Annet

Vei som vare

Vei som vareFagforbundets Stein Gulbrandsen oppsummerer konkursen i kommunale Oslo Vei AS:

"Konkursen i det kommunalt heleide Oslo Vei AS viser hva som kan skje når offentlige, skattefinansierte forvaltningsoppgaver skilles ut i aksjeselskap. Forvaltningsoppgaver får forretningsformål når de organiseres etter bedriftsmodeller, selv om de er kommunalt eide. Veivedlikehold som vare og forretning er noe vesentlig annet enn veivedlikehold som skal dekke innbyggernes behov, "skriver Gulbrandsen.

Les mer  nedenfor


Vei som vare

Av Stein Gulbrandsen, leder av seksjon samferdsel og teknisk, Fagforbundet

I 150 år var det som i dag er konkursrammede Oslo Vei AS, en kommunal etat som het Oslo Veivesen. Virksomheten hadde en oppgave - å sørge for vedlikehold og brøyting for innbyggerne i Oslo kommune.

Denne oppgaven ble styrt via Oslo Veivesen gjennom folkevalgte organer, finansiert av årlige budsjettbevilgninger og etterkontrollert av Kommunerevisjonen. Folkevalgte organer tok åpne beslutninger om virksomhetens prioriteringer i tråd med Oslo-befolkningens behov for veivedlikehold.

I 2001 ble den kommunale etaten omdannet til et eget aksjeselskap eid av Oslo kommune. Selskapet fikk i opp-drag å operere innafor privat sektor og å by i konkurranse med private aktører. Oslo Vei AS skulle nå drive forretning, ikke forvaltning.

Hvordan en kommunal oppgave organiseres, driftes og styres henger sammen med om oppgaven har forvaltningsformål eller forretningsformål. Konkursen i det kommunalt heleide Oslo Vei AS viser hva som kan skje når offentlige, skattefinansierte forvaltningsoppgaver skilles ut i aksjeselskap. Forvaltningsoppgaver får forretningsformål når de organiseres etter bedriftsmodeller, selv om de er kommunalt eide. Veivedlikehold som vare og forretning er noe vesentlig annet enn veivedlikehold som skal dekke innbyggernes behov.

I Oslo har utskilling av kommunale oppgaver i egne selskap blitt en måte å avvikle kommunens egne tjenester på. Med argumentasjon om at virksomheten ikke er konkurransedyktig overlates oppgaven til private aktører. Til nå har vi sett dette når det gjelder barnehager og sykehjem. Men med Oslo Vei AS ser vi nå den første konkursen. Vi kan si det slik at Oslo vei AS er det første eksempelet på at en kommune organiserer seg ut av ansvar for ansatte, eiendom og finansiell risiko. Dette handler om ideologi.

Det finnes gode forvaltningssystemer for styring, organisering og kontroll av nødvendige oppgaver som er finansiert over skatteseddelen. Tjenester som brøyting, strøing og vedlikehold må styres i tråd med dette. Vi må kreve at folkevalgte faktisk styrer viktige oppgaver: De vi velger til å representere oss, kan ikke delegere ansvaret til andre, men må selv ha kontroll med våre felles tjenester. Veivedlikeholdet må tas tilbake til kommunen, og styres av folkevalgte organer, finansieres av årlige budsjettbevilgninger og kontrolleres av Kommunerevisjonen.

(også trykket i Dagsavisen 15. jan 2013)

Kommentarer   

#1 Haakon 16-01-2013 13:05
Tar det offentlige vare på innbyggernes behov for vei, Ivar?
Nå gliser jeg bredt over argumentasjonen her, hehe.

You have no rights to post comments