Privatisering, marked og konkurranse

Manglerudhjemmet: Kompetansetap ved anbud?

Manglerudhjemmet: Kompetansetap ved anbud?
Verken driftsstyret eller beboerne ved Manglerudhjemmet ble spurt før Byrådet besluttet at sykehjemmet skal anbudsutsettes. Så mye er de vakre ord om brukermedvirkning, valgfrihet og sånt verdt.
 
Driftsstyrelederen er særs bekymret for de faglige konsekvensene av anbudsrunden:

"Manglerudhjemmet er et spesialsykehjem for pasienter med alderdemens og alderspsykiatriske sykdommer. Sykehjemmet består av små oversiktlige skjermede enheter, samt forutsigbare rutiner, stabil bemanning og de ansatte har en god kompetanse i forhold til denne pasientgruppen. Manglerudhjemmet har totalt 63 døgnplasser hvorav 55 er skjermede plasser for demente, og tre av disse brukes som rullende korttidsplasser. Videre er det åtte aldershjemsplasser for demente. Sykehjemmet har en stabil bemanning og de ansatte har en god kompetanse i forhold til denne pasientgruppen.Ved en konkurranseutsettelse er jeg redd for at man vil miste denne kompetansen, noe som igjen vil gå utover pasientene ved sykehjemmet," skriver driftsstyreleder Torleif Werenskiold blant annet.

Les mer under fra driftsstyrelederen ved Manglerudhjemmet.


Jeg viser til bystyrets budsjettvedtak for 2012 der følgende to punkter ble vedtatt:

H15 Konkurranseutsetting av heldøgns institusjoner til eldre (sykehjemsdrift)

H41 Konkurranseutsetting av fire nye sykehjem i 2012.

Mandatet for arbeidet ble angitt i Medbestemmelsesutvalgets (MBU) sak 3/2012 Sykehjemsetaten har valgt å konkurranseutsette Manglerudhjemmet og Uranienborghjemmet.

Som leder av driftstyret Manglerudhjemmet reagerer jeg kraftig på dette. Manglerudhjemmet er et spesialsykehjem for pasienter med alderdemens og alderspsykiatriske sykdommer. Sykehjemmet består av små oversiktlige skjermede enheter, samt forutsigbare rutiner, stabil bemanning og de ansatte har en god kompetanse i forhold til denne pasientgruppenManglerudhjemmet har totalt 63 døgnplasser hvorav 55 er skjermede plasser for demente, og tre av disse brukes som rullende korttidsplasser. Videre er det åtte aldershjemsplasser for demente. Sykehjemmet har en stabil bemanning og de ansatte har en god kompetanse i forhold til denne pasientgruppen.

Ut i fra driftsstyremøter med institusjonssjef June Melby har jeg den forståelsen av at hun har et tydelig fokus for pasientenes beste ved oppfølging, kompetanseheving, kvalitetssikring og at hun ved bruk av vikarer bare henter inn de som tidligere har arbeidet der tidligere. Det siste er på grunn av at kjente personer vil være med på å skape stabilitet og ro rundt de aldersdemente pasientene, i motsetning til ukjente som ikke kjenner pasientene og som kan skape uro blant de demente.

1. Situasjonen for pasientene. 

Manglerudhjemmet har opparbeidet en meget god kompetanse med aldersdemente. Ved en konkurranseutsettelse er jeg redd for at man vil miste denne kompetansen, noe som igjen vil gå utover pasientene ved sykehjemmet. Jeg viser her til Fafo-rapport nr 254 – Hanne Bogen og Torgeir Nyen ”Privatisering og konkurranseutsetting i norske kommuner.”


Konkurranseutsetting av sykehjem 2012 fase 1 og fase 2 står det under punkt 2.3 Hovedfaser for dette arbeidet ”I fase I skal man gjennomgå aktuelle tjenesteområder i virksomheten for å vurdere om de er egnet for konkurranseutsetting. Initieringsfasen skal resultere i et prioriteringsgrunnlag mht hvilke tjenesteområder som det skal arbeides videre med.” 
2.3 Hovedfaser for dette arbeidet ”Noen sentrale elementer i situasjonsbeskrivelsen er dagens behov sammenlignet med framtidige behov, virksomhetenes egenart, historikk og forankring i lovverk, kostnader, kvalitet og en analyse av markedet.”
I forhold til ”dagens behov sammenlignet med framtidige behov” så kommer det tydelig frem at Norge har store utfordringer til den kommende eldrebølgen. Manglerudhjemmet har denne kompetansen og da bør man beholde og styrke denne kompetansen slik at helsevesenet er bedre rustet til å takle de store fremtidige utfordringene.


