Sosialpolitikk

Byrådet: Handlingsplanen mot prostitusjon virker

Byrådet: Handlingsplanen mot prostitusjon virkerOslo bystyre vedtok i fjor vår en handlingsplan mot prostitusjon. Byrådet rapporter nå tilbake til bystyret på hvorvidt handlingsplanens tiltak virker som forutsatt, og skriver bl.a: "Vurderer man handlingsplanens tiltak og bystyrets vedtak samlet, har de fleste vist seg relevante også etter at lovforbudet trådte i kraft. Politiets innsats etter lovforbudet, har hatt mange ulike innfallsvinkler. Om alle tiltak bare rammer den parten de var ment å ramme; kjøperne av seksuelle tjenester, er det viktig å følge med på."
 
Byrådet ser ikke behov for å endre noen av tiltakene i handlingsplanen.

Prosenteret beskriver en annen virkelighet: Natt til lørdag registrerte Pro Sentret 121 prostituerte kvinner  i sentrumsgatene, hvorav 80 fra Nigeria. Tallet er oppsiktsvekkende og på nivå med den «ville» sommeren i fjor.

Stemmer Byrådets beskrivelse med dine erfaringer og inntrykk? Skriv gjerne synspunkter i kommentarfeltet.


Les Prosenterets beskrivelse av situasjonen

Til: Helse- og sosialkomiteen
Fra: Byråden for velferd og sosiale tjenester

23.6.2009

HANDLINGSPLAN MOT PROSTITUSJON 2008-2010 - EN OPPSUMMERING AV TILTAKENE 6 MÅNEDER ETTER LOVFORBUDET MOT KJØP AV SEKSUELLE
TJENESTER

Bystyret behandlet Handlingsplan mot prostitusjon 2008-2010 den 18.06.2008, sak 250. Bystyret fattet følgende som vedtak 1:

Bystyret ber byrådet følge med på om handlingsplanens tiltak virker som forutsatt, eventuelt justere tiltakene når man ser på effektene av lovforbudet, f.eks. ca 6 måneder etter, og sende notat om dette til komiteen."

Lovforbudet mot kjøp av seksuelle tjenester trådte i kraft 01.01.2009.
Byrådsavdeling for velferd og sosiale tjenester nedsatte høsten 2008 en referansegruppe for å følge opp tiltakene i handlingsplanen (tiltak 17 i planen). I forbindelse med oppfølgingen er det utarbeidet en gjennomføringsplan med frister for de ulike tiltakene. Handlingsplanen varer ut 2010. Arbeidet med fleste tiltakene er igangsatt. I det følgende refereres det til status for tiltakene i den rekkefølge de er oppført i planen.

Informasjonstiltakene

1. Informasjon til gårdeiere og utleiere

Boligbygg Oslo KF har gjennom sitt samarbeid med politiet, leierboerforeningene og de store utleierne (OBOS, USBL m.fl.) på forskjellige måter informert gårdeiere og utleiere om prostitusjonsvirksomhet i utleiebolig og eventuelt straffeansvar. Prostitusjonsvirksomhet i utleiebolig har både en strafferettslig og kontraktsrettslig side.

Status

Tiltaket er gjennomført.

2. Informasjon til antatte ofre for menneskehandel

Status

Utarbeidelse av informasjon pågår i regi av Koordineringsenheten for Ofre for Menneskehandel (KOM) under Politidirektoratet. Pro Sentret deltar i arbeidet. Det antatt endelige resultatet skal legges frem i neste styringsmøte for KOM.

Kunnskapstiltakene

3. Identifikasjonsverktøy for ofre for menneskehandel
4. Øke kunnskap om arbeid med mindreårige ofre for menneskehandel

Status

KOM har utarbeidet veiledere til bruk for å identifisere ofre for menneskehandel, herunder barn. Helse- og velferdsetaten og koordinator for Tverrfaglig Operativt Team (TOT-Oslo) samarbeider om utprøvingen.

