Privatisering, marked og konkurranse
Økt selvmordsfare, men pytt: Bydelen skal realisere anbud
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Privatisering, marked og konkurranse
- Publisert mandag 14. mai 2012 01:14
Oslo Universitetssykehus har, på forespørsel fra bydel Østensjø, avgitt en sakkyndiguttalelse (datert 24. april 2012) hvor det blant annet heter:
"Tidligere erfaringer vedrørende endringer i pasientens omsorgsbase og flyttinger, viser at hun har reagert med forverring av symptomer og at hun har sluttet å ta medisiner. Det er en risiko for at dette gjentar seg dersom hun flyttes til en annen omsorgsbase, og særlig dersom dette skjer mot hennes egen vilje. Dersom hun stopper å ta sine medisiner, som nå de siste mnd har hatt en positiv effekt, vil dette sannsynligvis føre til en betydeligs forverring i hennes tilstand med økt fare for selvskading og økt selvmords risiko."
Bydel Østensjø mener, til tross for det fagfolkene på Oslo Universitetssykehus sier, at det er forsvarlig å flytte jenta. Dog forutsatt at foreldrene er med på dette. Men som foreldrene har sagt til bydelen mange ganger før: bydelen kan ikke forvente at de som foreldre skal være med å flytte deres barn fra et sted som fungerer til et annet som er likt det hun ble kastet ut i fra fordi opplegget faglig sett ikke fungerte, og gjorde jenta svært mye sykere. Når alt av helsefaglige uttalelser og tidligere erfaringer viser hvor galt det går, skjønner jeg godt at foreldrene innbitt sloss i mot.
Som foreldrene spør:
Kan bydelen / kommunen forvente at vi er med på å gjøre vårt barn enda mer sykt, og i verste fall tar livet sitt?
Hvordan skal vi kunne leve med oss selv hvis vi bistår dette når vi vet hvordan det ender?
Tar bydelsdirektøren ansvar for vår datters helse og eventuelt selvmord?
Med krystallklare faglige råd - og advarsler - som foreligger stiller loven intet krav om anbud. Nå må snart Byrådet og bystyreflertallet ta til fornuft og stoppe den uverdige anbudsprestisjen på saker hvor det klart er helsefaglig uforsvarlig å gjennomføre anbud.
Saken skal nå igjen behandles av Fylkesmannen.
Les bakgrunnen for anbudet
Fylkesmannen opphever anbudsvedtak
Pårørende nektes innsyn
Les om bydelsutvalgsleder som griper inn
Kommentarer
Når de innførte anbud på barneverntjenes ter i Oslo i 2011 ble det ikke utført noen fler tilsyn eller kvalitetssikrin g av innholdet av tiltakene som ble valgt. Det er ikke opprettet noen som sjekker ut om det er kvalitativt og faglig tilbud på tjenestene. Om noen påstår at dette er etablert vil det være svært avgjørende å få vite hve slags tilsynsordninge r som er etablert og innhold av disse. Jeg vet at kompetanseetate n i oslo skulle hatt ett ansvar, men hvordan utfører de det? Når, hvor og hvordan? Og er det jurister og økonomer som skal lede tilsyn av faglig kvalitet?
Det er så mange hull i etablering av anbud på mennesker, det mangler etiske dimensjoner, vi er ikke på en produserende bedrift av biler eller melk, vi skal utøve faglig kvalitet på tilbud og brukermedvirkni ng skla være tilstedeværende og ikke fraværende!
Det er svært viktig å ikke "ta bydelene eller tjenestene" men se på politikken til Fabian, Anikken og gjengen. HVordan kan de forsvare dette? Kan ikke tenketanken til Civita brukes? Finn gode andre alternativer å organisere tiltak til våre mest sårbare på!!!
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.