Sosialpolitikk
Lovstridig nei til kommunal bolig?
- Detaljer
- Overordnet kategori: Temaer
- Kategori: Sosialpolitikk
- Publisert søndag 15. januar 2012 01:29
Det kan være situasjoner hvor den boligsøkende av personlige grunner finner at et bestemt boligtilbud er uegnet. En del slike situasjoner kan sett fra den boligsøkendes side anses å være helt legitime. Eksempelvis er det vel ikke alltid rimelig at tenåringsbarn av forskjellig kjønn må dele rom? Og det kan jo være at skoleveien for barna i urimelig grad kan vanskeligjgøre skolegangen for dem? Eller at det ikke i tilstrekkelig grad ivaretar hensynet til barna, der foreldre har delt omsorg.
Prinsippet i lovgivningen er at det er behovet på søknadstidspunkt som skal legges til grunn for vedtak som fattes. Det kan jo være at behovet over tid endrer seg/forsterker seg, og det er feil saksbehandling å ta utgangspunkt i en fortidig situasjon, og ikke situasjonen her og nå. Det kan innebære avslag på en søknad a priori, og jeg kan ikke se at dette er hjemlet i noen lov, og tar derfor spørsmålet opp med Byrådet.
Les erklæringen bydel Bjerke bruker (Word-dokument)
Jeg har sendt fram følgene spørsmål som Byrådet skal besvare overfor bystyret:
I henhold til Helse- og omsorgstjenesteloven skal kommunen medvirke til å fremskaffe boliger til personer som selv ikke kan ivareta sine interesser på boligmarkedet.
En måte kommunen løser dette på er å tildele kommunal bolig, eller bolig kommunen leier inn i det private leiemarkedet. Den boligsøkende gis et - evt.flere - tilbud fra kommunen. Det kan være situasjoner hvor den boligsøkende av personlige grunner finner at et bestemt boligtilbud er uegnet. En del slike situasjoner kan sett fra den boligsøkendes side anses å være helt legitime. Eksempelvis er det vel ikke alltid rimelig at tenåringsbarn av forskjellig kjønn må dele rom? Og det kan jo være at skoleveien for barna i urimelig grad kan vanskeligjgøre skolegangen for dem? Eller at det ikke i tilstrekkelig grad ivaretar hensynet til barna, der foreldre har delt omsorg.
Enkelte bydeler, bl.a. bydel Bjerke, har innført en regel om at bydelen - etter forvaltningens skjønn - kan beslutte at Helse- og omsorgstjenestelovens forutsetning om at kommunen skal medvirke til å fremskaffe boliger til personer som selv ikke kan ivareta sine interesser på boligmarkedet ikke lenger er relevant dersom vedkommende tidligere har fått et tilbud om kommunal bolig, men takket nei til et aktuelt tilbud. Bydel Bjerke beskriver det slik i en erklæring alle boligsøkende er pliktig til å underskrive: "Dersom du, uten rimelig grunn, takker nei til boligtilbudet, vil du ikke være å anse som i målgruppen for tildeling av kommunal bolig ved en senere anledning, og vil få avslått din søknad med den begrunnelse."
Prinsippet i lovgivningen er at det er behovet på søknadstidspunkt som skal legges til grunn for vedtak som fattes. Det kan jo være at behovet over tid endrer seg/forsterker seg, og det er feil saksbehandling å ta utgangspunkt i en fortidig situasjon, og ikke situasjonen her og nå. Det kan innebære avslag på en søknad a priori, og jeg kan ikke se at dette er hjemlet i noen lov.
Deler Byrådet den oppfatning at det skjema som nå er tatt i bruk i flere bydeler strider mot lovverkets prinsipp om at det er behovet på søknadstidspunkt som skal legges til grunn for et vedtak, og at ingen kan få avslag på søknad om kommunal bolig med den begrunnelse at du for 2, 3 eller 5 år siden av personlige grunner sa nei til et konkret tilbud om en bestemt bolig?
Følg meg på Twitter, LinkedIn eller Origo
Få tilsendt temavise nyhetsbrev
Kommentarer
Altså stabler de.Disse de har "satt merkelapp på",oppå hverandre! Og mange av disse VILL takke NEI..da de vet, hvordan det "er", og lbir der..Men KAN ikke. MÅ ta til takke for det de får !!
Ellers blir det Bymisjonen..nes te gang !
Og godt du tar opp slike temaer, som er så viktig...fort og "Glemme" oppi allt sammen..
Så takk!
Og en god Søndag, Ivar Johansen..for deg og dine :-)
Bydelene er i overkant kreative synes jeg hva gjelder forsøk på å begrense søknader både hva gjelder sosialhjelp og annet....noe det landsomfattende tilsynet har avdekket, og da særlig på Oslokontorene.
Skremmende, og jeg håper de foreligger en plan for hvordan avvik skal følges opp slik at bestemmelsene i de aktuelle lovene blir fulgt. Da tenker jeg særlig på regler for saksbehandling og kravet individuell vurdering.
Ser du trekker fram skjemaet Bjerke bydel benytter og får boligsøkere til å skrive under.
Det bydelen gjør er ikke annet enn å tydeliggjøre det regelverket som er bestemt i byrådet/bystyre t. Dette var formuleringer vi møtte stadig vekk i Oslo kommunes klagenemnd, der jeg satt i forrige periode.
Men, problemet blir ikke noe bedre av det.
Det er nok dessverre en generell praksis at dersom søkere takker nei til den kommunale boligen de har blitt tilbudt, så kan de ikke regne med å få nytt tilbud. Dette er en tilbakemelding vi har hørt ofte (uavhengig av bydel), når vi jobber med å bistå våre brukere med å komme videre inn i varige og trygge boliger.
Det er jo godt kjent at det er enkelte kommunale bomiljøer som er preget av mye rus og kriminalitet. Når du har jobbet over lengre tid med å håndtere nettopp denne problematikken, vil det ikke være unaturlig om du ønsker en bolig i et annet bomiljø. Disse brukerne har ikke et reelt valg- de kan ikke takke nei, fordi de kan miste muligheten til å få nytt tilbud om bolig.
Mvh
Inger Stavik
Daglig leder, Bosatt
Frelsesarmeens Rusomsorg
Bra Ivar Johansen tar opp slike saker. Vi hadde trengt en som ham i hver kommune.
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.