• Gå til innhold
  • Gå til hovednavigasjon og innlogging

Navigasjonvisning søk

Navigasjon

Søk

Forside

Er bemanningen i Oslo-barnehagene tilfredsstillende?

  • Utskrift
  • E-post
Detaljer
Overordnet kategori: Temaer
Kategori: Barn og Unge
Publisert fredag 19. februar 2021 04:30
Er bemanningen i Oslo-barnehagene tilfredsstillende?

Annette Gilbrant er virksomhetsleder for Frelsesarmeens barnehager i Norge. I Oslo kommunes kontrollutvalg har vi initiert et forvaltningsrevisjonsprosjekt med tema: "Er bemanningen i barnehagen tilfredsstillende?" Rapporten skal når den foreligger sendes fram til bystyret for behandling.

Hun gir dette nyttige innspill i den sammenheng:

"Frelsesarmeens barnehager har en barnehage på Teisen, og kjenner daglig på utfordringer om å strekke til. Denne utfordringen er slik vi ser det mye større i Alna bydel, Oslo enn de andre stedene vi har barnehager (Frogn, Asker, Stavanger)

Her er noen av utfordringene vi ser:

-Mange barn med særlige behov får ikke den hjelpen de trenger og har krav på. De får ikke muligheten til å mestre slik de kunne ha gjort, får ikke mulighet til å være den beste versjonen av seg selv. Flere av disse barna har store utfordringer og må ha hjelp en til en. Det er for få ressurser og tilbudet blir ikke bra nok. 

- Vi er bekymret for de barna som ikke har krav på særskilt tilrettelegging, men som strever i sin hverdag.  Hvordan skal de bli sett på en god måte? Hvordan skal deres behov bli møtt? Mange av disse barna trenger også tidlig innsats gjennom ekstra språktrening og veiledning i hverdagen. Familiene må bli møtt og få veiledning og støtte i hverdagen 

- Vi er bekymret for personalet. Det finnes ikke nok utdannede spesialpedagoger, så det som settes inn av ressurser er ofte ufaglærte. Da blir barnehagens personale stående i en umulig oppgave ved å oppfylle både de spesialpedagogiske og allmenpedagogiske oppgavene. Personalet jobber som helter, men føler allikevel på en utilstrekkelighet. 

Tiltak:

- Det må bevilges mer ressurser til tidlig innsats. Både spesialpedagogisk og allmenpedagogisk.

- Barn med store vedtak bør være dobbelttellende. Slik barn under 3 år teller som to, bør også disse barna gjøre det. På denne måten vil du øke personaltettheten og skape mer rom og ro for alle i barnegruppa. (Dette gjøres allerede på folkehøgskoler. (Lov om folkehøgskoler §8))

- Kompetansen må økes. Det må ansettes flere spesialpedagoger som jobber direkte med barna. De faglærte må komme nærmere barna, slik det kommer frem i Nordahl-utvalgets rapport om barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging. (2018)

- Bemanningstettheten i barnehagen bør økes slik at den blir god gjennom hele dagen

- Foreldreveiledning bør være et tilbud til alle."

Hva er andres erfaringer og synspunkter?

4 kommentarer

Legger ned sykehussenger

  • Utskrift
  • E-post
Detaljer
Overordnet kategori: Temaer
Kategori: Helsevesen
Publisert torsdag 18. februar 2021 11:51
Legger ned sykehussenger

Bjørg Marit Andersen påpeker et viktig faktum:

"Helt siden Oslo universitetssykehus (OUS) ble etablert har sengetallet gått jevnt nedover. I 2008, før sammenslåingen, hadde de fire Oslo-sykehusene 2099 somatiske senger mens dette er redusert med 477 senger til 1622 senger i 2019 (SSB).

I et møte mellom Helse sør-øst (HSØ) og Helse og sosialutvalget ved Oslo kommune 4. februar 2021, la viseadministrerende direktør Jan Frich frem nye sengetall for Nye OUS. Han kunne fortelle at i år 2035 vil antall somatiske senger være 1900.

Dette er 137 færre senger enn de 2037 somatiske sengene meldt i 2018 (HSØ- rapporter 25. september 2018 og 18. oktober 2018). Resultatet blir en meget lav kapasitet for sykehusbehandling. I 2018 var det allerede svært lavt sykehustilbud for Oslos innbyggere; 1,6 senger per 1000 innbyggere mot 5,1 i gjennomsnitt for OECD (høring Stortinget – representantforslag 8s, svar fra Redd Ullevål sykehus 12. januar 2019).

Til tross for en betydelig befolkningsøkning i Oslo-området i tillegg til krevende regionale og nasjonale behandlingstilbud, reduserer HSØ ytterligere somatiske sykehusplasser for Oslo-befolkningen," skriver hun blant annet.

Les hele artikkelen nedenfor, under "les mer."

Les mer … 1 kommentar

Sosialhjelp og barnefamilier: Skal være individuell utmåling

  • Utskrift
  • E-post
Detaljer
Overordnet kategori: Temaer
Kategori: Sosialpolitikk
Publisert torsdag 18. februar 2021 04:48
Sosialhjelp og barnefamilier: Skal være individuell utmåling

Bystyret vedtok for mange år siden: «Byrådet bes umiddelbart presisere overfor bydelene at barnefamilier med tre barn skal behandles individuelt ved utmåling av barnetillegg, og at eventuell praksis med automatikk i bortfall av ytterligere barnetillegg opphører. Denne presiseringen gjentas årlig i forbindelse med budsjettvedtak mht. sosialstønad».

Helse- og sosialombudet sjekket ved en undersøkelse status i fjor høst: Flere bydeler rapporterte at de i liten grad foretar individuelle vurderinger ved utmåling av stønad til barnefamilier. Ombudet skriver også til at de har flere saker ved sitt kontor der det kun er gitt barnetillegg for 3 barn uten at det er gjort en konkret og individuell vurdering, samt at det også mangler kartlegging av barnas behov og situasjon.

