Annet

Oslo Vei-konkursen: Oslo kommune inngår forliksavtale på 85 millioner

Oslo Vei-konkursen: Oslo kommune inngår forliksavtale på 85 millioner

Byrådets eierskapsstyring av det kommunale aksjeselskapet Oslo Vei blir rådyrt. Nå har bystyret - i lukket møte - godkjent en forliksavtale med bostyret i Oslo Vei på tilsammen 85,4 millioner. Samlet sett har kostnadene for kommunen dermed kommet opp i nærmere 200 millioner.

En vesentlig forutsetning for forliksbeløpet på 85 millioner er at Oslo Veis uttak av steinbrudd/uttak av steinmasser skal opphøre 31. desember 2018 og at boet skal forestå sikring av bruddet med rene og egnede masser.

"Hadde byrådet gjennom eierstyring håndtert dette bedre ville selvsagt kommunen sluppet å måtte betale Oslo Vei hopetall av millioner for at selskapet aktivt skal bidra til å realisere bystyrets vedtak. Kommunen kunne i sin tid lagt 103 millioner på bordet i egenkapital, og trolig reddet selskapet fra konkurs. Dermed hadde aksjeselskapet fortsatt vært i kommunal eie, mange arbeidsplasser hadde vært reddet, og gjennom aktiv eierstyring kunne byrådet ivareta bystyrets ønske," sa jeg blant annet under bystyredebatten.

Les hele innlegget nedenfor.

 

Oslo bystyre 17. desember 2014 Ivar Johansen, SV

Sak Forliksavtale – Budsjettjustering – Søksmålet fra Oslo Vei AS, dets konkursbo

Ordfører,

Konkursen i Oslo Vei påførte Bymiljøetaten – og dermed kommunen – en merkostnad på 55,6 millioner på grunn av skifte av leverandør og forsinkelser i prosjektene. I denne saken påføres kommunen en ytterligere merkostnad på 85 millioner, i tillegg til at opplyses at 4 kommunale etater har frafalt et krav på 18,8 millioner.

Legger vi så til advokatkostnader, konsulenter og all saksbehandlerkapasitet som har gått med til denne saken innebærer dette at opp i mot 200 millioner har gått med av fellesskapsverdier.  

Byrådet hadde – som eier – et betydelig medansvar for utviklingen fram mot konkursen. Eierstyringen kommer vi tilbake til på nyåret med behandling av Kommunerevisjonens rapport. Men jeg minner om at et enstemmig kontrollutvalg i sin uttalelse presiserer at «eierskapskontroll i Oslo Vei AS har pekt på svakheter og mangler ved eierstyringen av Oslo Vei AS»

En vesentlig forutsetning for forliksbeløpet på 85 millioner er at Oslo Veis uttak av steinbrudd/uttak av steinmasser skal opphøre 31. desember 2018 og at boet skal forestå sikring av bruddet med rene og egnede masser.

Hadde byrådet gjennom eierstyring håndtert dette bedre ville selvsagt kommunen sluppet å måtte betale Oslo Vei hopetall av millioner for at selskapet aktivt skal bidra til å realisere bystyrets vedtak. Kommunen kunne i sin tid lagt 103 millioner på bordet i egenkapital, og trolig reddet selskapet fra konkurs. Dermed hadde aksjeselskapet fortsatt vært i kommunal eie, mange arbeidsplasser hadde vært reddet, og gjennom aktiv eierstyring kunne byrådet ivareta bystyrets ønske.

Fr.P opptrer populistisk når de ber om nye forhandlinger basert stengning av Huken ved utgangen av 2015.  Jeg oppfatter at byrådet allerede gjennom forliksforhandlingene har prøvd å få stopp i drift av Huken raskest mulig – og i tråd med bystyrets ønske. Men det er – dessverre – slik at det nå private Oslo Vei sitter med alle kort på hånden. De har nødvendige tillatelser til fortsatt uttak, men ved forliksavtalen har de akseptert all stopp i uttak innen utgangen av 2018.

Og så et lite tankekors: Når vi ser byrådets mulighet i denne saken til aktiv eierstyring må dette være et tankekors for partier som har aksjeselskap som preferanse på kommunalt eierskap.

SV erkjenner at bystyret må gjøre opp regninga for byrådets blemmer. Men merkostnad på 200 millioner er bitter å betale. Kommunen kunne produsert mye velferd for det beløpet.

You have no rights to post comments