Annet

Selvbetjent kasse.....

Selvbetjent kasse.....

Jeg må innrømme det: Jeg har et ambivalent forhold til selvbetjente kasser i dagligvarebutikkene. Når jeg på Meny har valget mellom selvbetjente eller betjente kasser velger jeg den betjente, litt i solidaritet med de ansatte - tror jeg. Men på IKEA gjør jeg motsatt. Så det er ikke så gjennomført. Kanskje mer at jeg er i en modningsprosess. For jeg hoppet ut i det på det heldigitaliserte lunsjstedet i San Franscisco, da bystyrets finanskomite var på studietur der i våres. Ellers hadde det jo ikke blitt noe mat. Fantes ikke en eneste ansatt tilgjengelig der for å bistå.

Hva gjør jeg når kooperasjonens kjede Matkroken åpner butikker hvor jeg konsekvent må gjøre hele jobben selv? Som når jeg i dag var innom butikken deres i Grensen her i Oslo.  Der finnes det ikke betjente kasser i det hele tatt.

Tillitsvalgte i mitt fagforbund, Handel og Kontor,  har litt forskjellige holdninger.

Eirik Michelsen, avdelingsleder for Handel og kontor i LO Telemark, jobber på Meny Myren i Skien. Han mener det er positivt at teknologien har kommet så langt at de selvbetjente kassene kan ta seg av noen av arbeidsoppgavene til en butikkmedarbeider. Men han ser også negative sider. – De selvbetjente kassene avlaster oss i butikken veldig mye. Men jeg er skeptisk, og i verste fall vil jeg på sikt miste jobben min, sier Michelsen til NRK Telemark.

Leder i Handel og kontor i Nord-Trøndelag, Ola Jørgen Aglen, mener bruken av selvbetjeningskasser er et konkurransefortrinn mer enn en trussel for de ansatte. – Jeg jobber selv i en butikk hvor vi har brukt lignende system i flere år, og vi ser internt at det gir oss mer kunder, og det har ikke vært noen trussel for oss med tanke på at det skal bli færre ansatte på grunn av selvbetjeningskasser, sier han.  Han sier videre at dette er ei tvingende utvikling. – Hvis ikke Coop Extra tar i bruk systemet, så vil kanskje Rema 1000 ta det i bruk, og Coop Extra miste kunder på grunn av det. Dette er ei utvikling vi bare må henge oss på, sier Aglen til Namdalsavisa.

Ja da, digitalisering og robotiseringen må jeg nok leve med, og ønske velkommen. Men hva med min gamle mor på 87, som med nød og neppe klarer å betjene sin mobiltelefon, men som ikke er i nærheten å prøve et nettbrett eller PC. Og selvbetjent kasse? Ikke tale om. Omverdenen gjør henne mer og mer funksjonshemmet.

Hva mener andre, tro?

 


Kommentarer   

0 #21 Vivi Mona Nyborg 02-12-2018 16:22
Jeg går til ubetjent kasse når det passer meg best.
Vi kommer ikke unna teknologiske fremskritt. Noen tjener på dette også. Fra å utvikle til å produsere. Nye arbeidsplasser.
Bankene forsvant. Vi måtte alle ha teknologisk utstyr hjemme for å overta våre innbetalinger selv. Dette generer og nye arbeidsplasser.
Det er ikke bare svart/hvitt.