Sånn kan vi jo ikke ha det. Det er derfor svært viktig når Byrådsavdelingen i rundskriv til bydelene minner om at det i bydelenes tildelingsbrev er presisert at «Bydelene skal sikre at barn som lever i familier med vedvarende lavinntekt gis mulighet til sosial integrering og deltagelse på lik linje med andre barn. Tildeling av økonomisk stønad til familier skal vurderes for hvert enkelt familiemedlem, i tillegg til familien som helhet». 

Og som det også heter. "I kommunens Kvalitetshåndbok for sosiale tjenester er det også presisert at familie- og barneperspektivet skal løftes frem i det sosiale arbeidet i NAV. «I kontakt med familier som trenger økonomisk stønad, skal NAV vektlegge barn og unges behov. Barn og unge skal sikres en trygg oppvekst, og barn som lever i lavinntektsfamilier skal kunne delta i alminnelige skole- og fritidsaktiviteter og sosiale aktiviteter (..)  Dette innebærer at NAV ved vurdering av stønad og hjelpebehov, må sikre at barnas situasjon og behov blir sett, hørt og kartlagt. Søknader om økonomisk støtte skal vurderes individuelt, og det skal framkomme av vedtaket at barnas behov er vurdert og ivaretatt».

Viktige presiseringer!

Legg til ny kommentar

Et år med pandemi for William og hans familie

  • Utskrift
  • E-post
Detaljer
Overordnet kategori: Temaer
Kategori: Funksjonshemmede
Publisert tirsdag 16. februar 2021 04:44
Et år med pandemi for William og hans familie

Elin Gunnarsson er en ekte løvemamma, men alt det dette innebærer.   Sønnen William er født med en alvorlig og sjelden muskelsykdom som gjør at han har hull i halsen med respirator tilkoblet. Han er kognitivt frisk og elsker å tulle og finne på gøyale ting. William har vedtak på 2:1 assistenter pr. døgn da det trenger å være godt trente voksne som kjenner han svært godt. Det er en stor kabal å drifte og et evig puslespill for og hele tiden være i forkant.  

Elin skriver om sine erfaringer med korona-pandemien:

"Covid-19 banket på døra i mars 2020. Nå er det snart gått ett år og jeg er evig takknemlig for at vi ikke åpnet døra den gang. Ukene var preget av diffuse artikler og beskjeder om hvor farlig eller ufarlig corona var. Tilslutt satt hele situasjonen seg som en hard klump i magen.

Skulle mine barn virkelig være på skole? Var det virkelig trygt nok? Burde noen barn være på skolen nå? Jeg tok en beslutning som minsket klumpen i magen – mine barn skal hjem! Et døgn etter at jeg trakk ut barna mine fra skolen ble hele landets skoler stengt ned og vi var plutselig i en lock down. Det var en befrielse for oss! 

William er en veldig sosial 9 åring og elsker å være på skolen med sine klassekamerater. Heldigvis hadde han fått lånt en robot så han kunne være med noe i klassen og se de andre barna.

Hedda, datteren min på 7 år, var derimot glad for at skolene stengte ned. Hun hadde i en tid slitt med skolevegring og mye bekymringer knyttet til separasjon. At skolene sa til elevene sine rett før nedstengning «corona er ikke farlig for oss som er friske, men kan være veldig farlig for de som er syke fra før» var ikke akkurat noe som gjorde det lettere for Hedda da hun jo vet at broren sin er syk."

Les hele hennes beskrivelse nedenfor, under "les mer."

Les mer … 2 kommentarer

Stortinget: Ta kontakt

  • Utskrift
  • E-post
Detaljer
Overordnet kategori: Temaer
Kategori: Offentlig styring
Publisert søndag 14. februar 2021 04:15
Stortinget: Ta kontakt med meg

Som frivillig, ulønnet, innsats jobber jeg som politisk rådgiver for SVs stortingsgruppe, tilknyttet helse- og omsorgskomiteen. Jeg har mitt kontor i Stortinget. Komiteens arbeidsområder er helsetjenester, pleie- og omsorgstjenester, folkehelsearbeid, rusmiddelpolitikk og legemidler.

Jeg er opptatt av åpne politiske prosesser. Det betyr involvering, forankring og dialog med dem som berøres av beslutningene. Internt i SV er særlig da SVs helsepolitiske nettverk viktig, hvor 800 SV-ere er med i Nettverkets Facebookgruppe.

Men utad betyr det interessegrupper, fagfolk og "folk flest" av alle mulige slag. Ofte erfarer jeg de grupper som vedtaket får store konsekvenser for ikke engang vet at en sak er til behandling i Stortinget eller bystyret. På mange måter er dette derfor også et folkeopplysningsarbeid. Det er noe med å oppsøke, og gi en stemme til, dem som ikke kan kjøpe rådyre tjenester fra lobbyister hos First House.

En ting er saker som ligger til behandling i Stortinget. Noe annet er saker som BURDE vært i Stortingets fokus. Saker som viser at det ikke nødvendigvis er samsvar mellom de vakre vedtak og programformuleringer. Eller som viser en utilstrekkelighet eller urimelighet. Stortingsrepresentanter kan stille spørsmål til, eller kreve statsråden inn på teppet. Fremme interpellasjoner eller fremme forslag.

I øyeblikket jobber vi blant annet med disse sakene. Synspunkter er velkomne. Eller er det andre saker innenfor helse- og omsorgsfeltet vi burde ha fokus på? Ta gjerne kontakt. Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. 

