Privatisering, marked og konkurranse
Østensjø-saken: Bydelsutvalgsleder griper inn
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Privatisering, marked og konkurranse
- Publisert fredag 23. desember 2011 01:09
I en henvendelse til bydelsdirektøren, og med henvisning til siste møte i bydelsutvalget, understreker hun blant annet:
"Vi ble i møtet gjort kjent med bydelsdirektørens dilemma knyttet til sitt ansvar for helse-og sosiallovgivningen på den ene, og anbudslovgivningen på den andre siden, i hennes merknad til protokoll, som vi riktignok ikke har fått skriftlig enda.
BUs vedtak understreker at vi, på vår side, oppfatter oss forpliktet til å påse at helselovgivningen gis førsteprioritet fram til andre prinsipp ev., og mot formodning, blir fastslått.
Vi har fått høre at pårørende til femtenåringen, som har vært foranledningen for BU-flertallets prinsipielle behandling av denne saken, er redde for at hun vil bli flyttet i løpet av jula siden bydelen har sagt at dere tegner kontrakt med anbudsvinneren den 22.12.
Etter det vi forstår mener man både lokalt medisinskfaglig, og i helseforetaket at stabilitet eller flytting kan dreie seg om liv eller død for henne.
Jeg anmoder med dette bydelsadministrasjonen om å avrunde situasjonen der brukeren har vært "kasteball" mellom Ullevål sykehus, bydelen og ulike potensielle leverandører, slik at brukeren får være der hun er nå, innenfor forutsigbare økonomiske rammebetingelse for bydelen, i påvente av utfall av klagebehandling hos Fylkesmannen som, etter det vi forstår, kan forventes til sommeren."
Og bydelenes ledelse ga beskjed: ingen flytting, mens klagebehandlingen pågår.
Fra: Kristin Sandaker
Til: Tove Stien , Tommy Grotterød
cc
Hanne Irene Eldby ,
21.12.2011
Emne: Anmodning, i medhold av bydelsreglem. §§ 3-3, punkt 5
Hei!
Jeg skriver dette med grunnlag i det tilsynsansvaret som ligger i reglementets § 3-3 om bydelsutvalgets oppgaver og myndighetsområde,og med utgangspunkt i saksbehandlingen i saken jeg gjør rede for i denne henvendelsen. Dette som en akutt oppfølging av vedtak i BUs budsjettmøte 15.12, der vi ga uttrykk for at vi ønsker at bydelen legger til grunn KOFAS avgjørelse i sak 2010/264, og at berørte brukere, eller den som opptrer på dennes vegne, får fullført klageadgangen eller eventuelle rettslige skritt før et vedtak gjennomføres mot den berørtes vilje.
Vi ble i møtet gjort kjent med bydelsdirektørens dilemma knyttet til sitt ansvar for helse-og sosiallovgivningen på den ene, og anbudslovgivningen på den andre siden, i hennes merknad til protokoll, som vi riktignok ikke har fått skriftlig enda.
BUs vedtak understreker at vi, på vår side, oppfatter oss forpliktet til å påse at helselovgivningen gis førsteprioritet fram til andre prinsipp ev., og mot formodning, blir fastslått.
Vi har fått høre at pårørende til femtenåringen, som har vært foranledningen for BU-flertallets prinsipielle behandling av denne saken, er redde for at hun vil bli flyttet i løpet av jula siden bydelen har sagt at dere tegner kontrakt med anbudsvinneren den 22.12.
Etter det vi forstår mener man både lokalt medisinskfaglig, og i helseforetaket at stabilitet eller flytting kan dreie seg om liv eller død for henne.
Jeg anmoder med dette bydelsadministrasjonen om å avrunde situasjonen der brukeren har vært "kasteball" mellom Ullevål sykehus, bydelen og ulike potensielle leverandører, slik at brukeren får være der hun er nå, innenfor forutsigbare økonomiske rammebetingelse for bydelen, i påvente av utfall av klagebehandling hos Fylkesmannen som, etter det vi forstår, kan forventes til sommeren.
Med vennlig hilsen
Kristin Sandaker
BU-leder
47605753
"Verbalvedtak 1 A
Bydel Østensjø skal legge til grunn KOFAs avgjørelse i sak 2010/264 om at ved inngåelse av avtaler om institusjonsplassering av ett enkelt barn etter barnevernsloven er det økonomiske aspekt så underordnet at dette ikke er en "kontrakt" i anskaffelseslovens og forskriftens forstand. På dette området, og sammenlignbare saksområder/situasjoner, skal bydelen derfor normalt ikke benytte anbud ved kjøp av tjenester til enkeltbrukere. Brukerens beste skal være styrende for valg av leverandør, og det skal legges betydelig vekt på brukerens egen oppfatning av dette.
Bydelsutvalget understreker at dersom det gjennomføres anbudsutsetting av enkeltbrukere skal brukeren, eller den som opptrer på dennes vegne:
a) få uttalelse seg om "hva tjenesten skal gå ut på, når den skal utføres og hvem som skal ha oppgaven".
b) få innsyn i alle dokumenter og informasjon i saken, som forutsetning for brukermedvirkning.
c) ikke flyttes mot sin vilje uten at det foreligger en sakkyndig legeerklæring på at flytting er helsemessig forsvarlig.
d) få fullført klageadgangen eller eventuelle rettslige skritt før et vedtak gjennomføres mot den berørtes vilje.
Bydelsutvalget viser til sitt vedtak av i sak 82-2011 og ber om snarlig å få framlagt denne saken."
3-3 Bydelsutvalgets oppgaver og myndighetsområde
...
5. Bydelsutvalget har ansvar for å føre tilsyn med bydelens virksomhet. Tilsynet ivaretas primært gjennom ordinær budsjettoppfølging, gjennomgang av tertialrapporter, årsmeldinger og øvrige meldinger som bystyret fastsetter, samt rapporteringsordninger som bydelen selv fastsetter.
...
9. Bydelsutvalget skal ha rett til innsyn i alle kontrakter, avtaler m.v. i den utstrekning organet selv mener dette er nødvendig for å ivareta tilsynsansvaret. Innsyn kan kreves av et enkelt medlem og den etterspurte informasjon skal gis til hele utvalget, om nødvendig unntatt offentlighet og underlagt taushetsplikt.
Følg Ivar Johansen på Twitter
Få tilsendt temamessige nyhetsbrev
Kommentarer
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.