Sosialpolitikk

Opp om morran - til hva?

Opp om morran - til hva?

Arbeids- og sosialminister Robert Eriksson (Frp) tar i Dagens Næringsliv til orde for å innføre aktivitetskrav for personer som mottar trygd eller sosialhjelp. Aktivitetsplikt får neppe flere fra trygd til arbeid. Vi har allerede et slikt opplegg, men det har liten virkning.

Dersom målet er økt arbeidsdeltagelse, bør arbeids- og sosialminister Robert Eriksson utvide sitt perspektiv. Blikket må også innbefatte brukernes ønsker og vurderinger og utvikling av god sosialfaglig kompetanse blant veilederne. Løsningen er heller mer opplæring for Navs veiledere, skriver forskerne Ira Malmberg-Heimonen, Sidsel Natland, Anne-Grete Tøge og Helle Hansen.

Les hele artikkelen nedenfor.

 

Opp om morran - til hva?

Av Ira Malmberg-Heimonen, professor, Sidsel Natland, postdoktor, Anne-Grete Tøge, stipendiat, Helle Hansen, stipendiat, alle ved Sosialforsk, Høgskolen i Oslo og Akershus

Arbeids- og sosialminister Robert Eriksson (Frp) tar i Dagens Næringsliv 6. november til orde for å innføre aktivitetskrav for personer som mottar trygd eller sosialhjelp. Det er ikke nye toner. Bjarne Håkon Hanssen (Ap) foreslo det samme under sin tid som arbeidsminister. Men virker det? Er aktivitetskrav det mest effektive virkemidlet for å øke arbeidsdeltagelsen?

Vi har allerede kvalifiseringsprogrammet (KVP). Ved innføringen av Nav-reformen ble programmet lansert som den rødgrønne regjeringens viktigste satsing for å bekjempe fattigdom. Det er et arbeidsrettet fulltidsprogram, fleksibelt og med ambisjoner om tett og dynamisk oppfølgingsprosess. Det vektlegger brukerens ønsker og vurderinger.

Mennesker som befant seg langt fra arbeidsmarkedet skulle få tett, individuell og langsiktig oppfølging av sin veileder for å komme i lønnet arbeid.

Tall og analyser fra Statistisk sentralbyrå (SSB) og Nav tyder på at programmet ikke har bidratt til redusert andel sosialhjelpsmottagere. Kun 20 prosent av deltagerne var i jobb to år etter deltagelse. Halvparten av disse hadde hatt en stabil yrkesdeltagelse gjennom de to årene.

Erikssons utspill om arbeidsplikt er ikke nytt. Aktivering av sosialhjelpsmottagere har på forskjellige måter vært på agendaen siden tidlig 1990-tallet. Erikssons utspill reflekterer ideen om at arbeid, uansett hva dette arbeidet er, må ses på som et gode, og at arbeid må anses som et mål for alle.

Vi er ikke uenige i at arbeid er et gode for de fleste av oss, men uttrykket "å stå opp om morran" og den ensidige oppmerksomheten om "aktivitet" og "aktiveringsplikt" kan bidra til å gjøre et komplekst saksfelt noe forenklet.

Det trenger ikke være noen motsetning mellom aktiviseringsplikt og langsiktig kvalifisering. Det er aktiviseringsplikt i kvalifiseringsprogrammet, men her inkluderes også arbeid for langsiktig kvalifisering og bedret livskvalitet. Sammen skal dette øke brukernes muligheter på arbeidsmarkedet.

Men hvorfor har programmet i liten grad har ført til arbeid? Kanskje handler det ikke om hva KVP er, men hvordan det gjøres?

Kvalifiseringsprogrammet som sosialfaglig oppfølgingsarbeid innebærer samarbeid og relasjoner mellom flere aktører Ð det er flere enn brukeren selv som bidrar til om hun eller han lykkes med å komme i arbeid. Veilederen i Nav er sentral. Hva om vi vender blikket mot Nav og undersøker hva slags forutsetninger veilederne har for å støtte brukeren i prosessen mot arbeid?

Veilederne har selv etterlyst behov for å øke sin kompetanse på dette. Det er blitt besvart, gjennom et forsøk med et nytt opplæringsprogram; "helhetlig prinsippstyrt metodisk tilnærming", utviklet og implementert av Arbeids- og velferdsdirektoratet. Det består av tre innsatsområder: møte med bruker, arbeid med systemet rundt bruker samt dokumentasjon.

