Annet
KS-drøfting: Bør arbeidsmiljølovens arbeidstidsbestemmelser endres?
I KS sitt hovedstyre skal vi neste uke behandle KS sitt syn på arbeidstidsbestemmelsene i arbeidsmiljøloven. Administrasjonen anbefaler hovedstyret å vedta:
"KS har følgende hovedsynspunkter knyttet til arbeidstidsbestemmelsene i arbeidsmiljøloven:
- KS mener arbeidstidsbestemmelsene er en viktig faktor for å møte arbeidskraftsutfordringene til beste for både brukere, ansatte og virksomheten
-KS mener det særlig knytter seg utfordringer mht å etablere arbeidstidsordninger innenfor helse- og omsorgssektoren. Dette gjelder både ordinære turnuser og alternative arbeidstidsordninger.
Utfordringer knyttet til ordinære turnusordninger:
a) KS mener at arbeidsgiver etter drøftinger med tillitsvalgte må kunne fastsette turnusordninger som gjennomgående praktiseres i dag innenfor helse- og omsorgssektoren.
b) KS mener aml må endres slik at:
- arbeidsgiver etter drøftinger med tillitsvalgte kan fastsette daglig hvile ned til 9 timer, eller 8 timer dersom den enkelte arbeidstaker samtykker.
- arbeidsgiver etter drøftinger med tillitsvalgte kan etablere turnusordninger som innebærer at det enkelte vakter kan arbeides inntil 10 timer pr dag og at det enkelte uker kan arbeides inntil 50 timer.
Utfordringer knyttet til alternative arbeidstidsordninger:
a) Noen av arbeidstakerorganisasjonene i kommunal sektor har utarbeidet en sjekkliste for lokale parter med formål om å få en mer enhetlig praksis når det gjelder avvik fra arbeidstidsbestemmelsene. KS ønsker i utgangspunktet å åpne for at lokale tillitsvalgte bør få fullmakter til å inngå avtaler etter aml. § 10-12 (4), men vil vurdere hvordan denne sjekklisten viser seg å fungere i praksis, før man eventuelt foreslår endringer i arbeidsmiljøloven.
b) KS mener det er hensiktsmessig at medleverforskriften endres. KS mener virkeområdet for medleverforskriften, som i dag bare gjelder arbeid med enkelte brukere, bør utvides til også å omfatte flere brukere med tilsvarende behov for kontinuitet, for eksempel psykisk utviklingshemmede og demente. Alternativt at det utarbeides en ny forskrift."
Jeg kan ikke se at at administrasjonens forslag til vedtak er nødvendig. Arbeidsmiljøloven er en fleksibel lov som gir rom og muligheter for - i samarbeid og avtaler med de ansattes organisasjoner - å etablere arbeidstidsordninger som har den fleksibilitet som er nødvendig for å sikre hensiktsmessig organisering av arbeidstiden til beste for både brukere, ansatte og virksomheten. Jeg tar svært gjerne i mot konkrete innspill og synspunkter. Hele saksframstillingen ligger på linken nedenfor.
Kommentarer
Etter mitt syn bør den ikke endres, AML er fleksibel nok slik den er utformet! Det er viktig å holde ved gjeldende rett der tillitsvalgte godkjenner turnus, for å sikre en best mulig ivaretakelse av den enkelte arbeidstaker! Jeg jobber som nattsykepleier på Aker Sykehus. På min arbeidsplass kan man enten jobbe natt eller dag/kveld. Dette er en god ordning, da ingen av oss vil jobbe 3-delt turnus.
Jeg kan bare nevne at etter den siste omorganiseringe n, så ble noen av miljøarbeideren e som jobbet fast dag/kveld flyttet over på natt. Et knapt halvår senere, så er de alle tilbake på dag/kveld. Det ble for belastende for de å jobbe natt. Mange hadde ikke helse til det og ble sykmeldt( de fikk høyt blodtrykk og søvnproblemer), dessuten ble det nær sagt umulig for de som er aleneforsørgere å være borte på natten.
Det er viktig med en god nattevaktsturnu s, som sørger for friperioder(5-8 dager) til å hente seg inn, for det tar tid og er belastende å måtte snu døgnet hver uke. Derfor er det viktig at tillitsvalgt godkjenner turnus i tråd med arbeidstakers ønsker.
Man kan imidlertid ikke dispensere seg bort fra manglende planlegging og helhetstenking. Man kan kan dispensere seg bort fra å gi ansatte gode arbeidsvilkår og kompensasjon for ulempe. Og det er nok det som er det egentlige formålet her....
Det virker som man ofte glemmer i denne diskusjonen at loven også skal verne samfunnet mot effektene av at ansatte jobber for lenge. Jeg finner det interessant å sammenligne med langtransportsj åfører. De fleste er nå enige i at disse blir pålagt hvile til regelmessige tider (relativt rigid) og ingen ville godtatt at det ble opp til partene i de enkelte transportbyråer å avtale seg frem til unntak. Men det virker som det er helt OK at sykepleiere som skal håndtere avansert medisinsk utstyr eller politifolk som skal håndtere komplekse væpnede oppdrag er på jobb mye lengre enn lovens minstestandard, uten pauser. Det å skulle ha ansvaret for å avtale unntak er en ansvarsfull jobb som krever dyp innsikt i relativt komplisert jus og sammensatte problemstilling er. Det krever også stor grad av evne til å ta helhetlig ansvar og å være uavhengig. Dette taler for ar fullmakten til å avtale unntak ligger på et høyere nivå enn lokalt på de enkelte virksomheter. BLir fullmakten delegert til de enkelte virksomheter vil man også kunne oppleve en form for konkurranse der det gjelder å ha mest og flest unntak. Lykke til!
Eg reagerer også på at det gjennomgåande står 'drøfte', ikkje 'avtale', noko som gjer at arbeidsgjevar kan einsidig diktere arbeidstidsordn inga så lenge han har drøfta ho med tillitsvalde.
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.