Annet

Selvbetjent kasse.....

Selvbetjent kasse.....

Jeg må innrømme det: Jeg har et ambivalent forhold til selvbetjente kasser i dagligvarebutikkene. Når jeg på Meny har valget mellom selvbetjente eller betjente kasser velger jeg den betjente, litt i solidaritet med de ansatte - tror jeg. Men på IKEA gjør jeg motsatt. Så det er ikke så gjennomført. Kanskje mer at jeg er i en modningsprosess. For jeg hoppet ut i det på det heldigitaliserte lunsjstedet i San Franscisco, da bystyrets finanskomite var på studietur der i våres. Ellers hadde det jo ikke blitt noe mat. Fantes ikke en eneste ansatt tilgjengelig der for å bistå.

Hva gjør jeg når kooperasjonens kjede Matkroken åpner butikker hvor jeg konsekvent må gjøre hele jobben selv? Som når jeg i dag var innom butikken deres i Grensen her i Oslo.  Der finnes det ikke betjente kasser i det hele tatt.

Tillitsvalgte i mitt fagforbund, Handel og Kontor,  har litt forskjellige holdninger.

Eirik Michelsen, avdelingsleder for Handel og kontor i LO Telemark, jobber på Meny Myren i Skien. Han mener det er positivt at teknologien har kommet så langt at de selvbetjente kassene kan ta seg av noen av arbeidsoppgavene til en butikkmedarbeider. Men han ser også negative sider. – De selvbetjente kassene avlaster oss i butikken veldig mye. Men jeg er skeptisk, og i verste fall vil jeg på sikt miste jobben min, sier Michelsen til NRK Telemark.

Leder i Handel og kontor i Nord-Trøndelag, Ola Jørgen Aglen, mener bruken av selvbetjeningskasser er et konkurransefortrinn mer enn en trussel for de ansatte. – Jeg jobber selv i en butikk hvor vi har brukt lignende system i flere år, og vi ser internt at det gir oss mer kunder, og det har ikke vært noen trussel for oss med tanke på at det skal bli færre ansatte på grunn av selvbetjeningskasser, sier han.  Han sier videre at dette er ei tvingende utvikling. – Hvis ikke Coop Extra tar i bruk systemet, så vil kanskje Rema 1000 ta det i bruk, og Coop Extra miste kunder på grunn av det. Dette er ei utvikling vi bare må henge oss på, sier Aglen til Namdalsavisa.

Ja da, digitalisering og robotiseringen må jeg nok leve med, og ønske velkommen. Men hva med min gamle mor på 87, som med nød og neppe klarer å betjene sin mobiltelefon, men som ikke er i nærheten å prøve et nettbrett eller PC. Og selvbetjent kasse? Ikke tale om. Omverdenen gjør henne mer og mer funksjonshemmet.

Hva mener andre, tro?

 

Kommentarer   

#1 Lars Kristian Stige 01-12-2018 10:42
For synshemmede er selvbetjente kasser ikke mulig å bruke. Hvis det ikke finnes betjente kasser de i stedet kan bruke, vil dette være ulovlig og straffbart etter tilgjengelighet skravet i antidiskriminer ingsloven. Forholdet kan evt. anmeldes både til politiet og til Mattilsynet.
#2 Vegard Thise 01-12-2018 12:20
Savner løsningen fra ICA i Sverige; der skanner du varen underveis i butikken, så når du kommer til kassen er det kun betaling som gjenstår.

Selvsagt bruker jeg selvbetjeningsl øsninger, det være seg i butikk, på flyplass, i bank og ved billettbestilli ng.

Hvem vil tilbake til at regninger betales ved oppmøte i banken, innsjekk krever køståing på flyplassen og konsert krevde en ekstra tur til konsertsted/uts algssted for å kjøpe billett?