7 kommentarer

Mari Sanden om Ullevål: Umulig å forstå styret i Oslo Arbeiderparti

  • Utskrift
  • E-post
Detaljer
Overordnet kategori: Temaer
Kategori: Helsevesen
Publisert fredag 12. februar 2021 04:07
Mari Sanden om Ullevål: Umulig å forstå styret i Oslo Arbeiderparti

Mari Sanden, mangeårig leder av Fagforbundet i Oslo er tydelig:

"Jeg slutter aldri å undre meg og gremmes over at det aldri ser ut til å være mulig med en saklig og seriøs debatt om sykehus i Oslo.  

Jeg har hørt uttalelser som at en kan kjøre forbi flere sykehus i Oslo i løpet av en lunsjpause, Oslo kan ikke ha tre akuttsykehus, Stortinget må tenke på hele landet - ikke bare Oslo, alle spesialistene kan ikke være i Oslo, uttalte f eks Ingvild Kjerkol nylig. Dermed var by og distrikt satt opp mot hverandre igjen, og selvfølgelig ikke til Oslo sin fordel! Hvorfor slike lettvinte uttalelser? Oslo er så vidt jeg vet en del av landet, sykehus i Oslo har både region- og landsfunksjoner. Derfor må vurderingen av framtidas sykehus være langt mer nyansert, selv om de ligger geografisk i Oslo.  

Oslo ligger geografisk der den ligger, selv om noen synes det er urimelig at det er bare noen minutter mellom sykehusene i byen! Etter mitt skjønn er det helt avgjørende at vi faktisk evner å planlegge og bygge sykehus som dekker befolkningen i Oslo sine behov nå og i overskuelig framtid, samt har tilstrekkelig kapasitet til å dekke lands - og regionfunksjoner. For de fleste er det ingen hjelp i at det er korte avstander hvis det ikke er plass og/eller riktig kompetanse på sykehuset. Derfor etterspør jeg en diskusjon som inneholder flere hensyn.  

Befolkningen i Oslo, medlemmene i Oslo Arbeiderparti, fagforeninger, fagmiljøer osv har vært og er krystallklare på at Ullevål må bestå som det viktigste akuttsykehuset, Aker som lokalsykehus, og Rikshospitalet med sine lands- og regionfunksjoner.  

For meg er det umulig å forstå den nye innstillingen til styret i Oslo Arbeiderparti. Den kan ikke føre til noe annet enn at Ullevål skrotes så lenge en vil gå videre med Gaustad etter nåværende planer. Det er helt urealistisk å tenke seg at både Gaustad og nåværende Ullevål skal bestå. Så det var vel ingen snuoperasjon da! Jeg håper virkelig at representantskapet får dette inn på et fornuftig spor.  

Så vet jeg at det er mange, blant annet ansatte og fagforeninger som har hatt et sterkt engasjement, som ble kortvarig glad, og så utrolig skuffet. Men det er bare å kjempe på til fornuften har vunnet."

1 kommentar

Rettighetsvaktbikkje roper varsko om forskjellsbehandling i BPA-saker

  • Utskrift
  • E-post
Detaljer
Overordnet kategori: Temaer
Kategori: Funksjonshemmede
Publisert torsdag 11. februar 2021 04:56
Rettighetsvaktbikkje roper varsko om forskjellsbehandling i BPA-saker

Ja, dette er overskriften på en artikkel i siste nummer av Handikapnytt, tidsskriftet til Norsk Handikapforbund.

I artikkelen heter det blant annet:

"Samfunnsdebattant og tidligere bystyremedlem for SV, Ivar Johansen, kritiserer Oslo kommune for ulik saksbehandling i BPA-saker. Han mener en database over vedtak langt på vei kan være en løsning.

- Bydeler med ulik saksbehandling i BPA-saker.

- Vedtak omgjort av statsforvalteren som ikke får følger for annet enn den ene enkeltsaken.

Slik er virkeligheten for BPA-brukere og BPA-søkere i Oslo kommune, ifølge Ivar Johansen.

- Uakseptabelt og unødvendig, mener Johansen, som er tidligere mangeårige bystyremedlem for SV, nå politisk rådgiver for SVs stortingsgruppe, samfunnsdebattant og blogger.

Johansen får mange henvendelser fra personer som trenger tilrettelagte tjenester og som sliter med å få tjenesten de har rett på. De opplever kommunen som en motpart, og ikke en medspiller. Den enkelte må legge ned betydelige ressurser i å dokumentere, i møter, klager, og anker."

Les hele artikkelen her.

Innspill på dette er velkomne.

Legg til ny kommentar

Prosjekt: Kommunal versus privat bolig

  • Utskrift
  • E-post
Detaljer
Overordnet kategori: Temaer
Kategori: Sosialpolitikk
Publisert tirsdag 09. februar 2021 04:42
Prosjekt: Kommunal versus privat bolig

Viktig prosjekt om kommunale boliger fra Velferdsetaten: "Kommunal versus privat bolig; - Erfaringer og suksessfaktorer ved overgangen fra kommunale til private boforhold." Prosjektet presenteres slik:

"Den strenge behovsprøvingen i Oslos kommunale boligsektor gir opphav til flere dilemmaer. Det gjelder blant annet hensynet til gjennomstrømming versus bostabilitet for barnefamilier og andre sårbare grupper – for å vise til et aktuelt eksempel (Elvegård & Svendsen 2017). Presset på kommunale boliger gjør gjennomstrømning i kommunale boliger til en nødvendighet. Å få personer ut av kommunal bolig og videre inn i leid eller eid privat bolig, er et mål i Oslo kommunes boligpolitikk. Kommunal bolig skal være et midlertidig tilbud til de som ikke klarer å skaffe seg bolig på andre måter.

