på Twitter
Få mine temamessige nyhetsbrev
Kommentarer
1. Salget for ingen konsekvenser for Oslo kommune. Selskapet Carema omsorg eksisterer fortsatt og har avtaler med Oslo kommune med de samme forpliktelser og rettigheter som tidligere.
2. Som nevnt innledningsvis, dreier dette seg om at et selskap får nye eiere. Kan sammenlignes med sykehusreformen , da sykehusene ble overført fra Fylkeskommunen til staten v/ helseforetakene . Selskapet og driften fortsetter som tidligere, men selskapet vil nok sannysnligvis skifte navn.
3. Dette er besvart. Det som har skjedd er at Carema har trukket seg ut av Norge, men virksomheten, tjenestene til brukere, kontraktsforpli ktelser, ansattes rettigheter mv skjer det ingenting med.
4. I alle kontrakter Oslo kommune har, så har de betingelser knyttet til at virksomheten ikke kan overdras til andre uten skriftlig samtykke fra Oslo kommune. I denne saken antar jeg at Oslo kommune har fått forelagt seg salget. Oslo kommune har nok grundig vurdert dette og funnet ut at de nye norske eierne har den sikkerhet og kompetanse som Oslo krever av sine leverandører.
5. Igjen, det er ikke her snakk om en ny leverandør. Leverandøren Carema omsorg AS eksisterer fortsatt, men selskapet har fått nye eiere. Det er mao ingen endringer hva angår kvalitetskrav
6. Det er fritt brukervalg i Oslo, og brukerne kan fritt velge å skifte når de vil. De som har Carema omsorg som leverandør idag, vil fortsatt ha det imorgen. Om de ikke er fornøyd, så står de fritt til å bytte.
Jeg ser dette som positivt, da nok et helse- omsorgsselskap blir overtatt av norske eiere som vil betale skatt til Norge og bidra til felleskapet. Den norske stat er jo allerede tungt inne på eiersiden i flere av de andre helse- omsorgsselskape ne i Norge, og eneste forskjell her er at de nye eierne er privatpersoner.
Mao: taper man et anbud kan man kjøpe seg kontrakt med kommunen ved å kjøpe opp et selskap på børsen.
Både du og jeg vet at Adecco også tok over Ammerudlunden med forpliktelse om at driften skulle skje etter inngått kontrakt, uten at det var så mye verdt. Ved en anbudsrunde vurderer man ikke bare den beskrevne kvalitet og leveranse, men også firmaets soliditet ellers og forutsetning for å kunne levere den beskrevne kvalitet. Adecco-lignende firmaer håper jeg - ut fra Oslos lærdom - ville falle igjennom i nye anbudsrunder.
Kommunen må foreta samme kvalitetsvurder ing om noen kjøper opp et firma som skal levere eldreomsorgstje nester i Oslo. Unicare har faktisk ikke vunnet noe anbud i Oslo, men kommer seg inn bakveien. Og ingen eldre har i brukervalgsordn ingen valgt Unicare.
Det kan ikke være slik at om du er pengesterk og kan kjøpe et firma så er det automatikk i at de skal få levere eldreomsorgstje nester på Oslo kommunes regning.
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.