5. Kartlegge norske kvinner i gateprostitusjonen.

Status

Pro Sentret har kartlagt hjelpebehovet hos kvinner som er aktive i gateprostitusjonen, kvinner som er forsvunnet fra gateprostitusjonen og kvinner på innemarkedet. Pro Sentret er bevilget kr 300 000 til arbeidet. Frist var satt til 01.06.2009 og rapporten ble levert innen fristen. Hensikten har vært å kartlegge livssituasjon, livsbetingelser og hjelpebehov. For kvinnene som fortsatt befinner seg i gateprostitusjonen, er behovet for hjelp for sin rusavhengighet det viktigste.

Sammensatte problemer gjør veien ut av rusavhengighet lang og vanskelig. For norske kvinner som ikke lenger prostituerer seg er psykisk helsehjelp, lavterskel helsetilbud, tett helse- og sosialfaglig oppfølging, bo- og arbeidsmarkedstiltak identifisert som de vesentligste. Kvinnene på innemarkedet består både av personer som er fornøyd med sin livssituasjon og som ikke ønsker å slutte å selge sex og personer som trenger de samme hjelpetiltakene som kvinner som har sluttet å selge sex.

Metodeutvikling-koordinering-oppfølging

6. Oppsøkende virksomhet i prostitusjonsmiljøene

Status

Pro Sentret og Nadheim kvinnesenter (Stiftelsen Kirkens Bymisjon) koordinerer sitt arbeid og har utarbeidet foreløpig rapport (juni 2009).

Pro Sentrets rapport viser utviklingen både i gateprostitusjonen og på annonsemarkedet (innemarkedet), Pro Sentrets portefølje og tanker om fremtidig satsning og utvikling. Per 1.terital 2009 var antallet enkeltbrukere på Pro Sentret sunket med 38 % fra 2008. Tallene fra 1. tertial 2007 viste 648 enkeltbrukere, 1. tertial 2008 var det 799 og 1. tertial 2009 var 498 brukere som mottok tjenester fra senteret. Tross nedgang i antall brukere er det er en sterk økning i bruken av tjenester, både helsetilbud og psykososial individuell oppfølging av enkeltpersoner. Arbeidet med ofre for menneskehandel er ikke gått ned i 2009. I første tertial jobbet Pro Sentret med 74 enkeltsaker, hvorav 16 nye i 2009. Dette utgjør 90 % av alle menneskehandelsaker i 2008.

Pro Sentret anser at 2009 vil være et år med stor endringer i hele prostitusjonsmarkedet, at det er behov for å styrke helsetilbudet med psykologtjeneste, videreføre/styrke/endre arbeidet med kvalifisering, arbeidstrening, rehabilitering og omsorg. Senteret vil holde fokus på thailandske
prostitusjonsmiljøet for å motivere til alternativer til prostitusjon og ha et spesielt fokus på barn og unge i dette miljøet.

Rapporten fra Nadheim omhandler oppsøkende arbeid og endringer i markedet: Det er en klar nedgang i kvinner som påtreffes på gata, fra 3 til 10 kvinner med 13 som det høyeste antallet på en kveld. Dette er overensstemmende med Pro Sentrets registreringer. På kvinnekveldene i kafèen i
Skippergata kommer det nå 5 til 10 kvinnene mot 30-40 før sexkjøpsloven trådte i kraft. Nadheim bruker telefonisk kontakt for å få kvinnene i tale. Av 439 registrerte personer er det oppnådd kontakt med 119 personer hittil i 2009. Hittil i 2009 er det registrert 16 personer som har fortalt en
menneskehandelhistorie, herav 4 menn. Flere kvinner enn før har behov for individuell oppfølging.

7. Tverrfaglig operativt team (TOT-Oslo)
Dette gjelder arbeid med antatte ofre for menneskehandel, både myndige og mindreårige.

Status

Koordinator for teamet tiltrådte stillingen 01.02.2009 og har kontorplass på Grünerløkka sosialsenter etter avtale med bydelen. Det er utarbeidet mandat for koordinator og teamets arbeid. Det er etablert et team bestående av personer fra sosialtjenesten, barnevernet, krisesenteret, politiet
og Utlendingsdirektoratet. Konstituerende møte i teamet var 3. juni 2009. Det er utarbeidet retningslinjer for teamets arbeid. Byrådsavdelingen og Bydel Grünerløkka følger opp koordinator i månedlige møter.