Den sterke behovsprøvingen medfører at når en husstand regnes som så ressurssterk at den ikke lenger oppfyller kriteriene for kommunal bolig, vil husstanden som regel ikke få fornyet leiekontrakt med kommunen med mindre særskilte forhold tilsier at husstanden bør bli boende i kommunal bolig. Det at en husstand ikke lenger oppfyller kriteriene for kommunal bolig betyr imidlertid ikke at husstanden slutter å være vanskeligstilt på boligmarkedet, og vi vet lite om hvordan det faktisk går med de som flytter ut av kommunale boliger.

Kommunale boliger er et viktig virkemiddel for kommunen og for de som er mest vanskeligstilte på boligmarkedet. Det er likevel ønskelig at de fleste som får kommunal bolig etter hvert flytter fra den kommunale boligen og over i det private leie- eller eiemarkedet. Her finner vi et kunnskapshull og det finnes lite eller ingen systematisk kunnskap om hva slags boforhold husstander som flytter ut av kommunal bolig ender med. Fra bydelene vet vi at en del flytter til det private leiemarkedet, men hva som møter dem der har man lite kunnskap om. En del kommunale leietakere får startlån og kjøper bolig, men heller ikke disse har man noe særlig informasjon om. De som mister sin kommunale bolig enten gjennom utkastelse eller tvungen flytting, vet man også for lite om."

Et bra prosjekt, som kan gi viktig kunnskap.

Legg til ny kommentar

Etiske regler for ansatte i Oslo kommune

  • Utskrift
  • E-post
Detaljer
Overordnet kategori: Temaer
Kategori: Offentlig styring
Publisert søndag 07. februar 2021 04:25
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune

Alle ansatte i Oslo kommune har underskrevet på at de "har lest og forstått de etiske reglene for ansatte i Oslo kommune." Og alle nyansatte må skrive under på det samme.

Dokumentet fokuserer på viktig etikk for en offentlig ansatt, og særlig er jeg fornøyd med:

"9. Åpenhet

Oslo kommune skal gi offentligheten innsyn i den kommunale forvaltning. Kommunen har en generell aktiv informasjonsplikt. Kommunens ansatte skal alltid gi korrekte og tilstrekkelige opplysninger til innbyggere, organisasjoner, selskaper og andre myndigheter.

10. Ansattes ytringsfrihet og rett til å varsle

Ansatte i Oslo kommune kan gi faktaopplysninger om eget arbeidsområde. Som alle andre borgere kan kommunens medarbeidere delta i samfunnsdebatten og uttale seg på egne vegne. Kritikkverdige forhold i en virksomhet bør tas opp, slik at forholdene kan bedres. Varsling bør først skje internt, men ansatte har rett til å varsle offentlig når dette er formålstjenlig."

Les hele dokumentet på linken. Hva synes du om de etiske retningslinjer?

Legg til ny kommentar

Den ekskluderende fellesskolen

  • Utskrift
  • E-post
Detaljer
Overordnet kategori: Temaer
Kategori: Barn og Unge
Publisert fredag 05. februar 2021 04:57
Den ekskluderende fellesskolen

"Dagens skolepolitikk skaper ikke fellesskap, men utenforskap. Og det er de mest sårbare barna som betaler prisen," skriver Gunhild Nohre-Walldén, lærer ved Mortensrud skole i bydel Søndre Nordstrand.

"Jeg tenker: At dere politikere tør! At dere tør å la fellesskolens viktige inkluderingsprosjekt falle. Er det ikke på tide å ta ansvar? Politikere kan ikke lenger stå på sidelinjen og tillate at segregering og ulikhet vokser seg enda større. Det føres i dag en politikk som strukturelt opprettholder og forsterker sosiale forskjeller, men som samtidig individualiserer ansvaret for å utjevne disse forskjellene til den enkelte skole, rektor og lærer. Men det blir for enkelt å putte barns resultater inn i en utregningsformel og skylde på den enkelte skolen når resultatene uteblir. Skolene greier ikke å kompensere for barns familiebakgrunn og levevilkår alene. Fellesskolen kan aldri skapes på dette grunnlaget.

Utfordringene må løses ved hjelp av en rekke politiske virkemidler: Det må bevilges mer penger til forebyggende tiltak som sikrer at barn og unge ikke faller utenfor skolesystemet eller havner i gjengkriminalitet. Ressursene til barnevernet må økes, og vi må få en bedre skolehelsetjeneste med flere helsesykepleiere. Skolene trenger flere miljøarbeidere og sosiallærere som kan følge opp elevene og familiene som sliter. Skoler i utsatte byområder må få en forsvarlig og forutsigbar økonomi: Finansieringen av fellesskolen må sikre en likeverdig opplæring av alle barn. Og ikke minst trenger vi en bedre og mer sosial boligpolitikk.

Altfor mange barn og unge opplever klasserommet som et sted for nederlag og manglende mestring. Når fellesskolens brede samfunnsmandat vurderes etter elevenes resultater på enkle standardiserte tester, har vi fått et svært snevert syn på både barn og læring. Når vi overlater skolenes økonomi til markedskreftene – og ikke tar hensyn til elevenes reelle behov – skaper vi vinnerskoler og taperskoler. Da har vi ikke lenger en fellesskole. Da har vi en ekskluderende konkurranseskole med trangt «måløye».

Jeg skriver dette i kjærlighet til alle de fantastiske barna og familiene på Mortensrud. De fortjener å bli inkludert i det norske samfunnet. De fortjener å bli en del av fellesskapet. De fortjener likeverd," skriver hun blant annet i Utdanningsnytt. 

Les hele artikkelen på linken nedenfor.

6 kommentarer

Hvem eier Oslo?

  • Utskrift
  • E-post
Detaljer
Overordnet kategori: Temaer
Kategori: Annet
Publisert onsdag 03. februar 2021 13:30
Hvem eier Oslo?

