Privatisering, marked og konkurranse

Bestiller-/utførerorganisering: Delte erfaringer

Bestiller-/utførerorgansiering: Delte erfaringerDet er pussig at når Program for storbyforskning i KS skal evaluere den New Public Management-inspirerte bestiller-/utførerorganiseringen  så er det de "effektivitetsfremmende og kostnadsdrivende elementer" som er hovedfokus. Byene Trondheim, Bergen, Drammen, Kristiansand, Sandnes, Stavanger og Oslo har deltatt i evalueringen. Fra Oslo har bydelene Gamle Oslo, Stovner, St. Hanshaugen, Vestre Aker og Østensjø deltatt.

Brukerperspektivet er allikevel en del av evalueringen, og erfaringene er delte. Også blant Oslos bydeler. På spørsmål om organiseringen av bestiller-utfører-modellen bidrar til at brukeren får den tjenesten han/hun har behov for svarer f.eks. tjensteapparatet i bydel Gamle Oslo et klart nei, mens de i bydel St. Hanshaugen svarer et klart ja.

Jeg merker meg også særlig disse 3 oppsummeringene kategorisert under kostnadsdrivende elementer:

• Svake incentiv til å arbeide forebyggende
• Sterkere fokus på søkerens rettigheter enn det helsemessige behovet
• Økt byråkratisering og mer ressurser til administrative oppgaver

Kom gjerne med egne erfaringer og synspunkter.

Les hele rapporten


Rapportens oppsummering:

Det er avdekket både effektivitetsfremmende og kostnadsdrivende elementer ved praktiseringen av bestiller-utfører-modellen. De effektivitetsfremmende elementene er særlig knyttet til:

• Riktig dimensjonering av nivåene i tjenestekjeden
• Tydelighet i prioriteringen av søkere og en profesjonalisering av vurderingen av bistandsbehov
• Tydeliggjøring av bestillers ansvar for å forvalte kommunens/bydelens ressurser (plassering av økonomisk ansvar hos bestiller)
• Utforming av vedtak som tar hensyn til kompleksiteten på tjenesten
• Betaling til utfører basert på utført tid
• Rutiner for vurdering/revurdering som sikrer at tjenestemottaker er plassert på riktig nivå i tjenestekjeden i forhold til eget funksjonsnivå

Forekomsten av disse effektivitetsftemmende elementene i storbyene viser at kommunene på mange områder har oppnådd intensjonene med å innføre en bestiller-utfører-modell. Samtidig har storbyene erfart at det er klare kostnadsdrivende elementer ved bestiller-utførermodellen.

De sterkeste kostnadsdrivende elementer er:

• Bestiller som kun har myndighet til å tildele tjenester i deler av tjenestekjeden, og ikke har anledning til å ta hele tjenestespekteret inn i vurderingen
• En større del av forvaltningsansvaret overlates til utførerne
• En «ventelistepolitikk» som gjenspeiler hva innbyggerne søker om, ikke hva behovet faktisk er
• Tidsfestede vedtak i komplekse tjenester
• Betaling til utfører basert på vedtakstid, hvor det ikke kontrolleres tilstrekkelig for utført tid
• Svake incentiv til å arbeide forebyggende
• Sterkere fokus på søkerens rettigheter enn det helsemessige behovet
• Økt byråkratisering og mer ressurser til administrative oppgaver

Følg meg på Twitter
Få tilsendt mine temavise nyhetsbrev

Kommentarer   

#1 Dag 16-08-2012 00:39
Etter å ha arbeidet med dette, er det klart at de tre hovedfunnene du peker på er de viktigste. En del brukere opplever også at ”bestillerkonto rene” fungerer som et glavalag som gjør det vanskeligere å få til endringer i tjenestene de får. De kan gjerne be om endringer, men endringer i ”kontraktene” må behandles av bestillerkontor et før de iverksettes.
#2 Bjørn 16-08-2012 00:40
Ikke overrasket over fokus i en slik evaluering Ivar, for det er jo disse to aspektene som har vært mest framhevet og diskutert som konsekvens av en slik organisering av av offentlige tjenester. Men hvis ikke andre aspekter er tatt med på en forsvarlig måte, så er jo det beklagelig.

De resultatene som du viser til er vel i tråd med våre erfaringer rundt om i landets kommuner.

You have no rights to post comments