Privatisering, marked og konkurranse

Hurra: Offensivt fra Oslo kommune om etisk handel

Hurra: Offensivt fra Oslo kommune om etisk handel

Vi har brukt veldig mye tid i bystyret, og særlig bystyrets finanskomite, for å presse Byrådet til at Oslo kommune skal være offensive i forhold til etisk handel. Som en av landets største innkjøpere av varer og tjenester kan kommunen bruke sin markedsmakt for å sikre at leverandører følger miljømessige krav, ILOs kjernekonvensjoner og de grunnleggende menneskerettigheter. Nå har vi kommet dit at Byrådet og kommunen inntar en svært offensiv holdning. Det er veldig bra.

I regi av kommunen skal et bredt samarbeid mellom offentlige virksomheter og private bedrifter sikre bedre etisk standard på offentlige anskaffelser. De færreste offentlige oppdragsgivere har kapasitet eller kompetanse til å følge opp overholdelsen av ILOs kjernekonvensjoner og internasjonalt anerkjente menneskerettigheter i leverandørkjedene. Slik bistand kan nå kjøpes gjennom en rammeavtale på kontraktsoppfølging i leverandørkjedene som Oslo kommune har inngått med Det Norske Veritas, MiSA, Deloitte og KPMG. Dette er samarbeidspartnere med bred internasjonal erfaring med revisjonsarbeid og sertifiseringstjenester.

Honnør til Byrådet her.

 

Mer enn 60 offentlige oppdragsgivere har sluttet seg til Oslo kommunes initiativ til å forenkle kontraktsoppfølgingen av krav om sosialt ansvarlige innkjøp i leverandørkjedene. Dermed kan de kjøpebistand til slik oppfølging gjennom en rammeavtale som kommunen har inngått. På avtalen er det samarbeidspartnere med bred internasjonal erfaring med revisjonsarbeid og sertifiseringstjenester.

I regi av kommunen skal nå et bredt samarbeid mellom offentlige virksomheter og private bedrifter sikre bedre etisk standard på offentlige anskaffelser. De færreste offentlige oppdragsgivere har kapasitet eller kompetanse til å følge opp overholdelsen av ILOs kjernekonvensjoner og internasjonalt anerkjente menneskerettigheter i leverandørkjedene. Slik bistand kan nå kjøpes gjennom en rammeavtale påkontraktsoppfølging i leverandørkjedene som Oslo kommune har inngått med Det Norske Veritas, MiSA, Deloitte og KPMG. Dette er samarbeidspartnere med bred internasjonal erfaring med revisjonsarbeid og sertifiseringstjenester.

Denne kontraktsoppfølgingen kan for eksempel omfatte bistand ved leverandørmøter og kontroller ved leverandørenes hovedkontor i Norge. Den kan også innebære inspeksjoner på produksjonslokaler til leverandører og underleverandører i utlandet. Anskaffelsen sender et tydelig signal til leverandørmarkedet om at offentlige oppdragsgivere er beviste på sitt etiske og sosiale ansvar.

Forbrukermakt

Uten en grundig gjennomgang av leverandørene står man i fare for å kjøpe varer som er produsert under forhold som skader både miljø og mennesker. - Vi risikerer å bruke produkter som er produsert i strid med ILOs kjernekonvensjoner og internasjonalt anerkjente menneskerettigheter, heter det på kommunens nettsider. Offentlige anskaffelser har derfor sterke sosiale og etiske konsekvenser. Offentlige virksomheter har ansvar for og mulighet til å minimere de konsekvensene. Samtidig er norske forbrukere i økende grad opptatt av hvordan varer er produsert. Dette gjelder også varene som anskaffes av det offentlige.

Deler informasjon

Rammeavtaleprosjektet Oslo kommune har etablert, er et samarbeid med Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi). Oslo kommune har stått for den praktiske gjennomføringen av anskaffelsen og Difi har bistått med sin kompetanse og sitt nettverk. Prosjektet fått økonomisk støtte fra Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet (BLD).

Alle offentlige oppdragsgivere har blitt invitert til å delta på rammeavtalen som Oslo kommune har inngått. Et viktig aspekt med prosjektet er at man deler rapportene fra de ulike revisjonene på anskaffelsesportalen til Oslo kommune. En felles rammeavtale hvor deltakerne deler egne rapporter med de andre deltakerne gjør at kostnadene til leverandøroppfølgingen blir betydelig lavere enn om hver og en kjøper samme det oppdraget. Leverandørene vil også spare tid og penger på å nå ut til flere oppdragsgivere med samme informasjon.