Sosialpolitikk

Attføringsbedriften Varbas: Sammenslåing vil gavne våre brukere

Attføringsbedriften Varbas: Sammenslåing vil gavne våre brukere

Byrådet har foreslått overfor bystyret at det kommunale foretaket KAREA Oslo KF skal slås sammen med det kommunalt eide AS Varbas for å samle arbeidsmarkedstiltakene. Fagforbundet er kritisk: "Fagforbundet Oslo frykter en nedleggelse av KAREA Oslo KF vil svekke kommunens rehabiliteringsarbeid. Sammenslåingen av to attføringsbedrifter innen svært ulike og uforenlige nisjer, kan bli at begge taper på det."

Varbas ser annerledes på det: "Slik vi har sett det i AS Varbas (og både planen om storfusjoneringen og nå KAREA/Varbas med virksomhetsoverdragelse har vært behørig behandlet i organisasjonen) vil det bli en styrke at vi slås sammen. Til sammen har vi en stor tilbudsportefølje, og til sammen vil vi ha alle tiltakene fra NAV fortsatt. Vi er begge innovative og nytenkende og vi har begge en god standing i NAV. I tillegg har altså KAREA en helt spesiell kommunikasjon med Oslo Kommune, som også vi gleder oss til å ta del i. Ikke minst for å øke tilbudet til kommunens NAV kontorer i bydelene med bl.a. muligheter for lærlingeplasser for ungdom/andre som ellers ikke får et slikt tilbud," skriver Varbas sin daglige leder Elisabeth Erlandsen. Les hele uttalelsen fra Erlandsen under "les mer."

Jeg kan ikke se at sammenslåing av de to bedriftene er klokt, men tar gjerne i mot synspunkter.

 

Notat til bystyrerepresentant Ivar Johansen, med kopi til Stein Olav Ringen AU- Fagforbundet i Oslo.

Fra daglig leder i AS Varbas, Elisabeth Erlandsen.

 

Det vises til sak 126/14 i Byrådet 26.06.14 og vedtak som ble fattet der og det faktum at saken skal behandles i Bystyret den 024. september 2014.

I forbindelse med at saken skulle behandles i Byrådet sendte Ivar Johansen ut en mail, slik han ofte pleier å gjøre, og som vi som jobber i AS Varbas setter pris på. Det er flott med aktive politikere i Oslo!

At Fagforbundet på vegne av sine medlemmer, tar vare på sine medlemmer i KAREA Oslo KF er også flott. Sånn skal det være.

Men når vi tar de to tingene til side så kan vi ikke la omtalen om AS Varbas stå uimotsagt, til det er måten vi beskrives på grovt forenklet og til dels sårende, sier ansatte på huset her.

AS Varbas har det som Karea Oslo KF, vi er 100 % eid av Oslo Kommune og fyller 55 år til neste år. Vi er en av Norges eldste attføringsbedrifter. I forbindelse med sammenslåing/ virksomhetsoverdragelse har vi valgt og ikke å bruke kreftene på noe vi ikke har innflytelse på- eierne bestemmer og mye av det vi leser som intensjon ved virksomhetsoverdragelsen vil styrke den attføringsfaglige utviklingen, slik vi ser det. Når vi også vet at som 100 % eid selskap i Oslo Kommune og med forpliktene samarbeidsavtale med NAV, hvor det i NAVs regelverk i fellesbestemmelsene står: «Overskuddet hos godkjente tiltaksarrangører skal forbli i virksomheten og utvikle/styrke attføringsarbeidet». Så har vi aldri heller opplevd eiere som har presset oss på maksimal inntjening. Men vi må drive bedriftsøkonomisk lønnsomt og søke å styrke aksjekapitalen, litt hvert år i et stadig mer konkurranseutsatt (attførings) marked. Jeg legger ved rullerende strategisk plan vedtatt i styret i AS Varbas.

Når dere beskriver AS Varbas som en bedrift med to tiltak: Kvalifisering i Arbeidsmarkedsbedrift (KIA) og Tilrettelagt arbeid i Arbeidsmarkedsbedrift (TIA) så er det grovt forenklet.  Vi er som tiltaksarrangør for NAV en av 35 attføringsbedrifter(av i alt 100) i landet med alle NAV-tiltakene. Vi har i tillegg til de to overnevnte tiltakene, Avklaring (22 plasser) og APS(45 plasser) og AB (48 plasser) Karea har også disse tre, og vi har i tillegg tiltaket VTA med 36 plasser. Vi er en moderne attføringsbedrift med gode attføringsresultater, selv om vi holder til i en gammel bygning på Økern. Vi eier bygningen selv og den har en ikke ubetydelig markedsverdi, dersom vi skal selge og flytte på oss.