Fra det offentlige må jeg si at jeg ikke savner å skulle fylle ut selvangivelsen med penn og papir, for å la noen andre dytte tallene inn i et system.
Digitalisering er stort sett et gode.
#3 Kirsten Ellewsen 01-12-2018 12:21
En ting er at dette ikke er noe godt opplegg for folk med noen fysiske eller psykiske utfordringer. En annen ting er at hvis du har handlet en god del varer, så skal alt dette skannes og plasseres (stables) på en flate på ca 45x45 cm uten veltekanter rundt. Underveis må poser med frukt og grønt veies og dette kan medføre litt fomling før en finner riktig tastevalg. Så faller noe i gulvet og må plukkes opp mens en litt panisk ser at andre varer truer med å rause ut. Hvis en greier å holde alt samlet på den før nevnte flate er det frem med kortet og betale. Kontantbetaling er såvidt jeg husker ikke mulig. En føler seg nå svett og forkavet og syns en har brukt mye tid og at en må skynde seg å slenge alle varene tilbake i handlevogna. Først nå skal alle varene over i poser. Hvis en er riktig heldig har en puttet kassalappen i veska og kommer ikke ut gjennom bommen før en har rotet den frem igjen. Selv for oss tilsynelatende funksjonsfriske er det noe med logistikken som ikke tiltaler meg. Litt hjelp ville det vært å kunne veie ting FØR en kommer til kassa. Men foreløpig velger jeg betjent kasse der jeg kan! Puh!
#4 Nina Helen 01-12-2018 12:37
Coop på Holmen har innført selvbetjening.. .. der stod det en ansatt og dirigerte folk til disse.... jeg sa at jeg ikke ville bruke de, og at de bidrar til nedbemanning... . da så hun i kassa bare dumt på meg... litt sånn himling med øya.... snodig dame..
#5 Ingeborg Klingberg 01-12-2018 12:38
Men må innrømme- skal jeg bare ha én eller to ting, og det er laang kø til kassa, da bruker jeg den ubetjente. Praktisk og greit.
+2 #6 Håvard Pedersen 01-12-2018 12:39
Vi har en stor utfordring med ungdom som dropper ut av skolen. Alle har ikke muligheter for å ta omfattende utdannelser for å få en plass i arbeidslivet. Samtidig fjernes arbeidsplass etter arbeidsplass som kan betjenes av folk som ikke passer inn utdanningspress et vårt. På høy tid å tenke opprettholdelse og utvikling av arbeidsplasser som ikke krever videregående utdanning. Jobbtilbud til alle er bare så betydelig mye viktigere enn all mulig automatisering.
+1 #7 Stine Winnæss 01-12-2018 13:54
Jeg tenker på de som blir overflødige og kanskje mister jobben. Jeg har heller ikke betalt for en service jeg burde ta for gitt
+1 #8 Ann-Cathrin Bergli 01-12-2018 13:59
Det er verdt å støtte butikker med betjente kasser og service. Vi velger bort ubetjente kasser og håper dette vil bidra til å opprettholde arbeidsplasser.
+1 #9 Birgit Skjæret 01-12-2018 14:44
Selvbetjente kasser er bra, fordi det er unødvendig at noen skal sitte 8 timer i kassa for å lese strekkoder, men det er ikke bra fordi menneskelig kontakt blir borte. Vi trenger et annet samfunnsystem hvor kan ha en meningsfylt jobb som de kan leve av.