I følge Romerikes Blad den 13.05.12:  "Åtte av ti personer som bor i norske sykehjem har demensdiagnose. 70.000 nordmenn er demente, og i løpet av de neste 20–30 årene vil dette tallet være fordoblet. Slike tall krever store økonomiske ressurser og god planlegging, men like viktig er det at et tilstrekkelig antall fagarbeidere tilegner seg kunnskaper."
Videre skriver avisen at "– En av fem personer som når 80 år rammes av demens. Når vi vet at folk blir stadig eldre, samtidig som årskullene stort sett er større for hver årgang, sier det seg selv at behovet for mer ressurser til disse feltene også vil øke dramatisk. Verdens helseorganisasjon har da også uttalt at demens vil bli den største helsemessige utfordringen i framtida."
Forskningrådet skrev den 13.12.2009: "Om tjue år vil dobbelt så mange som i dag være rammet av Alzheimer. Nå går EU til felles forskningsinnsats for å løse gåtene rundt sykdommen, og utvikle bedre behandling og bedre omsorgstilbud. Med eldrebølgen kommer en kraftig økning i demens og Alzheimer. Konsekvensene for pasienter, familie, helsevesen og omsorgstjeneste blir enorme."


2. Erfaring av konkurranseutsetting. 

Slik jeg forstår nestleder Per Egil Johansen i Sykehjemsetatens fagforening så har Oslo over flere år konkurranseutsatt sykehjem uten at de i løpet av disse årene er blitt gjennomført en eneste evaluering og ikke laget en eneste rapport. Hvis dette stemmer så forstår jeg ikke hvordan byrådet kan påstå at privatisering av sykehjemmene vil heve kvaliteten på pleie- og omsorgstjenesten. Jeg viser ellers til Fafo-rapport nr 254 – Hanne Bogen og Torgeir Nyen ”Privatisering og konkurranseutsetting i norske kommuner.”

Hvilket belegg har Bystyret for å komme med slike argumenter i som vedlegg 2 ”Konkurranseutsetting av sykehjem 2012 fase 1 og fase 2” når det ikke er blitt gjennomført en eneste evaluering og ikke laget en eneste rapport i den perioden sykehjem er blitt konkurranseutsatt?

”3.2 Kriterier for unntak fra konkurranseutsetting Byrådet har i sin sak 91/09 anvist kriterier for vurdering av sykehjem for konkurranseutsetting. Bystyret vedtok byrådssaken i sak 128/09. Følgende kriterier ble beskrevet.

2. Økonomiske hensyn. Det siteres "Kommunen ønsker å gjøre bruk av konkurranse som et av virkemidlene for å oppnå flere, bedre og billigere tjenester, til beste for brukerne og på en mest mulig kostnadseffektiv måte. Sykehjem som er dyrest i drift bør av den grunn prioriteres"
4    Gjennomføring av fase 2. Situasjonsbeskrivelse Som det står i Bystyremelding 1/98 er det ikke et mål i seg selv at private aktører skal overta offentlig virksomhet. Det er effektiviseringsgevinsten gjennom bedre ressursutnyttelse som er målet for å sette ut offentlige oppgaver i konkurranse, samt å få et korrektiv til kommunens egenproduksjon.”


3. Situasjonen for de ansatte. 

I følge Fagbladet har sykehjemsetatens fagforening vært i møte med de ansatte på Manglerudhjemmet og Uranienborghjemmet og i følge nestleder Per Egil Johansen, 
i Sykehjemsetatens fagforening, er de ansatte både sinte og frustrerte. Det mange av de ansatte tenker på er Adecco-skandalen i 2011 og de føler seg utrygge på sin yrkesfremtid når private aktører kommer inn og overtar driften av sykehjemmene. Sykehjemsetatens fagforening at de ansatte risikere å tape mellom 20.000 og 50.000 i årslønn da de private sykehjemmene har dårligere lønnsforhold enn det kommunale. Videre kan de ansatte tape som mye som 75.000 kroner i årlig pensjon.

Jeg viser her til Fafo-rapport nr 254 – Hanne Bogen og Torgeir Nyen ”Privatisering og konkurranseutsetting i norske kommuner” kap 3, underpunkt 3.3. 

4. Fremtiden. 

Som leder av driftstyret Manglerudhjemmet er jeg bekymret for hva en konkurranseutsetting av Manglerudhjemmet vil påvirke den daglige driften sykehjemmet og 
kvaliteten på pleie- og omsorgstjenesten. Manglerudhjemmet har en meget god kompetanse i forhold til aldersdemente, en kompetanse som kan bli svekket og som igjen vil gå utover en sårbar pasientgruppe. De ansattes usikre arbeidssituasjon vil også kunne påvirke driften av sykehjemmet. Jeg viser her til Fafo-rapport nr 254 – Hanne Bogen og Torgeir Nyen ”Privatisering og konkurranseutsetting i norske kommuner.”

  Vennlig hilsen

 Torleif Werenskiold

Leder av driftstyret Manglerudhjemmet

Følg Ivar Johansen på Twitter
tilsendt temavise nyhetsbrev