I fjor var vi nr 5 i landet (av alle Attførings- og ASVL bedrifter) i forhold til avslutning til aktive løsninger fra tiltaket Avklaring og APS. Vi tilbyr kort Avklaring der hvor det er hensiktsmessig (inntil 4 uker- slik at flere av de som står på venteliste får et tilbud) og har sertifiserte SIA-instruktører. SIA står for Systematisk Individuell Avklaring. Alle som starter opp i AS Varbas tilbys kartlegging i forhold til språkvansker, herunder lese- og skrivevansker og om nødvendig generelle lærevansker. Dette for å gjøre avklaring så godt og profesjonelt som mulig.

Vi var også en av Oslos beste attføringsbedrifter på formidling til jobb fra tiltaket AB i 2013. Vi oppnår stadig bedre resultater sier NAV (som er oppdragsgiver og som vi har samarbeidsavtale med).

Hittil i år har vi ca 50 % formidling fra tiltakene KIA og AB noe som er i tråd med NAVs kravspesifikasjon for disse to tiltakene.

De to tiltakene dere beskriver og som dere sier vi må opprettholde produksjon på for å lønne deltakerne, driftes ikke slik. KIA (med i alt 28 godkjente plasser fra NAV) er tiltaket vi retter inn mot lærlinger/lærekandidater (ofte voksne, med en brokete bakgrunn- flere er hos oss på frigang fra fengsel og mange kommer fra bydelenes NAV kontorer). Vi er godkjent for i alt 9 ulike lærlingeområder i AS Varbas og vi samarbeider tett med næringslivet rundt oss, slik at overgangen til «ordinær» arbeidsgiver går smidig, enten underveis i løpet med oppfølging av oss, eller som følge av at personen oppnår fagbrev. TIA, som ikke er et formidlingstiltak, men som er for personer som ikke uten videre kan søke å få uføretrygd, og som også har vanskelig å få og beholde et ordinært arbeid, er varig ansatt i AS Varbas (28 godkjente plasser) men attføring skal forsøkes, slik at de har jevnlige samtaler med jobbkonsulenter/veiledere om muligheter for å søke jobb.

Det er (dessverre) også slik at flere av disse etter hvert fyller vilkårene for å søke uføretrygd og mange er eldre arbeidstakere som har vært her lenge. Vår jobb er å tilrettelegge for arbeid, og så lenge arbeidsevnen er mer enn 50 % skal de kunne ha et verdig tilbud i AS Varbas. Hvor de selv bekrefter at livskvaliteten oppleves som god. Dere har rett i at vi må opprettholde en viss mengde produksjon for at vi skal dekke alle lønns- og pensjonskostnader rundt disse to tiltakene, NAV betalingen dekker ikke alt. I tiltaket KIA er ofte alternativet at vi leier ut kandidater (istedenfor at de produserer for AS Varbas).  For Oslo Kommune derimot betyr det økt skatteinngang, flere sysselsatte som kanskje ellers ville søkt uføretrygd, og utdanning/kvalifisering av voksne/drop outs/andre som ellers ville ha hatt liten mulighet til å kunne få seg et fagbrev eller være lærekandidat. Vi har henvendelser fra andre fylker og fra fengsler fra hele Østlandet, fordi vi oppleves som gode på dette området.

Antall fast ansatte som jobber med attføring er pr dato 45 personer i AS Varbas. 90 % har høyskolebakgrunn/eller mer, eller er arbeidsledere med fagbrev fordi de gir opplæring i produksjon.

Vi er godkjent Læringsnettverk og er med i den landsdekkende organisasjonen som drives gjennom Attføringsbedriftene i NHO. Vi har i alt tre spesialpedagoger og flere pedagoger i organisasjonen som gir avklaring og kartlegging av voksne med lese- og skrivevansker, samt kartlegging for minoritetsspråklige. Vi tilbyr tilrettelagt teoretisk opplæring, til og med videregående skole, i alle fag i tiltaket APS. Vi tilbyr også yrkesnorsk til minoritetsspråklige kombinert med relevant praksis i og utenfor AS Varbas. Vi har jobbet i et prosjekt det siste året med en stor bedrift her i Oslo- under vignetten PIL= Praktisk individuell læring på arbeidsplass- hvor vi har utviklet opplæringsplaner i samarbeid med arbeidsgiver om tilrettelagt læring på arbeidsplass- slik at de kan utvikle og beholde arbeidskraften sin, men også ta imot ny arbeidskraft fra AS Varbas.  Det siste har vært et samarbeid med VOX- NHO og 4 andre Læringsnettverk i landet.