Jeg ser ikke det store i å holde på ensidige arbeidsoppgaver , men det er en stor fare ved all automatiseringa , der hvor det ikke finnes et analogt menneskelig alternativ. Mennesker trenger noen å snakke med, og det som er enda verre, er der hvor det ikke engang finnes informasjon for de som har problemer med automatikken, selv om det er utenfor vanlig forretningstid.
#10 Mads Wam Schneider 01-12-2018 15:54
Jeg bruker konsekvent selvbetjente kasser på Kiwi nå. Det er en vanesak. Jeg liker å tenke at det frigjør betjening, som kan bruke tid på viktigere oppgaver (i butikken) :)
#11 Gudmund Kollung Selvåg 01-12-2018 16:08
Der vil alltid finnast betjening som kan hjelpe dei som ikkje klarer dette sjølv, der må jo vera kontroll med at ikkje vi forsyner oss gratis. Systemet gir oss eit alternativ til den lange kassakøen som ofte oppsto på travle dagar, eit framskritt etter mi meining. Maskinstormings tida er definitivt forbi.
+1 #12 Inger Johanne Storlien 01-12-2018 18:13
Vi kan bidra med å støtte andre arbeidsplasser. Bestille hjemkjøring. Bruke hvit vaskehjelp, malere og flyttebyrå m m.
#13 Lill Birkelund 01-12-2018 20:42
Ekskluderer eldre og mange funksjonshemmed e, dessverre..
#14 Inger Bjørnsvik Larsen 02-12-2018 12:40
Jeg ser her på Farmannstredet i Tønsberg, at Meny har de fleste automatiske kassene. Men de har altså ikke gått ned på antall ansatte og heller forsterket delikatessedisk en med varm mat.
Når slike automatkasser, brukes for at ansatte skal få mer kundekontakt og drive med mer service i butikken, så er det jo kun en fordel både for ansatte og for kundene.
Kanskje det handler om å være litt mer aktiv som kunde, i å bruke personalet med å spørre mer, istedenfor å bare lete rundt på egen hånd. Nå kan jeg altså kjøre inn firhjulingen fra hjelpemiddel sentralen, og få den hjelpen jeg trenger, inne i butikken. De bemannede kassene er nemlig temmelig smale. Så min erfaring er altså at selvbetjente kasser, gjør jobben bedre og mer interessant for de ansatte, og også lettere for kundene. Det er altså alltid folk som er til hjelp ved disse selvbetjente kassene. Og ennå mer folk inne i butikken som kan være til hjelp.
#15 Ragnar Andreas Audunson 02-12-2018 12:41
Jeg observerer ikke så sjelden en irrasjonalitet i folks valg mellom selvbetjent og betjent kasse. I Remas butikk i Majorstuhuset er det bare en betjent kasse igjen. Der er det sjelden kø, så jeg velger gjerne den. Men foran de selvbetjente kassene er køen gjerne meterlang. Man velger åpebart kø og ventetid for å vise at man behersker teknologien framfor å velge køfritt men kanskje framstå som teknologisk akterutseilt.
#16 Dolores Karlsen 02-12-2018 13:09
Og jeg må innrømme at jeg nekter å bruke disse selvbetjente kassene. Så lenge jeg kan.
#17 Sissel Hell 02-12-2018 13:10
Det å la seg betjene i kasser som er betjente er solidaritet i praksis.
#18 Harald Søvik 02-12-2018 13:24
Det er ikke mer arbeid å legge varen på båndet enn å legge den på skanneren.
#19 Mathias Bismo 02-12-2018 13:37
Jeg regner med at de som er mot selvbetjening i butikker, også går til banken og betaler regningene sine der, i stedet for å legge dem inn i nettbanken.
#20 Kjetil Grønås 02-12-2018 15:13
Det å kunstig halda oppe sysselsetjinga ved å oppretthalda jobbar som er monotone, uinteressante, lite utviklande og heller ikkje særleg helsefremjande, har etter mi meining lite med arbeidarkamp å gjera. La heller arbeidarklassen gjera arbeid som er naudsynt, nyttig og som dei kan vera stolte av.
#21 Vivi Mona Nyborg 02-12-2018 15:22
Jeg går til ubetjent kasse når det passer meg best.
Vi kommer ikke unna teknologiske fremskritt. Noen tjener på dette også. Fra å utvikle til å produsere. Nye arbeidsplasser.
Bankene forsvant. Vi måtte alle ha teknologisk utstyr hjemme for å overta våre innbetalinger selv. Dette generer og nye arbeidsplasser.
Det er ikke bare svart/hvitt.