Transparency International har undersøkt om det i eiendomsmarkedet i Oslo finnes indikasjoner på noe av det samme fenomenet som gjør seg gjeldende i storbyområder ellers i verden – at fast eiendom utnyttes til hvitvasking; herunder av midler som stammer fra korrupsjon og bestikkelser. Hensikten er ikke å kaste mistankes lys over enkeltpersoner eller selskaper, men å framskaffe relevant informasjon som kan belyse risikobildet innenfor eiendomsmarkedet.

Konklusjonen er alvorlig: Blant eierne på Aker Brygge, Tjuvholmen og i Bjørvika/Sørenga finnes det klare indikasjoner på hvitvaskingsrisiko, både blant juridiske personer og fysiske personer:

1. Skjult eierskap. For 46 prosent av eierskapene som hører til selskaper, er selskapene registrert i såkalte skatteparadiser, noe som betyr at det reelle eierskapet for en stor del er skjult.

2. Korrupsjonsnivå. Det er et visst innslag av både fysiske og juridiske personer som er registrert i land med moderat til høyt korrupsjonsnivå.

3. Kompliserte eierstrukturer. For 42 prosent av eierskapene som tilhører selskaper, er eierstrukturen komplisert (f.eks. trust, flere eierledd internasjonalt, flere jurisdiksjoner), slik at det eksisterer tvil om hvem som er reelle eiere. Også for privatpersoner (fysiske personer som eier) er det via åpne kilder vanskelig finne informasjon om eieren.

4. Risikoprofiler. Det er et visst innslag av enkeltpersoner med risikoprofil (åtte prosent av de identifiserte fysiske personene), dvs enkeltpersoner som har vært tiltalt i straffesaker eller saksøkt i skattesaker i Norge eller utlandet. En liten del av eierskapene som hører til i selskaper (én prosent) har vært knyttet til ulike typer ulovlig virksomhet.

Alt hentet fra TIs egne nettsider.

Legg til ny kommentar

Vennskap på tvers av generasjoner

  • Utskrift
  • E-post
Detaljer
Overordnet kategori: Temaer
Kategori: Eldreomsorg
Publisert tirsdag 02. februar 2021 04:43
Vennskap på tvers av generasjoner

På toppen av Grünerløkka ligger Paulus sykehjem, som er hjemmet til 93 beboere. Sykehjemmet åpnet sine dører for seks unge mennesker på jakt etter et sted å bo. De unge fikk flytte inn i et kollektiv i en helt egen etasje i bygget, og ble en del av sykehjemmets hverdagsliv. "Prosjekt kollektiv – året da alt endret seg"  viser om kløften blir for stor, eller om to generasjoner vil ha nytte og glede av hverandre.

 – Jeg synes det har vært utrolig givende å være med på dette prosjektet. Vi lever i et samfunn i dag der jeg føler den eldre befolkningen blir litt glemt, og derfor har det vært så fint å få muligheten til å få opplevelsene vi har hatt sammen med beboerne på Paulus sykehjem. Jeg så frem til å bli kjent med beboerne på sykehjemmet, men jeg hadde aldri trodd at en gutt på 21 år kunne bli så god venn med en mann på 80 år, sier Mubarak Said Muse, en av deltakerne i programmet.

De seks ungdommene flyttet inn på sykehjemmet som planlagt, men da korona-krisen kom og hele landet stengte ned 12. mars, fikk det også store konsekvenser for produksjonen av dokumentaren. De eldre beboerne ble plutselig mer isolert enn noen gang.

– "Prosjekt kollektiv – året da alt endret seg " er et viktig program for oss, og vi er utrolig glade for at vi fikk prosjektet i havn. Korona-situasjonen bød på noen skikkelige utfordringer for innspillingen, når kollektivet og sykehjemmet ikke kunne ha noen kontaktpunkter og levde totalt atskilt. Likevel har ungdommene klart å holde kontakt med beboerne gjennom å lære dem teknologi og sosiale medier. De var også pådrivere for å holde en veldig rørende huskonsert i hagen, som beboerne kunne se på fra balkongene på sykehjemmet, sier Magnus Vatn, programdirektør i Discovery Norge.

– Korona gjorde det vanskelig for oss å gjennomføre prosjektet, men med hjelp av teknologi så fikk vi likevel mulighet til å dele fine minner sammen med beboerne. Jeg håper flere unge kan få oppleve det vi har opplevd, sier Mubarak Said Muse.

Dokumentarserien "Prosjekt Kollektiv – året da alt endret seg" gir et innblikk i hvordan det er å være 20 i 2020. Ungdommene som deltar deler åpent sine tanker, både på egenhånd og i samtaler med de eldre, om alt fra hverdagslige temaer til de store tingene i livet, som usikkerhet rundt framtiden, ensomhet, vennskap, tilhørighet, skam, rasisme, sosiale medier, familie og mye mer. Deltakerne i programmet er Mubarak Said Muse (21), Evelina Harstad Moholt (21), Thorleif Moe Bratval (22), Lars-Erik Christophersen (26), Meaza Asefaw (18) og Juni Hoem (21).

Serien går p.t. på TV Norge, og selvsagt: Prosjektet går videre, og ungdommene bor der fortsatt.

5 kommentarer

Helsepolitikk - på bakkeplan!

  • Utskrift
  • E-post
Detaljer
Overordnet kategori: Temaer
Kategori: Helsevesen
Publisert søndag 31. januar 2021 04:05
Helsepolitikk - på bakkeplan!

"Helseforetaksmodellen har utspilt sin rolle. Beslutninger om helsetilbudet må forankres hos dem som har skoene på," skriver Kristin H. Johnsen, overlege ved Kristiansund sykehus.

