Privatisering, marked og konkurranse

Tvilsomme OPS-valg av skoleprosjekter

Tvilsomme OPS-valg av skoleprosjekterFlertallet i Oslo bystyre vedtok i siste møte at bygging av nye Gran skole og Veitvet barne- og ungdomsskole skal skje gjennom OPS-prosjekter.

Det er pussig hvor stor forskjell det er mellom hvordan borgerlige politikere organiserer egen virksomhet, og hvordan de vil organisere offentlig sektor. Mantraet er jo at det er mer lønnsomt å eie, framfor å leie. Men Høyre selger jo ikke Høyres Hus, for så å leie det tilbake. Og jeg har også til gode å se at byrådene satser på OPS-tenkningen når det gjelder organisering av egen bolig.

OPS-prosjekter gir tilleggsverdi i form av nye løsninger, sies det. Men se på Operaen, Deichmann eller Munchmuseet. Disse arkitektkonkurransene har da sannelig ikke vært preget av mangel på kreativitet eller nye løsninger, selv om det – så langt – har vært forutsatt at Stat og kommune selv skulle være byggherre. Anbud gjennom et OPS-prosjekt eller anbud gjennom et byggeprosjekt mobiliserer de samme kreative aktører. De to aktørene som Byrådet her har framforhandlet avtale med er jo de samme som vi møter ellers når anbud utlyses.

Les mitt bystyreinnlegg nedenfor



Oslo bystyre 12. des. 2012
Ivar Johansen, SV

Sak 356 Godkjenning av avtaler mellom Gran skole AS v/Backe Prosjekt AS og Oslo kommune om leie av ny Gran skole

Sak 357 Godkjenning av avtaler mellom Veitvet skole AS v/Skanske Norge AS og Oslo kommune om leie av ny Veitvet barne- og ungdomsskole

Det er pussig hvor stor forskjell det er mellom hvordan borgerlige politikere organiserer egen virksomhet, og hvordan de vil organisere offentlig sektor. Mantraet er jo at det er mer lønnsomt å eie, framfor å leie. Men Høyre selger jo ikke Høyres Hus, for så å leie det tilbake. Og jeg har også til gode å se at byrådene satser på OPS-tenkningen når det gjelder organisering av egen bolig.

Det gir alltid større frihet å være herre i eget hus. Eiendom er det aller mest lønnsomme du kan investere i. Så lønnsomt at har du ikke penger, lønner det seg uansett å ta opp lån for å finansiere boligkjøp.

OPS gir økt konkurranse, sies det, og da tenkes det på økonomiske besparelser. Undervisningsbygg har oppsummert Oslo kommunes erfaringer med OPS-prosjekter, i sammenligning med byggingen i offentlig regi: «Det er ikke relevante forskjeller i investeringskostnadene. Forvaltnings-, drift- og vedlikeholdskostnadene er gjennomsnittlig noe høyere i OPS-prosjektet.» Mao: det er ikke påvist en krone i besparelse på å bruke OPS-virkemiddelet. Utbyggerne tar «et betydelig økonomisk medansvar» ved OPS-prosjekter, sies det. Men disse utbyggerne driver ikke Blå Kors-virksomhet. Risiko kommunen her overfører til utbyggerne tar utbyggerne selvsagt betalt for, i form av høyere pris.

OPS gir styrket gjennomføringsevne, sies det. Men, ta en titt på prosjektet vi skal behandle senere i dette bystyremøtet: det OPS-lignende prosjektet om bygging av Ullern Videregående Skole og samarbeid med Oslo Canser Cluster Innovasjonspark. Skolen skulle vært ferdig i høst, og intet har skjedd. Spaden er ikke engang satt i jorda. Det vil gå minst gå 2 år til før elevene får sin skole. Og det kalles gjennomføringsevne?

Tilleggsverdi i form av nye løsninger, sies det. Men se på Operaen, Deichmann eller Munchmuseet. Disse arkitektkonkurransene har da sannelig ikke vært preget av mangel på kreativitet eller nye løsninger, selv om det – så langt – har vært forutsatt at Stat og kommune selv skulle være byggherre. Anbud gjennom et OPS-prosjekt eller anbud gjennom et byggeprosjekt mobiliserer de samme kreative aktører. De to aktørene som Byrådet her har framforhandlet avtale med er jo de samme som vi møter ellers når anbud utlyses.

Selvsagt er det slik at Osloskolen, byggebransjen, arkitektmiljøer og fagfolk har masse av kreativitet og ideer for hvordan morgendagens Osloskole kan se ut. Inviter dem, og de stiller opp. Vi trenger ikke OPS for å få til det.

Den største OPS-kontrakten i Storbritannia noen sinne ble inngått i 2003. Londons T-banenett skulle moderniseres, et prosjekt på 150 milliarder kroner. 4 år senere gikk Metronet, som vant OPS-kontrakten, konkurs. Staten måtte innfri 95 % av selskapets gjeld og det kostet Staten 17 milliarder kroner.

OPS-kontrakter betyr at kommunen kan risikere å måtte bli sittende med regninga i påvente av rettslige krangler om ansvar og forpliktelser. Om det OPS-lignende prosjektet vedrørende Ullern Videregående Skole hadde kommet lenger, og OCCI gikk konkurs, hadde kommunen måtte betale hele gildet. Det hadde ikke vært noen aktører igjen og reise krav mot.

SV mener de to aktuelle skoler bør bygges på ordinær måte, gjennom anbudskonkurranser.

(redigert versjon av dette innlegget trykket i Dagsavisen 28. desember 2012)

Les fra bystyrebehandling vedr.  Gran skole
Les fra bystyrebehandling vedr Veivet barne- og ungdomsskole

Les OPS-rapport Hallvard Bakke har skrevet for Fagforbundet

 

Følg meg på Twitter
Abonner på mine Facebook-meldinger
Få tilsendt temavise nyhetsbrev

You have no rights to post comments