8. Oppfølging av prostituerte som vil ut av prostitusjonen

Status

Det er etablert et samarbeid mellom Pro Sentret, Helse- og velferdsetaten, Nadheim kvinnesenter og Grünerløkka sosialsenter. Ut fra kartleggingen av behovene (tiltak 5) skal eksisterende tiltak brukes og nye tiltak vurderes og eventuelt igangsettes. Pro Sentret og Nadheim er i gang med en
rekke ulike tiltak for sine brukere, varierende fra norskkurs til ulike yrkesrettede kurs. Bydel Grünerløkka har søkt og fått innvilget 2 mill (juni 2009) kroner fra statlige midler avsatt til bistand for prostituerte som vil ut av prostitusjonen.. Det arbeides med muligheten til å opprette et ”NAV-team” som er øremerket for arbeid med denne målgruppen (jfr. bystyrets vedtak nr 6 i handlingsplanen). Sosialtjenesten i Bydel Grünerløkka gir byomfattende hjelp til ofre for menneskehandel. Med midler fra Barne- og likestillingsdepartementet er det i 2009 opprettet et skjermet botilbud med 5 plasser, Lauras Hus, for kvinner utsatt for menneskehandel.

Barn og ungdom

9. Ungdomssatsning mot menneskehandel

Status

Pro Sentret har fått midler også i 2009 fra Barne- og likestillingsdepartementet til å videreføre sitt undervisningsopplegg rettet mot de videregående skolene. Dette er et forbyggende arbeid for å forhindre at ungdom kjøper seksuelle tjenester. Undervisningsopplegget har fått gode evalueringer fra både lærere og elever. Pro Sentret ønsker å videreføre tiltaket i 2010.

10. Kunnskap om arenaer der mindreårige selger og kjøper seksuelle tjenester

Status

Pro sentret leverte 01.06.2009 en rapport om den kunnskapen vi har om arenaer der ungdom selger og kjøper seksuelle tjenester (Kjøp og salg av seksuelle tjenester blant unge i Oslo). Forsking på området er gjennomgått og det er innhentet informasjon fra mange ulike instanser som har med barn og unge å gjøre. Forslagene til tiltak går blant annet ut at det oppsøkende arbeidet blant ungdom bør ha større fokus på prostitusjon, at Pro Sentret kan gjennomføre undervisning om prostitusjon i bydelstjenestene, at det bør jobbes med forebygging blant unge i thailandske miljøet, samt flere kartleggingstiltak.

11. Forebygge prostitusjon blant ungdom

Status

I løpet av 2009 bistår Helse- og velferdsetaten bydelene med å utvikle planer med tiltak for utsatte barn og unge. I dette arbeidet inngår forebygging av prostitusjon blant ungdom. Pro Sentrets forslag om å bidra med undervisning om prostitusjon tas med i dette arbeidet. Resultatene fra Pro
Sentrets kartlegging er tatt opp i møte med SaLTo-koordinatorene i bydelene.

Samarbeid med politiet

12. Stengning av bordellignende virksomheter
13. Samarbeidet med politiet

Status

Erfaringene fra kommunen og politiets arbeid etter at lovforbudet trådte i kraft tas opp som fast punkt i Politirådets møter, der byrådsavdelingen deltar. Representanter fra politiets Stopp-gruppe deltar i Tverrfaglig operativt team.

Personer som etterspør seksuelle tjenester

14. Tiltak rettet mot personer som kjøper seksuelle tjenester

Status

Oslo kommune har innvilget kr 200 000 til Reform Ressurssenter for menn for å kartlegge tiltak som finnes i Norden for personer som etterspør seksuelle tjenester. Kartleggingen er samfinansiert med Justisdepartementet. Byrådsavdeling for velferd og sosiale tjenester deltar i referansegruppe for prosjektet. Kartleggingen vil bli avsluttet i 2009.

