Sosialpolitikk

Byrådet uklare på muntlig avslag på sosialtjenester

Byrådet uklare på muntlig avslag på sosialtjenester

Høyres sosialbyråd Øystein Eriksen Søreide møter seg selv i døra.

I den hemmelige rapporten fra Uteseksjonen heter det: "SAA praktiserer en forenklet saksbehandling. Dette innebærer at det ikke blir fattet egne skriftlige vedtak om avslag. Henvendelsen og sakens avgjørelse blir skrevet inn i klientens journal. Hvis søker vil ha avslaget skriftlig må han selv be om det. Avslaget blir gitt som utskrift fra journalen. Det opplyses at denne praksisen er godkjent av byrådsavdelingen. Det har ikke lyktes oss å få ut opplysninger om antall avslag."

Men Sivilombudsmannen er krystallklar på at dette er en lovstrig praksis: "Vedtakene skal være skriftlige og at de skal grunngis, jf. forvaltningsloven §§ 24 og 25. Sosialtjenesteloven åpner ikke for å gjøre unntak fra kravet til skriftlighet. Hvis det ut fra sakenes akutte karakter likevel treffes muntlige vedtak, skal disse senere bekreftes skriftlig. Dette er blant annet lagt til grunn i forarbeidene til forvaltningsloven."

Når jeg utfordrer sosialbyråden på dette svarer han i et notat til bystyrets helse- og sosialkomite blant annet slik: "Byråden vil (..) gjøre Helseetaten kjent med de påstander som representant Johansen referer til og be dem gjennomgå egen praksis og forsikre seg om at den er i tråd med gjeldende lov, forskrifter og retningslinjer." Men Uteseksjonen opplyser at "denne praksisen er godkjent av byrådsavdelingen." Så hva svarer byrådsavdelingen når den blir spurt om byrådsavdelingens egne råd har vært i samsvar med gjeldende lov, forskrifter og retningslinjer? Stortingets ombudsmann for forvaltningen svarer i alle fall krystall-klart: dagens praksis med muntlige avslag er lovstridige. Jeg følger nøye med.