Privatisering, marked og konkurranse

Konkurranseutsetting – store besparelser eller…?

Konkurranseutsetting – store besparelser eller…?

I forbindelse med konkurranseutsetting av sykehjem fokuseres det oftest på hvor mye kommunen sparer på dette. Dessverre fokuseres det altfor lite på utgiftene. Ved å konkurranseutsette 8 kommunale sykehjem viser beregninger at Oslo kommune taper ca 81 mill kroner på 10 års privat drift.

Les mer nedenfor.

 

Konkurranseutsetting – store besparelser eller…?

I forbindelse med konkurranseutsetting av sykehjem fokuseres det oftest på hvor mye kommunen sparer på dette. Dessverre fokuseres det altfor lite på utgiftene. En undersøkelse gjort av Oslo Economics på oppdrag fra NHO Service konkluderer med at Oslo kommune sparer kr 179 mill på konkurranseutsetting. Undersøkelsen tar utgangspunkt i 8 sykehjem over en 10-års periode, og gjør noen mildest talt merkelige beregninger når de forklarer hvorfor de kommersielle sykehjemmene er mer kostnadseffektive og har bedre kvalitet. Ikke ett sted nevner rapporten at den viktigste årsaken til billigere sykehjem er at pensjonskostnadene er mye høyere i de kommunale sykehjemmene. Her er en oversikt over utviklingen i kommunale pensjoner (husk når du leser oversikten at de private sykehjemmene tilbyr en pensjon på 2 – 5 %): 

I praksis betyr dette at Kommunal Konkurranse - med et lønnsbudsjett i 2013 på 47 mill - må betale mer enn 5 mill kr mer i pensjon enn det ble gjort på et tilsvarende lønnsbudsjett i 2010. I samme periode har de private aktørene på markedet ingen økning i pensjonsutgiftene.

Men det høres selvfølgelig fristende for en kommune med en trang økonomi å spare penger på konkurranseutsetting. Men sparer de egentlig penger? Det er veldig lett bare å fokusere på de store besparelsene ved konkurranseutsetting av sykehjem. Men medaljen har en bakside. Oslo kommune har også store kostnader i tilknytning til konkurranseutsetting. La oss ta utgangspunkt i NHO Services beregning hvor de sier at kommunen har tjent kr 179 mill på de 8 sykehjemmene de refererer til.

For at dette regnestykket skal bli riktig må alle tallene på bordet hvis svaret skal bli riktig. Følgende kostnader må også regnes med:

- Kostnadene for å drive et kommunalt foretak (Omsorg Oslo KF) som skal lage kommunens internbud.

- Kostnadene for å drive område 3 i Sykehjemsetaten. Det er denne avdelingen som lager anbudene og bestemmer hvem som vinner konkurransene. Avdelingen skal også følge opp de private drifterne som har vunnet konkurransen om sykehjem.

- Kommunen må fortsatt betale pensjonsutgifter for ansatte som tidligere har vært ansatt i kommunen. Jeg har ikke oversikt over faktiske kostnader, men det dreier seg om atskillige mill kr pr år. Ved å se på budsjettet for Oslo kommunes foretak (Omsorg Oslo KF) betaler de i dag ca kr 4 mill i året for sykehjem som de drev tidligere (2 sykehjem). Dette innebærer en kostnad pr sykehjem på 2 mill kr pr år.

Beregningen kan oppsummeres på følgende måte:

 

Det kan altså se ut som om kommunen taper ca 81 mill kroner på 10 års privat drift.

Noen vil kanskje innvende at område 3 i Sykehjemsetaten og Omsorg Oslo KF ikke eksisterte mange av disse 10 årene. Tidligere var dette organisert i bydelene og disse hadde egne ansatte til å følge opp de privat drevne sykehjemmene. Det er imidlertid kostnadene i dag som er interessant og private driver mange tidligere kommunale sykehjem. Derfor er regnestykket relevant fordi det gir et bilde på kostnadene Oslo kommune har i dag.

Det er noen usikkerhetsmomenter i regnestykket. Pensjonskostnadene har økt de siste årene noe som gjør at prisforskjellen mellom private og kommunale sykehjem blir større. På den andre siden så er det usikkert hvor store pensjonskostnader kommunen må betale for tidligere ansatte i kommunen. Det er ikke usannsynlig at det vil koste kommunen mer enn 1,5 mill kroner pr år pr sykehjem. Da vil kommunens tap bli enda høyere.

Hvis vi skal kunne få en riktig oversikt over konkurranseutsetting av sykehjem er det viktig at alle tall blir framlagt. Hvis det skulle vise seg at tallene har feil og kommunen allikevel tjener penger, så vill i alle tilfelle fortjenesten bli så marginal at det ikke forsvarer at kommunens ansatte får en dårligere pensjon og usikre arbeidsforhold. Det er derfor viktig å gå dypere inn i tallmateriale slik at vi får oversikt over realistiske kostnader ved konkurranseutsetting av sykehjem.

Kommunen har vedtatt å konkurranseutsette flere kommunale sykehjem. Dette betyr at kommunen vil få pensjonsutgifter i opp til 40 år for alle disse sykehjemmene. Dette er kostnader som er lite kjent men som må tas med i vurderingen om lønnsomhet ved konkurranseutsetting.