Privatisering, marked og konkurranse
Mer bestiller-utførermodell ble svaret, men hva var spørsmålet?
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Privatisering, marked og konkurranse
- Publisert tirsdag 05. mars 2013 00:46
Konsulentrapporten svarer imidlertid ikke på spørsmålet som KS stiller. Feil i metode og tilnærming gjør anbefalingene og analysene til konsulentene i beste fall uinformerte, i verste fall til partsinnlegg for markedsstyring og konkurranseutsetting. Viktige funn i deres egen studie taler i mot deres egen konklusjon og er i realiteten argument for en tradisjonell forvaltningsmodell for disse tjenestene:
”Hovedinntrykket fra intervjuene er at incentivet til forebyggende innsats først og fremst ligger i den enkelte medarbeiders faglige stolthet, og at det oppleves som riktig å jobbe for å forebygge funksjonssvikt, framfor at modellen i seg selv har påvirkning på dette”. Dette blir imidlertid ikke framhevet verken i konklusjon eller i anbefalinger fra konsulenten. For Velferdsstatens Helene Bank har foretatt en kritisk gjennomgang av rapporten.
Les konsulentfirmaets rapport
Les Helene Banks detaljerte kritikk av rapporten
Les min tidligere kritikk av rapporten