Om vi først skal mimre litt om hva noen mener vi har mista.
Så kan vi først nevne telefon. Der stod vi i kø for å få den innlagt. Det kosta skjorta å ringe. Men telefonopperatø rene hadde jobb.
I dag får du en telefon langt billigere enn en nnlagt telefon kosta på 70 tallet, og jeg husker godt minutt tellern som stod ved siden av telefon. Det var dyrt.
I dag kan vi ringe alt vi orker på en telefon for under 200 kroner pr mnd.
Det samme gjelder bankene. Hva tror dere det kosta å ha flere tusen ansatte gående i skift 24/7 365 dager i året. Bankgiroene dere leverte kom ikke flyvende i lufta og landa i Oslo av seg selv. Da var også det dyrt.
At det blir billigere matvarer med selvbetjening tviler jeg på. Men kanskje de som blir igjen som ansatt, får bedre arbeidsforhold. Det tar på å sitte i kassa, men de skal være stolt av jobben de gjør.
0 #22 Øyvind Hansen 02-12-2018 18:49
Hvis jeg gjør jobben til kassabetjeninge n gjør jeg matbaronene rikere.
0 #23 brit larsen 02-12-2018 20:48
framskritt? for å spare lønningsutgifte r m.m OG bli totalt overvåket ? nei takk
0 #24 Rolf Bunes 02-12-2018 21:12
Selvfølgelig er det trist for de som mister jobben. Men tenk hvor trist samfunn vi får? Jeg fyller alltid på bensinstasjoner hvor det er folk. Faktisk så er det to ganger de har kommet betjening løpende ut av butikken og sakt jeg fyller feil drivstoff. Og om det er noe så er det så godt å ha noen å snakke med.
0 #25 Randi-Harriet Mentveit 02-12-2018 22:56
Det er trøblete for eldre, og du har ikke et ansvarlig menneske om den teite maskina slår seg vrang, all teknologi kan slå seg vrang!! Ironisk at eldre må si i fra digitalt hvis de vil ha pensjonsslippen i posten, når problemet er at de ikke fikser å være digital bruker! Jeg er ikke eldre, men klønete teknisk, og jeg klikker ni vinkler om noe ikke virker! Bruker betjent kasse, og har de ikke det, dropper jeg å handle!
0 #26 Benedicte Rørholt 04-12-2018 08:32
Som de fleste endringer har selvbetjente kasser to sider. EN positiv side er at personalet slipper den monotone bevegelsen, som gir belastning på skulderen( cold shoulder),. I de betjente kassene blir vi bedt on å legge varene med riktig side mot kassebwtjenten, slik at vedkommende slipper å løfte på hver eneste vare. I så måte vil selvbetjening avlaste slitne skuldre, og vi risikerer å få etterfulgte hyller og god service rundt i butikken, for DER er det faktisk ansatte! Kanskje bare i en overgangsfase?? ?
0 #27 Tore G. Bareksten 04-12-2018 14:19
Et sosialistisk synspunkt er at både ansatte og eiere bør dele på gevinsten ved automatisering. De ansatte i form av kortere arbeidsdag og eiere i form av profitt. Butikkene trenger faktisk kunder som har råd til å handle.

En kapitalistisk løsning er at eierne beholder hele profitten. Siden de ikke er noen eksplosjon i behovet for arbeidskraft med lite utdanning og bedriftene heller vil importere billigere utlendinger, vil dette føre til at mange havner på uføretrygd eller ledighetstrygd. Dermed øker offentlige utgifter så mye at enten må man innføre høyere skatter, eller så må man kutte i alle former for sosial støtte. Begge deler fører til at kundene får mindre å handle for.

Man kan også knekke velferdsstatens økonomi totalt ved å kombinere store skattekutt til de rike med en minimalistisk borgerlønn og redusert kjøpekraft for flertallet.

Uten stabil velfersstatsstø ttet etterspørsel som motvirker kapitalismens sykliske kriser, vil krisene ramme hardere. Flere folk får mindre å handle for, flere butikker må stenge, fabrikkene som produser for nasjonalt forbruk må stenge, enda færre får noe å handle for, flere hutiker og fabrikker rammes og så videre.

Den eneste løsningen på å forhindre at næringslivets griskhet ødelegger sitt eget kundegrunnlag ved automatisering er om staten øker skatten til de rike som bruker og investerer penger utenlands og gir dem til fattige som forbruker penger i Norge.

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode