Annet

Revisjon av juridisk strategi

Forslaget til juridisk strategi for kommunen er enstemmig etter at SV fikk tilslutning til vårt initiativ om at kommunen i sin ivaretakelse av kommunens privatrettslige posisjon ikke bare skal basere seg på forretningsmessige prinsipper, optimal ressursbruk og utnyttelse av markedet, men at også kvalitetsperspektivet skal inn. Det er noe annet å drive en kommersiell virksomhet og drive forvaltning og velferdsproduksjon,sa Ivar Johansen da bystyrets behandlet revisjon av kommunenns juridiske strategi.



Oslo bystyre 7. desember 2005
Ivar Johansen, SV

Sak 466 Revisjon av juridisk strategi

Ordfører.

Det er viktig at Oslo kommune har en juridisk strategi. Fra SVs side mener vi det foreliggende dokument vil kunne gi en god juridisk praksis for kommunen.

Strategien er enstemmig etter at SV fikk tilslutning for vårt initiativ om at kommunen i sin ivaretakelse av kommunens privatrettslige posisjon ikke bare skal basere seg på forretningsmessige prinsipper, optimal ressursbruk og utnyttelse av markedet, men at også kvalitetsperspektivet skal inn. Det er noe annet å drive en kommersiell virksomhet og drive forvaltning og velferdsproduksjon.

Men det er to forutsetninger for at den juridiske strategi får den ønskede betydning:

Strategien må raskt implementeres, både i dokumenter/regelverk, og i praksis; ved at strategien blir kjent for de som skal praktisere den. Flere år etter at den forrige juridiske strategi ble vedtatt måtte Kommuneadvokaten i sin årsberetning framheve at den juridiske strategien ikke var implementert.

Dernest er det en forutsetning at kommunens virksomheter har tilstrekkelig juridisk kompetanse. De siste årene har hatt altfor mange saker knyttet til rettssaker, forlik og konflikter basert på at kommunen har opptrådt uprofesjonelt hva gjelder forhandlinger, avtaler og kontrakter. Særlig gjelder dette saker rundt konkurranseutsetting og privatisering.

Lederen for Oslo kommunes juristforening har møtt finanskomiteen. Et av deres viktigste budskap er at store virksomheter i kommunen, bl.a. bydeler, ikke har ansatte jurister eller andre personer som kan ivareta den samme kompetanse. Rettighetslovgivning, knapphet på ressurser i forhold til behov, kontraktsstyring, bestiller-/utførerorganisering m.v. stiller stadig større formalkrav til forvaltningen. Og oftere møter også sterke innbygger og parter som stiller med tung juridisk bistand for å få gjennomslag for sine ønsker og behov. Dette krever at kommunen besitter nødvendig juridisk kompetanse.

SV har valgt ikke å fremme alternativ forslag til formuleringen når byrådet i forslag til strategi skriver at ”det bør være nødvendig og tilstrekkelig juridisk kompetanse på alle nivåer i kommunen.” Det kan hende at ”bør” her er et for svakt, og at kommunen skal ha tilstrekkelig og kompetanse på alle nivåer.

SV og Arbeiderpartiet har fremmet to tilleggsforslag som ikke har flertall i finanskomiteen. Den gamle strategien påla byrådet å utforme retningslinjer for bruk av konsulenter, men byrådet har ikke fulgt opp dette. I det private næringsliv skjerper en nå bruken av eksterne konsulenter. Dette både fordi det er svært dyrt, men også fordi det er viktig at kompetanse utvikles og bevares innenfor egen virksomhet. Konsulenter kommer kjapt inn, og forsvinner kjapt ut. Det er viktig å avklare i hvilke situasjoner kommunen skal bruke eksterne konsulenter, og hvordan vi skal sikre at kompetansen forblir i kommunen når konsulentene forsvinner ut etter endt oppdrag.

SV og Arbeiderpartiet fremmer også et forslag om at kommunale eiendommer skal selges ferdigregulerte, med mindre bystyret bestemmer noe annet. Dette forslaget fremmes på bakgrunn av at vi har hatt alt for mange saker hvor kommunen selger først og deretter regulerer tomta. Kjøper har da for ofte fått erfare at reguleringen ikke blir slik han var forespeilet av byrådet, men vi får også den uheldige situasjon at bystyret kan føle at de er kommet i en tvangssituasjon. Det vil overraske meg mye om ikke partiet Venstre sikrer flertall for dette.