"Beslutninger om hvordan helsetilbudet til befolkningen i landet skal se ut må fattes av demokratisk valgte helsepolitikere i samråd med folk som innehar nødvendig kompetanse og erfaring. Dernest må disse beslutningstakerne ta inn over seg at om bosettingsmønsteret skal bestå slik det er i dag, må enkelte tilbud faktisk befinne seg i nærheten av der folk bor. Derfor er det viktig å skille mellom akutt- og elektiv behandling. Vi må ta oss råd til å gi folk i Norge et tilstrekkelig godt utbygd helsevesen.

Innsparinger må ikke ramme våre lokalsykehus og frata dem helt nødvendige funksjoner. Blant de viktigste av disse funksjonene er et godt utbygd tilbud til akuttpasienter og til fødende. Barneavdelinger bør også skånes. For at mor og far skal kunne skjøtte jobbene sine mens barnet ligger på sykehus og ikke bli sykmeldt på feilaktig grunnlag, må barneavdelingen ligge i kortest mulig avstand til bo- og arbeidssted. Så kan mye av planlagt behandling for voksne pasienter heller foregå ved større, sentraliserte og spesialiserte enheter," skriver hun blant annet.

Les hele artikkelen nedenfor, under "les mer."

Les mer … Legg til ny kommentar

Kontrollorganer må ha fullt innsyn

  • Utskrift
  • E-post
Detaljer
Overordnet kategori: Temaer
Kategori: Offentlig styring
Publisert fredag 29. januar 2021 04:48
Kontrollorganer må ha fullt innsyn

"Drikkevannsforsyning til landets hovedstad er viktig. Det samme gjelder avløp. Dersom noe skulle skje med enten drikkevannet eller avløpssystemet vårt, vil det få svært store konsekvenser. I ytterste konsekvens vil samfunnet stoppe opp elle innbyggere bli alvorlig syke og dø. Derfor er informasjon rundt hvordan samfunnskritisk infrastruktur forvaltes og sikres unntatt offentlighet, eller gradert i henhold til bestemmelsene i sikkerhetsloven," skriver Vann og Avløpsetaten på sosiale medier. Dette er jeg selvsagt helt enig i. 

Til behandling i Oslo kommunes kontrollutvalg - hvor jeg er medlem - foreligger forvaltningsrevisjonsrapporten "Informasjonssikkerhet i Vann- og avløpsetaten." Rapporten er i sin helhet unntatt offentlighet. Rapporten er delgradert på nivå Begrenset, i henhold til sikkerhetsinstruksen. Rapporten er på 113 sider, hvorav rundt halvparten av sidene er helt eller delvis sladdet. Eksempelvis er 9 av 30 avsnitt som inneholder Kommunerevisjonens vurderinger i kapittel 3 er sladdet. Og oppsummerende kapitler som kapittel 5, under overskriften «Kommunerevisjonens konklusjoner og anbefalinger», har 6 avsnitt som er sladdet.

Det er en grunnleggende forutsetning for fullverdig kontrollarbeid at kontrollutvalgets medlemmer får tilgang til alle saksdokumenter i en sak. Uten at Kontrollutvalget har tilgang til hele rapporten framstår saken som ikke tilstrekkelig belyst. I Kontrollutvalgets møte ble Kommunerevisjonen spurt: "Er innholdet bak sladdingen av en sånn karakter at det vil være avgjørende for vurderinga av om det er tilfredsstillende kontroll med informasjonssikkerheten i Vann- og avløpsetaten?" Svaret var et enstemmig ja.

Heldigvis har et enstemmig kontrollutvalg samme holdning som meg: Kontrollutvalgets medlemmer må autoriseres, jfr. sikkerhetsloven, og få tilgang til hele rapporten. Og så er det slik i disse korona-tider at Zoom-møter ikke drøfte gradert informasjon, og dermed blir behandling utsatt til Kontrollutvalget kan ha et fysisk møte.

Legg til ny kommentar

Sporveien: En fighter går av

  • Utskrift
  • E-post
Detaljer
Overordnet kategori: Temaer
Kategori: Miljø og kollektivtrafikk
Publisert onsdag 27. januar 2021 04:28
Sporveien: En fighter går av

I 16 år har Rune Aasen stått støtt som topptillitsvalgt for de ansatte i Sporveien. I morgen går han av. Her er hans avskjedsord i sitt uparlamentariske språk ved den anledning:  

"Torsdag er d årsmøte i Oslo Sporveiers Arbeiderforening (OSA). Jeg har vært leder i denne flotte foreninga siden 2005. Sittet som ansatt representant i styret i Sporveien siden 2000. Nå blir jeg snart pensjonist og ny OSA-ledelse skal velges.  

I 18 år styrte H/FRP, med støtte fra Venstre og KrF, byen. I hele denne perioden var det kun privatisering /oppsplitting og mangel på investeringer som var tema i Sporveien. FrP hadde samferdselsbyråden som gjennomførte navneendring fra Sporveien til Kollektivtrafikkproduksjon AS - genialt. Verre en VY. Heldigvis så fikk fikk vi Sporveisnavnet tilbake takket være AP-SV og Rødt. Venstre tok til fornuft og sikret flertall. Forslaget fra OSA førte til bittert nederlag for H/FrP  Heldigvis stemte ikke Venstre for oppsplitting og rasering av Sporveien. Høyre og FrP fikk ikke flertall  Sporveien hadde vært organisert som jernbanen i dag med 50 direktører og store staber hvis H/FrP hadde fått vilja si.  

