Annet

Regnskap og årsberetning for 2003 for Viken Eiendom AS, Hovinveien 1 AS, Sommerogata 1 AS og Fougstadgata 2 AS

Oslo Høyre har for egen del kommet til at det er god økonomi å eie framfor å leie et kontorbygg i Oslo sentrum, Høyres Hus AS. I alle fall når partiet selv trenger hovedtyngden av kontorbygningen. Jeg må tro det er det syn styreleder Gustav Heiberg Simonsen og styremedlem Karl Arne Enqvist forfekter i styret for selskapet. Men når de skifter hatter, og opptrer her i bystyret stemmer de for en politikk som innebærer å selge unna kommunens eiendommer, også der gården er fylt opp av langsiktige leiekontrakter for kommunens egne virksomheter. Som nå i Sommerogata, som er en av sakene i den byrådsak vi her behandler. Jeg undres: hvordan kan det ha seg at de økonomiske lønnsomhetsbetraktninger er annerledes for Oslo Høyre enn for Oslo kommune? spurte Ivar Johansen da bystyreflertallet igjen vedtok å selge kommunal eiendom.


Oslo bystyre 22. sept. 2004
Ivar Johansen, SV


Sak 404 Regnskap og årsberetning for 2003 for Viken Eiendom AS, Hovinveien 1 AS, Sommerogata 1 AS og Fougstadgata 2 AS

Ordfører,

Igjen ser vi ordfører, at byrådet når det skal oppnevne styrer til kommunale virksomheter holder seg til medlemslistene i gutteklubben grei. Helt konsekvent har de for alle disse 4 aksjeselskapene oppnevnt styrer bestående av 3 menn.

Jeg finner grunn til å spørre finansbyråden om følgende: Regjeringen har som mål at det skal være minimum 40 prosent kvinner i styrene i private og offentlige selskaper innen 2005. Deler byrådet denne målsettingen, og kan vi forutsette at byrådet vil sikre – når det gjelder styrer oppnevnt av byrådet – at denne målsettingen vil bli nådd innen 2005?

Så ordfører, vil vi fra SVs side kommentere et annet forhold. De aktuelle selskaper er i all hovedsak eiendomsselskaper, og vi merker oss at byrådet nå selger ut eiendom etter eiendom i disse selskapene.
Da vi i 2000 behandlet kommunens eiendomsstrategi uttalte Høyres Gustav Heiberg Simonsen: ”Det er ikke slik at man selger samme eiendom, og så leier den tilbake.”

Ja, ordfører det er akkurat det byrådet gjør. Oslo kommune har solgt Sommerogata 1 til en privat investor, samtidig som gården (med et lite unntak) er låst opp i langsiktige leiekontrakter for kommunale virksomheter. Rett nok opererer man i motsatt rekkefølge av det Heiberg Simonsen omtalte: Først dokumenterer man kommunens behov for lokalene ved å inngå svært langsiktige leiekontrakter for kommunens virksomheter, og så selger man deretter bygningen. Men, man selger og leier tilbake.

Den gang understreket byrådet at man ”vurderer ikke salg av de arealer eller eiendommer som brukes til kommunale kjerneoppgaver innen skole, helse og sykehus.” Om få uker kommer byrådet med en sak til bystyret hvor også denne grensen overskrides: det foreslås at skolene Høybråten og Persbråten selges, for så å bli leid tilbake på svært langsiktige leieavtaler. ”Det er ikke slik at man selger samme eiendom, og så leier den tilbake”, sa Høyres Gustav Heiberg Simonsen den gang.

Oslo Høyre har derimot for egen del kommet til at det er god økonomi å eie framfor å leie et kontorbygg i Oslo sentrum, Høyres Hus AS. I alle fall når partiet selv trenger hovedtyngden av kontorbygningen. Jeg må tro det er det syn styreleder Gustav Heiberg Simonsen og styremedlem Karl Arne Enqvist forfekter i styret for selskapet. Men når de skifter hatter, og opptrer her i bystyret stemmer de for en politikk som innebærer å selge unna kommunens eiendommer, også der gården er fylt opp av langsiktige leiekontrakter for kommunens egne virksomheter. Som nå i Sommerogata, som er en av sakene i den byrådsak vi her behandler.

Jeg undres: hvordan kan det ha seg at de økonomiske lønnsomhetsbetraktninger er annerledes for Oslo Høyre enn for Oslo kommune?

You have no rights to post comments