I tillegg til å ha ulike pedagoger ansatt, har vi fysioterapeuter, vernepleier, sosionomer, markedsførere, folk med rus og psykiatri i fagkretsen for å nevne noen.

Alle fast ansatte (med unntak av et par arbeidsledere) er sertifiserte karriereveiledere og flere har høgskolestudiet i tillegg. Vi selger bl.a. karriereveiledning og funksjonsvurderinger til privat næringsliv, men i liten grad til Oslo Kommune siden KAREA naturlig har hatt dette markedet. Vi gleder oss til en videreutvikling innenfor dette området sammen med KAREA.

Svært mange av våre kandidater (uansett tiltak) er utplassert/har arbeidstrening eksternt, med oppfølging fra våre jobbkonsulenter. Ofte leier vi ut KIA-kandidater med formål å få arbeidsgiver til å ansette. Vi slipper ingen før de er godt inn i et nytt arbeidsforhold (og aller helst av varig karakter).

Akkurat som KAREA (som vi samarbeider mye med) er vi med i RIV, tilbyr jobbmesser, driver Jobbsenter i bedriften, hvor arbeidsgivere og bemanningsbyråer kommer på besøk og ser etter aktuell arbeidskraft. Vi har aktiv kontakt med rundt 300 arbeidsgivere og mellom 60-100 av våre kandidater (uavhengig av tiltak) er hos en ekstern arbeidsgiver til enhver tid og ikke i AS Varbas.

Slik vi har sett det i AS Varbas (og både planen om storfusjoneringen og nå KAREA/Varbas med virksomhetsoverdragelse har vært behørig behandlet i organisasjonen) vil det bli en styrke at vi slås sammen. Til sammen har vi en stor tilbudsportefølje, og til sammen vil vi ha alle tiltakene fra NAV fortsatt. Vi er begge innovative og nytenkende og vi har begge en god standing i NAV. I tillegg har altså KAREA en helt spesiell kommunikasjon med Oslo Kommune, som også vi gleder oss til å ta del i. Ikke minst for å øke tilbudet til kommunens NAV kontorer i bydelene med bl.a. muligheter for lærlingeplasser for ungdom/andre som ellers ikke får et slikt tilbud.

At AS Varbas eier 6000 kvm på Økern er også en styrke, at vi er fleksible og smidige og gleder oss til å ta fatt på langtidsplanlegging igjen, sammen med flinke kollegaer i KAREA ser vi også på som en styrke. At vi kan videreutvikle hverandres sterke sider er en styrke. Vi jobber tross alt i et felt hvor vi har oppnådd full suksess den dagen vi blir nedlagt (…..fordi vi ikke trengs lenger).

Vi er en godt organisert bedrift, og som AS et selskap som følger alle lover og regler i alle retninger. Vi har fire fagforeninger her på huset: FLT og Lederne for fast ansatte (jobbkonsulenter, veiledere, arbeidsledere) og Fellesforbundet for operatører i produksjon, og TIA og KIA.  I tillegg har tiltaksansatte i VTA egen klubb: Fellesforbundet i VTA. VI følger sentrale avtaler og har lokale forhandlinger. Vi har selvsagt AMU, AKAN, BHT og er IA-bedrift.

Vi har 37, 5 timers arbeidsuke inklusive betalt lunsj, vi har fleksitidsordninger og andre opparbeidede goder. Jeg vet også at lønnen i AS Varbas og KAREA er gjennomsnittlig sammenlignbar, men at det er noen områder som kan være forskjellige.

Alt dette til orientering, slik at dere har litt bakgrunnsstoff fra oss i AS Varbas også. Og vi tar gjerne i mot besøk.  Også vi har det slik at vi helst skulle vært oss selv nok, men slik er det ikke. Derfor har vi valgt å snu denne prosessen vi er i til noe positivt og spesielt fordi vi tror at denne virksomhetsoverdragelsen kommer til og gavne brukerne våre. Helt sikker også både politikere og eier, fordi vi kan tilby flere tjenester fra mange områder i begge bedriftene gjennom å jobbe sammen!

Lykke til med det videre arbeidet begge to.

Oslo 19.08.14

AS Varbas

Elisabeth Erlandsen /s/

Daglig leder