Et forskerteam ved Høgskolen i Oslo og Akershus har evaluert opplæringsprogrammet gjennom en studie som har involvert 18 Nav-kontor i 12 fylker. Evalueringen viser at opplæringsprogrammet har positive effekter for både Nav-veilederne og brukerne. Veilederne rapporterer om styrket faglig kompetanse, spesielt i den individuelle oppfølgingen av brukere.

Blant brukerne er det en økning på ni prosentpoeng i overgang til arbeid. Vel å merke skyldes effekten overgang til deltidsarbeid, men deltidsarbeid er bedre enn aktiviseringstiltak eller arbeidsløshet. Funnene viser også effekter på økt inntekt og økonomisk uavhengighet.

Gir aktivitetsplikt økt arbeidsdeltagelse? Neppe i seg selv, og ihvertfall ikke for de svakere gruppene i samfunnet. Funnene fra vår studie peker derimot på betydningen av kvaliteten i det sosialfaglige oppfølgingsarbeidet. Opplæringsprogrammet ga veilederne mulighet til å reflektere over sin praksis og styrke sin faglige kompetanse. Dette ga dem ferdigheter til å jobbe mer målbevisst med brukerne.

Slik vi tolker resultatene fra eksperimentet har opplæringsprogrammet bidratt til økt arbeidsdeltagelse blant brukerne.

Opp om morran? Dersom målet er økt arbeidsdeltagelse, bør arbeids- og sosialminister Robert Eriksson utvide sitt perspektiv. Blikket må også innbefatte brukernes ønsker og vurderinger og utvikling av god sosialfaglig kompetanse blant veilederne.

(Dagens Næringsliv 16. nov. 2013)

Kommentarer   

+1 #1 Jeanine Horntvedt 19-11-2013 06:09
Treffer dem som trenger det minst

Tekst: Annbjørg Lyssand, sosialarbeider, Bergen
Publisert: 20. desember 2012

Kvalifiseringsprogrammet er omtalt som regjeringens viktigste tiltak mot fattigdom.

Programmet er en kjempesatsing som ikke treffer, skriver sosialarbeider Annbjørg Lyssand i denne kronikken.

«Kvalifiseringsprogrammet er med på å dekke over hvor mange arbeidsuføre sosialhjelpsmot takere vi har,»

bit.ly/VXJoF4
#2 Jeanine Horntvedt 19-11-2013 06:17
(...) Politikken har vært prøvd før.

Gamle dagers brutale fattiglover er blitt beskrevet som et ledd i skapingen av det kapitalistiske arbeidsmarkedet.

De tvang menneskene til å bli varer – ved den arbeidskraften hver og en representerte. «Vi står overfor en ny utgave av innskjerpinga av fattiglovene på 1800-tallet,» skriver Ericsson.

«Situasjonen er annerledes, midlene og retorikken er også litt annerledes.

Men kjerna i det hele er lett å kjenne igjen:

Hvis det blir for lett å få trygd og sosialhjelp, og hvis satsene er for høye, vil folk velge det istedet for å ta seg jobb (…)

Den som vinner kampen om virkelighetsbes krivelsen, vinner valget, sa partiet Moderaternas kommunikasjonsr ådgiver foran et av de siste valgene i Sverige.

Noe av det mest påfallende med den samfunnsmessige snuoperasjonen som brakte den nye arbeidslinja inn i sosialpolitikke n, er at den har kunnet foregå nesten uten debatt (...)

Forfatterne av stortingsmeldin gen beskriver helomvendingen nærmest som naturens gang.

Ingen har ansvar, ingen har påvirket.

De som deltar i «den offentlige debatten», har bare skiftet mening(…)

bit.ly/J8hRG
#3 Jeanine Horntvedt 19-11-2013 06:27
Utdrag - Fra Aetat til Nav – Løftebrudd og fravær av normal anstendighet

bit.ly/HqIKcx

18.03.2012: Nav gjør folk sykere

Erna Solberg: «Systemet vårt gjør folk sykere. Det er for lite fokus på aktivitet»

bit.ly/TCvp9T

Erna Solberg er tilsynelatende kunnskapsløs.

Hvis genuint, bør hun sjekke fakta bedre før hun uttaler seg, for etatens herjing – deres stupide maktbrynde og grenseløse vilkårlighet overfor «brukerne» er mange! (...)