Nettverksarbeid og erfaringsdeling

15. Erfaringsutveksling

Status

Erfaringsutveksling i forhold til prostitusjon og menneskehandel foregår på flere arenaer. Oslo kommune og Justisdepartementet gjennomførte Storbykonferanse om menneskehandel 2. og 3. februar 2009. Oslopiloten er et samarbeidsnettverk i arbeidet mot menneskehandel mellom statlige, kommunale og private organisasjoner. Justisdepartementet har gjennomført dialogmøter i 2008 og 2009 for å drøfte virkningen av lovforbudet mot kjøpe av seksuelle tjenester.
Byrådsavdelingen har deltatt. Pro Sentret inngår i nordisk samarbeidsnettverk om prostitusjon.

16. Internasjonalt samarbeid og rammeverk

Status

Pro Sentret inngår på ulike måter i internasjonalt samarbeid om utviklingen på prostitusjonsmarkedet. Fra 2008 ble det etablert et nordisk hovedstadssamarbeid om menneskehandel og prostitusjon. Oslo kommune er vert for hovedstadsseminaret høsten 2009. Oslo kommune deltar i prosjektgruppa til KOM (Kooordineringsenheten for Ofre for Menneskehandel i Politidirektoratet). Det pågår et samarbeid med Den internasjonale
organisasjonen for migrasjon (IOM) i saker der utsatte for menneskehandel ønsker bistand til trygg retur til hjemland.

17. Oppfølging av handlingsplan mot prostitusjon

Status

Fra høsten 2008 ble det etablert en referansegruppe for å følge opp planen. Gruppa består av representanter fra Storbyavdelingen, Helse- og velferdsetaten, Barne- og familieetaten, Pro Sentret, Nadheim og Utlendingsdirektoratet og er ledet av Byrådsavdeling for velferd og sosiale tjenester. Det er så langt avholdt tre møter i denne gruppen.

Bystyrets vedtak

1. Bystyret ber byrådet følge med på om handlingsplanens tiltak virker som forutsatt, eventuelt justere tiltakene når man ser på effektene av lovforbudet, f.eks. ca 6 måneder etter, og sende notat om dette til komiteen.

Gjelder rapporteringen ovenfor i dette notatet.

2. Byrådet bes sikre at alle prostituerte gis lavterskel informasjon og hjelpetilbud, slik Pro Sentret fungerer for sine brukere.

Status

Både Pro Sentret og Nadheim har hatt en sterkere innsats rettet mot innemarkedet (annonsemarkedet) med henblikk på å gi informasjon om aktuelle rettigheter og muligheter for dem som vil ut av prostitusjonen. Selv om antallet brukere har sunket, er det større etterspørsel etter hjelpetiltak. Hittil i 2009 er det flere kvinner og menn som påberoper seg å være offer for menneskehandel og som søker om refleksjon. Grünerløkka sosialsenter har fram til juni 2009 46 brukere i denne målgruppen. I hele 2008 ga de bistand til 36 ofre for menneskehandel. Både Pro Sentret og Nadheim melder om en forholdsmessig økning av disse brukerne i 1. tertial 2009.

3 Utarbeide veileder for det psykososiale arbeidet med prostituerte, for å styrke det tverrfaglige samarbeidet knyttet til hjelpetiltak rettet not prostituerte.

Status

Kartleggingen av norske kvinner i prostitusjonen (Pro Sentret juni 2009) påpeker mange ulike og varierte hjelpebehov, som for så vidt sammenfaller med andre grupper i befolkningen. Denne kartleggingen kan danne grunnlag for utarbeidelse av en veileder. Planleggingen av et mulig ”NAV-team” for kvinner og menn som vil ut av prostitusjonen (Bydel Grünerløkka) vil ta utgangspunkt i hjelpebehovene.

4 Oslo bystyre mener at personer som ønsker å komme ut av prostitusjonen, bør få rett til yrkesmessig attføring, Byrådet ber byrådet fremme dette synspunktet overfor statlig myndigheter og arbeide for å få i gang et forsøksprosjekt i Oslo.

Status

Oslo kommune sendte 04.12.2009 brev til Arbeids- og inkluderingsdepartementet om dette. Det ble purret på manglende svar 18.05.2009.

