Annet

Anke over vedtak fattet av Søndre Nordstrand bydelsutvalg i BU-sak 05/574 – Budsjettjustering

H, Fr.P og Kr.F. ønsker nå å vedta bydelsdirektørens kuttforslag her i bystyret. Jeg kan ikke se at bystyret sitter med kompetanse til å bedømme om det er klokt å kutte fritidsklubbenes rammer med 1 million kroner, i Benjamin Hermansens bydel. Ja, bydelsutvalget har vel egentlig med store bokstaver sagt at det er særs uklokt å bygge ned barne- og ungdomsarbeidet i denne svært unge bydelen. Derfor er SV og As forslag om at BU skal få se på saken på ny et logisk og klokt forslag til vedtak, sa Ivar Johansen da bystyret behandlet anke på bydel Søndre Nordstrands budsjettbehandling.



Oslo Bystyre 31. august 2005
Ivar Johansen, SV


Sak 335 Anke over vedtak fattet av Søndre Nordstrand bydelsutvalg i BU-sak 05/574 – Budsjettjustering

Ordfører;

Før sommeren kom byrådet med et klokt initiativ; ut fra erkjennelsen om at bydelenes budsjettrammer for 2005 ikke var tilstrekkelig til å opprettholde nødvendig velferdsproduksjon foreslo byrådet en forbedring av bydelenes driftsrammer for 2005 med til sammen 66 millioner. Et enstemmig bystyre støttet naturligvis dette.

Under den ordinære budsjettbehandlingen for 2005 var det borgerlige bystyreflertallet ikke lydhøre for Arbeiderpartiet og SVs argumentasjon om at flertallets budsjettrammer for bydelene ville føre til nedbygging av viktige forebyggende tiltak for særlig barn, ungdom og eldre.

Vi er glad for at budsjettkameratene kom på bedre tanker, halvveis i året. Men, det er viktig at bydelene får forutsigbare og realistiske rammer ved ordinær budsjettbehandling. Hadde byrådets erkjennelse kommet noe før, ved bystyrets ordinære budsjettbehandling for 2005, ville vi trolig ikke hatt noen ankesak å behandle.

Bystyreflertallet satte bydelsutvalget i Søndre Nordstrand i en fortvilet situasjon, hvor de sto overfor valget på hvilket viktig velferdstiltak som skulle nedbygges eller nedlegges. Når bystyreflertallet er mer opptatt av skattelettelser enn å sikre viktige og nødvendige velferdsordninger og oppvektsvilkår for barn og unge framstår rollen som bydelsutvalgsmedlem i stadig større grad i å være kutte- og nedbyggingskomiteer. Ikke særlig meningsfullt, og konsekvensen av dette vil vi bl.a. merke når partiene skal i gang med å nominere BU-politikere for en ny valgperiode.

Så er det naturligvis slik at på samme måte som SVs budsjettalternativ her i bystyret ikke kan basere seg på SVs alternative statsbudsjett, kan heller ikke bydelsutvalgene bruke andre penger enn det de er tildelt av bystyret – og da bystyrets flertall. Når velgerne ønsket et borgerlige bystyreflertall så får det også konsekvenser for de budsjettrammer bydelene disponerer. Ber velgerne om Høyrepolitikk, får de Høyrepolitikk.

Bydelsutvalgets vedtak var ikke saldert, og gikk ut over tildelt budsjettrammer. Derfor stemmer SV for at det må oppheves. Men når bystyret tildeler bydelen økte budsjettmidler – ved de økte budsjettrammer bydelene fikk i juni, må bydelsutvalget gis mulighet for å tenke igjennom situasjonen på ny. Derfor fremmer Ap og SV forslag om at bydelsutvalget får muligheter til å redde bl.a. noen av de viktige barne- og ungdomstiltakene, dersom de finner dekning innenfor saldert budsjett.

H, Fr.P og Kr.F. ønsker nå å vedta bydelsdirektørens kuttforslag her i bystyret. Jeg kan ikke se at bystyret sitter med kompetanse til å bedømme om det er klokt å kutte fritidsklubbenes rammer med 1 million kroner, i Benjamin Hermansens bydel. Ja, bydelsutvalget har vel egentlig med store bokstaver sagt at det er særs uklokt å bygge ned barne- og ungdomsarbeidet i denne svært unge bydelen. Derfor er SV og As forslag om at BU skal få se på saken på ny et logisk og klokt forslag til vedtak.