Nav er stikk i mot Solbergs «orientering» regjerende mestere i og påtvinge mennesker tåpelige tiltak som ikke fungerer som annet enn lønnede oppbevaringspla sser til gavn og sysselsetting for etatens enkle drøvtyggere selv.

Og oppmøte er en tvang, der etatens sanksjoner vil være å frata borgeren økonomiske ytelser hvis denne ikke stiller.

Les både min erfaring og art. om en annen person som ble herjet med under denne gigantiske sløsing med skattebetaleres penger litt nede i denne posten:

Maktens hellige haller - Våre kriminelle fastleger

bit.ly/jsxcKv
#4 Haakon 20-11-2013 10:40
Jeanine Horntvedt

Jeg ser du er kritisk til det meste.
Men - har du egne forslag til hva som kan fungere?
#5 britt marryan carlsson 24-11-2013 14:37
Jeg har motatt uføretrygd siden 1989. hurra var min første tanke. jeg får frihet til å utvikle mitt konsept.. men bare ordet ufør var ikke til å svelge.. hadde ikke barneværenet også kommet og gjort meg til avsatt mor.. hadde jeg kanskje hatt en sjanse. kan vi si at den glapp den 8.mars 1990, da jeg kastet meg ut i min k-Vinnekamp! jeg hadde ingenting å tape men alt å vinne.. en god ide hadde jeg og forslag til hva jeg ville arbeide med...
Jeg kom på et halvt års reise med hendelser langt over det hverdagslige.. det endte med frivillig katastrofeinnle ggelse på ØPS. for se her jeg sto med en medalje i handa på den sto det 1 MILLIARD. fet var en minnemedalje fra DNB men for meg var den bevis på at den ide jeg utviklet var verd langt mere enn jeg kunne drømme om. 2 x 12 år etter det fatale året går det endelig opp for meg hvor efektivtnettet er snurpa om en. enda går jeg rundt og spreller i garnet. enda er det en gnist igjen i dama som tror på å få NAVet til å svinge vår veg. hva ønsker du å gjøre for å mota borgerlønna d? hva trenger du for verksted og lokale og hjelp for å trå til? du kan få god hjelp i AllAktivitetshu set for alle.. dem med mere tid enn kroner! der finner en alle dem som utanna seg utenfor den eneste gyldige veg.. og et mylder av aktivitet og tjenester.. det kunne være Frivillig Belønna arbeidsinsats som førte til den 1G som det skrytes med..
#6 britt marryan carlsson 24-11-2013 14:45
nå vart jeg for ivrig og trykka på send før korrigering. her er min største ulempe at jeg blir klovn og kløne. jeg klarer ikke slette inlegget.. og vil det heller ikke men utdype mere.. ro ro
jeg griner. hvor det er gjærende kretter. spirer det året efter.
#7 Barbro M. Eide 25-11-2013 22:31
Veldig god artikkel, Ivar.
Jeg har i to lange perioder mottatt trygd, den siste etter en 3 årig bachelorgrad i psykologi som ikke ga faglig relevant jobb. (Jeg var i det minste i godt selskap, kun 13 % av de ferdigutdannede ba studentene fikk dette.
Nav Grorud var valdgi ok mot meg faktisk, jeg fikk 2 Amokurs og lov til å drive med lokale aktiviteter som frivillighet og lokalpolitikk. På den måten ble jeg ikke helt nedkjørt av alle jobb avslagene. men utviklet meg videre, og etterhvert kom jeg på kvalifiseringsp rogrammet. Dette førte nesten til fast jobb etterhvert. Men da jeg hadde greid meg 1 1/2 år som arkivvikar (med Amokurs i kofferten) gikk kompetansekrave ne til himmels i forb m den digitale revolusjonen i arkivene. Jeg opplevde at Amokursene bare gir jobb mens en eller annen bransje trenger folk til å ta "toppene" når det plutselig er mye jobb. Deretter står en på bar bakke igjen, selv med mye utdanning. En blir en meget beleilig flokk som kan jages rundt desperat etter å fungere, for å skuffes gang på gang. Tilbake til start liksom. Det tar på å stadig skulle begynne på nytt.
Jeg har nå begynt på en 3 årig utdanning igjen, tror det er eneste varige løsning for min del.
Å jage meg opp om morran ville bare slitt meg ut, sliter nok som det er, og gjør hva jeg kan for å komme videre i livet mitt.

You have no rights to post comments