5 Byrådet bes komme tilbake med en vurdering av tiltak rettet mot barn og ungdom i prostitusjon, spesielt muligheten av å opprette en omsorgsstasjon etter modell fra Trondheim, i forbindelse med første evaluering.

Status

Rapporten Kjøp og salg av seksuelle tjenester blant unge i Oslo (Pro Sentret juni 2009) kommer med en rekke forslag (se tiltak 10 i handlingsplanen). Forslagene går ut på et prosjekt med fokus på det thailandske miljøet, kompetanseheving i relevante etater, oppsøkende arbeid blant ungdom med fokus på prostitusjon, kartlegging av kunnskap blant de som jobber med mindreårige utenlandske statsborgere og en ny ”Ung i Oslo” undersøkelse. Fokus på prostitusjon i oppsøkende arbeid blant ungdom er tatt opp i samlet møte med ansvarlige for dette.

6 Byråden bes utrede muligheten for at et NAV kontor gis byomfattende ansvar for oppfølging av kvinner og menn som vil ut av prostitusjon.

Status

Se status under punkt 3. Muligheten er under utredning.

Oppsummering

Handlingsplanen ble vedtatt i juni 2008 og går ut 2010. Lovforbudet mot kjøp av seksuelle tjenester trådte i kraft fra 01.01.2009. Høsten 2008 var sterkt preget av aktører på prostitusjonsmarkedet som var orientert om dette og som ville ”tjene mest mulig” før lovforbudet.
Det var blant annet av denne grunn en særlig stor tilstrømming av utenlandske prostituerte til Norge, spesielt Oslo. Det har heller aldri vært registrert så mange gateprostituerte i Oslo. Det var ingen slik økning på innemarkedet.

Utover vinteren 2009 ble det påtruffet ytterst få gateprostituerte i Oslo. Det har imidlertid vært en liten økning utover våren, slik Nadheim og Pro Sentret har kunnet registrere. Også innemarkedet har hatt en nedgang, men denne har vært forholdsvis lav. To tydelige tendenser har gjort seg
gjeldende:

- Flere personer har påberopt seg å være offer for menneskehandel, herav flere menn
- Selv om Pro Sentret og Nadheim har fått færre brukere, har brukerne større hjelpebehov, de tar hyppigere kontakt og er mer innstilt på å ta i mot hjelp.

Flere av kvinnene som søker refleksjon har med seg barn eller er gravide, noe som har vært økende fra før jul i 2008. Dette stiller krav til bo- og oppfølgingstilbud og i en del tilfelle også spesielle utfordringer for barnevernet. At reflektanter skifter til asylstatus, dvs. fra et kommunalt til et statlig ansvar, byr også på utfordringer. Slike utfordringer tas opp i samarbeidet mellom stat og kommune, blant annet i det etablerte tverrfaglige operative teamet for menneskehandelsaker i Oslo – TOT Oslo.

Vurderer man handlingsplanens tiltak og bystyrets vedtak samlet, har de fleste vist seg relevante også etter at lovforbudet trådte i kraft. Politiets innsats etter lovforbudet, har hatt mange ulike innfallsvinkler. Om alle tiltak bare rammer den parten de var ment å ramme; kjøperne av seksuelle tjenester, er det viktig å følge med på. Dersom det er hold i påstanden om at kvinner bortvises fra barer og restauranter for at eierne ikke skal siktes for hallikvirksomhet, gir det grunn til å vurdere om lovens intensjoner oppfylles. Når hjelpetiltak som Pro Sentret og Nadheim i visse tilfelle har problemer med å nå frem blant prostituerte på innemarkedet, fordi de oppfattes som ”politi,” er spørsmålet om ikke lovforbudet i større grad rammer selger enn kjøper.

Prostitusjonsmarkedet i Norge og i Oslo er ikke forsvunnet etter lovforbudet, men i gateprostitusjonen var det i 1. tertial 2009 registrert få personer. På innemarkedet er det i samme tidsrom registrert 28 % færre personer som annonserer for seksuelle tjenester (stipulert til ca 400 personer).

