Privatisering, marked og konkurranse

Dropper konkurranseutsetting – blir for dyrt

Dropper konkurranseutsetting – blir for dyrtKommuner og andre lokale myndigheter overtar mer og mer driften av viktige samfunnstjenester selv når kontrakter med private leverandører løper ut. Blant årsakene er at anskaffelsesprosess og kontraktoppfølging ofte øker kostnadene for tjenesten opp til 10 prosent eller mer utover kontraktsprisene. Dette fremgår av en fersk analyse fra den europeiske fagforeningen for offentlig ansatte tjenestearbeidere. Bedre kontroll er en annen grunn bak denne trenden, likeledes at de ikke er fornøyde med de private leverandørenes prestasjoner.

Les hele rapporten her  

Analysen er foretatt av PSIRU (Public Services International Research Unit) på oppdrag av European Federation of Public Service Unions (EPSU). EPSU representerer mer enn 270 fagforeninger, deriblant et dusin norske. Nærmere åtte millioner offentlige tjenestearbeidere er medlem av foreninger tilsluttet EPSU.

Analysen viser at europeiske kommuner som var tidlig ute med å privatisere eller konkurranseutsette tjenesteutførelse, nå i stedet velger å utføre tjenesten selv. Denne
trenden støttes av funn i en studie utført ved Leipzig-universitetet fra i fjor. Den omfattet over 100 tyske kommuner og andre lokale myndigheter, og konklusjonen var at trenden nå går i retning av at den offentlige sektoren i større grad overtar ansvaret for driften av tjenestene. Det gjelder i førte rekke avfallshåndtering, energi- og vannforsyning og kollektivtransport.

Fransk vannforsyning

I Frankrike har eksempelvis etter hvert svært lange kontrakter for vannforsyning – 25- 30års konsesjoner – løpt ut uten at de er konkurranseutsatt på nytt. Tilsvarende når det gjelder energiforsyning i Tyskland. Også kortere kontrakter – fem-sju år – er tidvis ikke konkurranseutsatt igjen.

Tyskland, Storbritannia, Finland, Ungarn og Frankrike er blant landene som er blitt studert i analysen. En av hovedårsakene til at kontrakter som løper ut ikke konkurranseutsettes på nytt, er at myndighetene ikke har vært tilfredse med de private operatørenes gjennomføring av kontrakten. En annen årsak er, som myndighetene
hevder, at det å drifte tjenesten i egenregi gir kostnadsreduksjoner og økt effektivitet. Dessuten mener energimyndighetene i Tyskland at det å drive tjenesten selv innebærer økt lokal kontroll.

Konkurranseutsetting koster

En annen fordel med å unnlate å konkurranseutsette, er at det hindrer kostnader og problemer knyttet til hele tiden å forholde seg til en ekstern leverandør. Kostnadene
knyttet til anskaffelsesprosessen og kontraktoppfølgingen kan løpe opp 10 prosent eller mer i tillegg til de kontraktfestede kostnadene. I Paris har kommunen overtatt driften for vannforsyningen etter at en rekke kontrakter med private løp ut i 2010, og det førte til en prisreduksjon på åtte prosent, fremgår det av analysen. Noen tjenester krever dessuten betydelige investeringer, og offentlige myndigheter kan så å si alltid låne penger på gunstigere vilkår enn private selskaper. Dette var et viktig forhold da de store offentlige-private prosjektene innenfor transport i London ble overtatt av det offentlige selv, en beslutning som «smittet» til mange andre tilsvarende prosjekter, heter det i analysen. Forklaringen var behovet for refinansiering, og de besparelsene man oppnådde ved offentlige penger – lån til en lav rente.

(her hentet fra Doffin.no)

Følg Ivar Johansen på Twitter
tilsendt temavise nyhetsbrev