Tillitsvalgte må forhandle om lønnskutt for ansatte for å vinne anbud. Det skjer på jernbanen. Renholdere går ned i lønn, mens direktører får million-lønninger. Dette er Høyre-politikk. «La dem prøve seg» var d mange velgere som mente før valget i 2013. Det ble en kostbar lærepenge for jernbanens ansatte og mange andre. Nok er nok. Sporveien drives i egen regi og drives godt. FrP trodde navneendringen ville føre til flere avganger (Her tok Petter N Myhre (FrP) feil ). Men Ruter ble etablert. Det medførte mer byråkrati. Den skal FRP få «æren» for (AP-SV og Rødt var selvfølgelig mot rasering av Sporveien). OSA sto imot privatisering av Sporveien takket være høy organisasjonsgrad (83%) og engasjerte medlemmer med vilje til å stå løpet ut hvis eier (FrP) kødda med oss  

De som preiker om at det er det samme hvem som styrer snakker mot bedre viten. Dette vet Sporveisansatte. Ansatte i Jernbanen har merket forskjellen. Det var en stor dag også i OSA når rødgrønne vant kommunevalget i 2015. Vi merket det på kropp og sjel. Nå fikk vi politikere som lyttet til ansatte og fagbevegelsen. Tiden med borgerlig byråd i Oslo medførte harde dager for tillitsvalgte og ansatte i Oslo kommune. En tid jeg håper aldri kommer tilbake. Byrådet leverer. (Nå kommer også Oslo logoen på de nye trikkene). Forslag fra OSA.

Stem rødgrønt i september. Det er en forskjell hvem som styrer. Denne Høyre-regjeringa støtter ikke arbeidsfolk. Det er en grunn til at de fleste kapitalister gir millioner til Høyre. De vil ha skattekutt og har fått dratt mest mulig profitt ut av våre felles velferdsordninger. Stem rødgrønt og hold avstand ( Også til Erna og co)."

Legg til ny kommentar

Oslobarnevern i endring

  • Utskrift
  • E-post
Detaljer
Overordnet kategori: Temaer
Kategori: Barn og Unge
Publisert tirsdag 26. januar 2021 04:54
Oslobarnevern i endring

Byråd Inga Marte Thorkildsen orienterer bystyret om status for et endringsprosjekt for Oslobarnevernet:

"Barnevernet skal være barnas barnevern, og en hjelpetjeneste som tar utgangspunkt i barns behov og rettigheter slik de kommer til uttrykk i FNs barnekonvensjon. Det er avgjørende at barn og unge selv opplever at de kan stole på barnevernet, at de kan snakke trygt og at de blir samarbeidet med. Nettopp derfor er det gledelig å kunne realisere Plattform for byrådssamarbeid 2019-2023 med dette prosjektet, hvor det fremkommer «Byrådet vil gå i gjennom barnevernets ressursbruk og organisering, for å sikre at tilbudet og finansieringen ivaretar barnas behov».

I Folkehelseplan for Oslo 2017-2020 pekes det på sammenhengen mellom oppvekstsvilkår og helseutvikling, som gjør at Oslo kommune styrker innsatsen for barn og unge. Den politiske behandlingen av denne bystyresaken viste at ønsket om å satse på trygge og nyttige tjenester og tiltak for barn og unge, er et viktig felles prosjekt for Oslo. Dette prosjektet skal gi oss viktig kunnskap om hvordan vi best kan utforme fremtidens barnevern i Oslo. 

Helse- og sosialutvalgets merknader ved behandling av denne saken har gitt viktige føringer for hva gjennomgangen skal omhandle. Et trygt barnevern sett fra barn selv, gode og nyttige tiltak, samt en mer enhetlig praksis i barnevernet i Oslo er kjernepunkter fra utvalgets behandling av saken. Alle utvalgets merknader er en del av en initierende kunnskapsinnhenting, og har supplert utformingen av prosjektets innsatsområder. Det gjennomføres parallelt en statlig barnevernsreform (Prop. 73 L (2016 – 2017)). Den statlige reformen omtales som en oppvekstreform som skal gi mer ansvar til kommunene på barnevernsområdet, og styrke kommunenes forebyggende arbeid og tidlig innsats. Målet er at endringer i barnevernet skal bidra til at flere utsatte barn og familier får den hjelpen de trenger på et tidlig tidspunkt (Bufdir). Formålet med den statlige barnevernsreformen har flere likhetstrekk med intensjonen for denne gjennomgangen."

Les byrådens notat på linken.

Legg til ny kommentar

Flere artikler …

  1. Psykiatri med menneskelig ansikt?
  2. Oslo kommunes kontrollutvalg møtes tirsdag
  3. 18.000 Oslobarn i familier med lav inntekt
  4. Rolf Kåresen: Sykehusutbygging i Oslo – En gavepakke til eiendomsutviklere
  5. Barnevernet kan ikke være en isolert tjeneste
  6. Rosa busser er et vellykket tilbud til eldre
  7. Tilliten til kommunen styrkes gjennom åpenhet
  8. Foretakenes styringsmakt truer psykisk helsearbeid
  9. Gjør Oslo kommune Erik bostedsløs?
  10. EU: En modell for konkurranseevne som gjør livet hardere for de fattige?
  11. Kommunale kontrollutvalg - lokaldemokratiets vaktbikkje
  12. BPA-kutt: Tilbake til start
  13. Sykehus i gjørma?
  14. Velferdsutvalget og den trange velferdsdebatten
  15. Nordahl Grieg: Det nye år

Side 6 av 191

  • Start
  • Forrige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • Neste
  • Siste

Hovedmeny

  • Hjem
  • Om Ivar Johansen
    • Pressebilder
    • Personvernerklæring
  • Temaer
    • Helsevesen
    • Barn og Unge
    • Rus
    • Byestetikk
    • Sosialpolitikk
    • Psykisk helse
    • Offentlig styring
    • Åpenhet
    • Privatisering, marked og konkurranse
    • Miljø og kollektivtrafikk
    • Brukervalg og valgfrihet
    • Eldreomsorg
    • Funksjonshemmede
    • Innvandrere, antirasisme
    • Internasjonal politikk
    • Annet
      • Tankevekkende

Mine andre nettsider

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin

Siste kommentarer

  • Sykehjemslege: Nei til permisjon for å skrive fagbok

    Marion Heimdal 09.05.2022 11:23
    Har gjennomgått en sørgelig prosess med kommune og fikk avslag i min sak. Jeg var så klar på alt jeg ...
     