Utviklingen videre i 2009 vil sannsynligvis si noe om prostitusjonsmarkedet i Oslo de nærmeste årene. Det er svært viktig å holde nøye oversikt og overblikk over utviklingen.

Menneskehandel for prostitusjon ser ut til å ha en økning. Mye avhenger av om politiet er i stand til å etterforske sakene. Flertallet av ofre for menneskehandel ser ut til å søke asyl etter endt refleksjonsperiode (6 måneder). Hittil har svært få fått innvilget opphold i landet. Når det gjelder
mindreårige er det viktig å ha et våkent øye for utviklingen, særlig når det gjelder flere måter barn kan bli utnyttet på. Det er også viktig å følge med på det økende antall saker der kvinner som søker refleksjon medbringer egne barn. Det er et område for særlig oppmerksomhet om det er barn
og ungdom som oppholder seg i prostitusjonsmiljøet sammen med foreldre, slik Pro Sentret påpeker i sin rapport.

Ut fra ovennevnte, er det ikke påvist noen grunn til å endre tiltak i handlingsplanen. Tiltakene må imidlertid endre og utvikle seg i tråd med de behov kvinner og menn som vil ut av prostitusjonen har og de personene som til enhver tid befinner seg i dette markedet. Menneskehandelproblematikken vil følges nøye. Samarbeidet med statlige organer på dette feltet er særlig viktig. Regjeringen har under utarbeidelse en ny handlingsplan mot menneskehandel som ventelig vil tre i kraft fra 2010. Erfaringene fra Oslo kommune er viktige i denne sammenhengen.

Med vennlig hilsen

Sylvi Listhaug
byråd

Kommentarer   

#1 Kenneth Berg 29-06-2009 16:52
Hva er det egentlig som skal ha blitt bedre? For meg ser det ut som om det er er akkurat like mange prostituerte i gatene som før.
#2 Ivar J 29-06-2009 17:07
Til Kenneth Berg:
Når jeg la ut byrådets notat var det nettopp fordi jeg stiller meg noe tvilende til deres virkelighetsbes krivelse. Derfor spør jeg: "Stemmer Byrådets beskrivelse med dine erfaringer og inntrykk?", et spm som jeg sendt til 300 i - og i nærheten av - miljøet.
#3 Kenneth Berg 29-06-2009 23:18
Jeg skal ikke mene så mye om hvordan prostitusjonsmi ljøet har blitt påvirket. Det vet jeg ingenting om. Men jeg ser jo hvordan det ser ut nederst i Karl Johan, og det er definitivt ikke greit.

For litt siden plukka jeg opp en venninne i Skippergata. Hun er afrikaner, og det var helt jævlig. Det er liten tvil om hva politiet trodde jeg drev med, men de gjorde ingenting med det. Mulig problemet er at de har slutta å jobbe?

Jeg er heller ikke veldig imponert over byrådets handlingsplan. Mer babbel i 17 punkter er det lenge siden jeg har sett. Spesielt "15. Bidra til nasjonal erfaringsutveks ling på." Blir nok bra....

Er det et mål for noen at menn med ok holdninger og unge svarte kvinner skal få være i fred?
#4 Hanne 31-07-2009 10:55
Jeg skal ikke mene så mye om byrådets plan, men mine turer gjennom det såkalte horestrøket denne sommeren er en helt annen opplevelse enn det var i fjor sommer. Turene til og fra Vippetangenbåte ne, til fots, sykkel eller på buss, viser et nesten fravær av prostituerte. Det har vært en til to å se, om det har vært noen. Det er noe helt annet enn den lange rekka av utenlandske prostituerte som måtte passeres ifjor. For ikke å snakke om alle menna som kjørte sakte fordi, kommenterte kvinnene eller holdt på med kjøpslåing. I løpet av våren har jeg vært gjennom strøket på kveldstid også. Da var det befriende fritt for kjøp av kvinner. Det er ingen som tror at Oslo skal bli kjemisk fritt for kjøp av kvinner, men at loven ikke har noen virkning er langt fra min opplevelse.

You have no rights to post comments