Om vi først skal mimre litt om hva noen mener vi har mista.
Så kan vi først nevne telefon. Der stod vi i kø for å få den innlagt. Det kosta skjorta å ringe. Men telefonopperatø rene hadde jobb.
I dag får du en telefon langt billigere enn en nnlagt telefon kosta på 70 tallet, og jeg husker godt minutt tellern som stod ved siden av telefon. Det var dyrt.
I dag kan vi ringe alt vi orker på en telefon for under 200 kroner pr mnd.
Det samme gjelder bankene. Hva tror dere det kosta å ha flere tusen ansatte gående i skift 24/7 365 dager i året. Bankgiroene dere leverte kom ikke flyvende i lufta og landa i Oslo av seg selv. Da var også det dyrt.
At det blir billigere matvarer med selvbetjening tviler jeg på. Men kanskje de som blir igjen som ansatt, får bedre arbeidsforhold. Det tar på å sitte i kassa, men de skal være stolt av jobben de gjør.
#22 Øyvind Hansen 02-12-2018 17:49
Hvis jeg gjør jobben til kassabetjeninge n gjør jeg matbaronene rikere.
+1 #23 brit larsen 02-12-2018 19:48
framskritt? for å spare lønningsutgifte r m.m OG bli totalt overvåket ? nei takk
#24 Rolf Bunes 02-12-2018 20:12
Selvfølgelig er det trist for de som mister jobben. Men tenk hvor trist samfunn vi får? Jeg fyller alltid på bensinstasjoner hvor det er folk. Faktisk så er det to ganger de har kommet betjening løpende ut av butikken og sakt jeg fyller feil drivstoff. Og om det er noe så er det så godt å ha noen å snakke med.
#25 Randi-Harriet Mentveit 02-12-2018 21:56
Det er trøblete for eldre, og du har ikke et ansvarlig menneske om den teite maskina slår seg vrang, all teknologi kan slå seg vrang!! Ironisk at eldre må si i fra digitalt hvis de vil ha pensjonsslippen i posten, når problemet er at de ikke fikser å være digital bruker! Jeg er ikke eldre, men klønete teknisk, og jeg klikker ni vinkler om noe ikke virker! Bruker betjent kasse, og har de ikke det, dropper jeg å handle!
#26 Benedicte Rørholt 04-12-2018 07:32
Som de fleste endringer har selvbetjente kasser to sider. EN positiv side er at personalet slipper den monotone bevegelsen, som gir belastning på skulderen( cold shoulder),. I de betjente kassene blir vi bedt on å legge varene med riktig side mot kassebwtjenten, slik at vedkommende slipper å løfte på hver eneste vare. I så måte vil selvbetjening avlaste slitne skuldre, og vi risikerer å få etterfulgte hyller og god service rundt i butikken, for DER er det faktisk ansatte! Kanskje bare i en overgangsfase?? ?
#27 Tore G. Bareksten 04-12-2018 13:19
Et sosialistisk synspunkt er at både ansatte og eiere bør dele på gevinsten ved automatisering. De ansatte i form av kortere arbeidsdag og eiere i form av profitt. Butikkene trenger faktisk kunder som har råd til å handle.

En kapitalistisk løsning er at eierne beholder hele profitten. Siden de ikke er noen eksplosjon i behovet for arbeidskraft med lite utdanning og bedriftene heller vil importere billigere utlendinger, vil dette føre til at mange havner på uføretrygd eller ledighetstrygd. Dermed øker offentlige utgifter så mye at enten må man innføre høyere skatter, eller så må man kutte i alle former for sosial støtte. Begge deler fører til at kundene får mindre å handle for.

Man kan også knekke velferdsstatens økonomi totalt ved å kombinere store skattekutt til de rike med en minimalistisk borgerlønn og redusert kjøpekraft for flertallet.

Uten stabil velfersstatsstø ttet etterspørsel som motvirker kapitalismens sykliske kriser, vil krisene ramme hardere. Flere folk får mindre å handle for, flere butikker må stenge, fabrikkene som produser for nasjonalt forbruk må stenge, enda færre får noe å handle for, flere hutiker og fabrikker rammes og så videre.

Den eneste løsningen på å forhindre at næringslivets griskhet ødelegger sitt eget kundegrunnlag ved automatisering er om staten øker skatten til de rike som bruker og investerer penger utenlands og gir dem til fattige som forbruker penger i Norge.

You have no rights to post comments