  • Rosa busser er et vellykket tilbud til eldre

    Magnar Sanden 22.03.2022 14:59
    Jeg har forespurt bydelsadministr asjonen i Bydel Grorud, men de har ikke greid å finne ut av hvis/om/når ...
     
  • Byrådet vil stoppe deltakende budsjettering

    Trygve Roll-Hansen 08.03.2022 10:57
    Er aktualisert. Måtas opp. Endre lover og regler som hindrer styring nedenfra
     
  • Alt har sin tid

    Irene Iversen 07.03.2022 09:57
    Du har gjort en kjempeinnsats gjennom mange år, fra tiden i Pax forlag, der vi jobbet sammen, og så i ...
     
  • Alt har sin tid

    Truls Thirud 06.03.2022 21:26
    Takk for ditt engasjement, og pass på helsa di nå.
     
  • Alt har sin tid

    Ine Ulven 05.03.2022 20:04
    Takk for at du har talt folkets sak!
     
  • Alt har sin tid

    Anna Sigridsdatter Heen 05.03.2022 08:59
    Takk for flott innsats gjennom mange, mange år, Ivar! Du har vært en type folkevalgt som virkelig har ...
     
  • Alt har sin tid

    Lisbeth Myhre 05.03.2022 08:50
    Fiyttet til Oslo fra Bærum for 4 mnd siden. Møter flere overraskelser når det gjelder hjemmetjenesten ...
     
  • Alt har sin tid

    Alexander Harang 05.03.2022 08:30
    Tusen takk for bloggen din Ivar :-)
     
  • Alt har sin tid

    Per Hvattum 05.03.2022 01:28
    Stå på Ivar! Mer eller mindre krefter - vi trenger sånne som deg!
     
  • Alt har sin tid

    Paloma Leon 04.03.2022 23:50
    Takk Ivar, for dine refleksjoner og drivkraft. Du inspirerer! En sak som er viktig for mange av oss som ...
     
  • Alt har sin tid

    tore Bareksten 04.03.2022 23:32
    takk for mange års uegennyttig innsats-
     
  • Alt har sin tid

    Hallgeir Gjerdet 04.03.2022 22:46
    Takk for mange gode refleksjoner og klare tale. Og for at du bestandig har være en stemme for de som ...
     
  • Alt har sin tid

    Aina Elisabeth Johnsen 04.03.2022 22:45
    Takk for innsatsen Ivar. Følger deg videre.
     
  • Alt har sin tid

    Elisabeth Kristiansen 04.03.2022 21:58
    Takk.
     
  • Alt har sin tid

    Astri Lindholm 04.03.2022 20:14
    Takk for innsatsen så langt! Og jeg vil nok tro at du fremdeles vil bidra til et bedre samfunn, så ...
     
  • Alt har sin tid

    Lise Lundh 04.03.2022 19:58
    Alt det gode du som har gjort, også via denne bloggen, Ivar Johansen! Det har gitt konkrete resultater ...
     
  • Alt har sin tid

    Tulle Elster 04.03.2022 19:40
    Hva skal jeg gjøre nå da, etter å ha fulgt deg i over 40 år? Jo da, det kommer en tid da det er riktig ...
     
  • Alt har sin tid

    mona bentzen 04.03.2022 19:10
    Hjertelig takk for fantastisk innsats
     
  • Alt har sin tid

    Elisabeth Augdahl Bertonen 04.03.2022 18:45
    Trist at du har blitt sjuk. Takk for innsatsen, ønsker deg alt godt

22.000 følger meg

Facebook 5.000 venner

Facebook 4.900 abonnenter

Twitter 3.100 følgere

Linkedin 10.800 kontakter

Korrigert for noe dobbelt er nok antallet følgere ca. 22.000. I tillegg kommer de som følger bloggen min eller den hel eller delvis speiling av bloggen som ligger på flere andre steder.

Tankevekkende

  • Vår toleranse for annerledeshet.... Ivar Johansen (Tankevekkende) 2016-04-18 14:43:47

    Etter fem og et halvt års botid i Norge og to års skolegang for barnet, fikk den nigerianske familien det endelige avslag på oppholdstillatelsen: Utlendingsnemnda ga endelig avslag til familien med et utviklingshemmet barn og begrunnet det med at det er lettere å være utviklingshemmet der enn her:...

    Les mer: Vår toleranse...

  • Petronois Ivar Johansen (Tankevekkende) 2016-01-02 14:38:23

    Kloke ord om omorganisering: «Vi trente hardt, men hver gang vi begynte å få frem grupper som fungerte, skulle vi omorganisere. Jeg lærte senere i livet at vi har en tendens til å møte enhver ny situasjon med en omorganisering, og dessuten hvilken fantastisk metode dette er til å skape en illusjon av...

    Les mer: Petronois

  • Norges én prosent rikeste har blitt tre ganger så rike på 18 år Ivar Johansen (Tankevekkende) 2015-04-22 05:16:19

    Andelen av Norges inntekt som går til de aller rikeste har økt betydelig de siste tiårene, viser en beregning veldedighetsorganisasjonen Oxfam har gjort. Les mer her.

    Les mer: Norges én...

Feed for denne siden

feed-image Denne sides RSS feed

Om informasjonskapsler

Denne Bloggen bruker informasjonskapsler for å administrere statistikk, navigasjon, sosiale medier og annen funksjonalitet. Ved å bruke bloggen samtykker du til at det blir brukt informasjonskapsler på din enhet. Les mer i personvernerklæringen