Annet

Anke over vedtak fattet av Nordstrand bydelsutvalg i BU-sak 131/05 Justering av budsjettet

Vi skal prioritere det viktigste først, lyder det jo så vakkert fra høyresiden i dette bystyret. Det aller viktigste, ville nå jeg si, må være å holde orden i eget hus. Å holde orden på økonomi og ledelse må da være helt grunnleggende. Men bydel Nordstrand fikk doble signaler fra byrådet, og dermed gikk det galt. Bydelen skulle være utstillingsvinduet for stoppeklokkeomsorgen, tilbudet med det misvisende navn brukervalg. Dermed ble hovedfokuset galt. Daværende bydelsdirektør prioriterte dette, framfor styring og ledelse av bydelen. Byrådet har et betydelig delansvar for det som har skjedd ved ikke å ta sitt tilsynsansvar alvorlig, sa Ivar Johansen bl.a. da bystyret behandlet anke over bydelsutvalgsvedtak i bydel Nordstrand.




Oslo bystyre 7. des. 2005
Ivar Johansen, SV


Sak 484 Anke over vedtak fattet av Nordstrand bydelsutvalg i BU-sak 131/05 Justering av budsjettet

Ordfører;

Vi skal prioritere det viktigste først, lyder det jo så vakkert fra høyresiden i dette bystyret. Det aller viktigste, ville nå jeg si, må være å holde orden i eget hus. Å holde orden på økonomi og ledelse må da være helt grunnleggende.

Men bydel Nordstrand fikk doble signaler fra byrådet, og dermed gikk det galt. Bydelen skulle være utstillingsvinduet for stoppeklokkeomsorgen, tilbudet med det misvisende navn brukervalg. Dermed ble hovedfokuset galt. Daværende bydelsdirektør prioriterte dette, framfor styring og ledelse av bydelen. Byrådet har et betydelig delansvar for det som har skjedd ved ikke å ta sitt tilsynsansvar alvorlig.

Ny bydelsdirektør og bydelsutvalget raker nå kastanjene ut av varmen, og det volder rimeligvis mye smerte. Men det er grunn til å undres over den rådgivning byrådspartiene gir sine lokale folkevalgte når Fr.Ps bydelsutvalgsleder, på bydelsutvalgets møte - godt assistert av Henning Holstad – foreslår at bydelen økonomisk sett skal komme på rett kjøl igjen ved å selge barnehager bydelen ikke eier. Dette vedtaket er ulovlig, og må derfor oppheves.

SV støtter byrådets forslag om at bydelens plan for omstilling må legges til grunn for budsjettarbeidet. Dette ut fra det viktige premiss at dette er en overordnet, strategisk plan og at det derfor må være bydelsutvalget som vedtar de konkrete enkelttiltak. Og den rødgrønne regjeringen har gitt bystyret mulighet til ved budsjettet for 2006 å gi bydel Nordstrand friske penger, med basis i de 364 ekstramillionene Oslo har fått. Dette gir bydel Nordstrand mulighet til både økte rammer og gjeldssanering.

Det er ikke først og fremst bydelspolitikerne som rammes i bydel Nordstrand, men en helt uskyldig 3-part: innbyggerne. Fra SVs side ligger bekymringen først og fremst der, og vi har merket oss at flere av de forslag som er fremmet trolig bryter med helselovgivningens krav til at den enkelte skal ha tilstrekkelig helsehjelp, og at hjelpetrengende har krav på en individuell vurdering av sitt hjelpebehov.

Da kan ikke bydelsdirektøren invitere bydelsutvalget til å vedta at hjemmetjenestens brukere skal få renhold hver 5. uke, i stedet for hver 3. uke, uten at en samtidig åpner for at en må ta utgangspunkt i en helt konkret vurdering av den enkeltes behov for hjelp.

Da kan en heller ikke vedta – som Fr.P, Høyre og Kristelig Folkeparti – foreslo at det innføres en måneds ventetid på sykehjemsplass. Det vil være brudd på kommunehelsetjenestelovens krav til nødvendig helsehjelp dersom effektuering av vedtak om sykehjemsplass utsettes utelukkende med en økonomisk begrunnelse.

Fra SVs side har vi – sammen med Arbeiderpartiet – i finanskomiteen jobbet for å sikre innbyggernes rettssikkerhet og krav på tilstrekkelige tjenester. Vi er derfor fornøyd med at vi har fått en enstemmig komite med på at bydelsutvalget ved omstilling og aktivitetstilpasning må ha et bevisst fokus på reglement, lover og forskrifters krav til kvalitet på tjenestene, samt at hjelpetrengende har krav på en individuell vurdering av sitt hjelpebehov.

Dette er en alvorlig vær-varsom-plakat om at brukerne og deres rettigheter og behov skal stå i fokus, og at det eksisterer en smertegrense. Om den brytes må bydelsutvalget eller byrådet komme tilbake til bystyret, slik at bystyret kan håndtere situasjonen.

You have no rights to post comments