Annet

Elevopprør mot mobilforbud

Elevopprør mot mobilforbud

Denne uka har det vært mye fokus på spørsmål om det skal være mobilforbud på skolene.

"Opprøret" startet på en ungdomsskole i Ski. Som NRK skriver: "Da Haugjordet ungdomsskole startet opp igjen etter sommeren var noe annerledes. Det var færre ungdommer sittende i de lange skolegangene i friminuttet, bøyd over små lysende skjermer. Det var flere i kantina, mer liv og lyd i klasserommene. For ungdommene på Haugjordet har ikke lenger lov til å ha mobiltelefon i skoletiden. De må sjekke den inn på et «hotell».

En gruppe på mellom 40 og 50 ungdommer har i høst startet det de kaller et slags lite parti. Først kalte de seg «Mobilfri skole-protestantene», nå kaller de seg «Folkets autoritet». Gruppa vil at elevene skal få større innflytelse over det som skjer på skolen. Målet er å få mobiltelefonen tilbake i lomma og i skolehverdagen. Leder for gruppa, Kevin van der Staal (15), forklarer at for hans generasjon er mobiltelefonen en stor del av hverdagen, og noe ungdommer trenger for å kunne leve et normalt liv.

Rektor på Haugjordet ungdomsskole, Katti Anker Teisberg, forklarer at det å bli mobilfri ikke handler om å straffe elevene, men er et ønske om å kunne gi elevene et trygt og godt læringsmiljø.

Hun sier at lærerne ikke hadde kontroll over telefonene i undervisningssituasjoner. Mobilene forstyrret mye, og det kreves en god del oppmerksomhet for å være i stand til å lære.

– Tidligere har vi hatt litt uro i elevgruppa med uthenging, utestenging, trakassering på ulike sosiale medier. Det var avtaler om å møtes for å slåss. Nå er det blitt mindre av det," sier hun til NRK.

Her er opplagt meningene delte. Hva mener du?

Kommentarer   

#1 Unni Fonneland 05-01-2019 09:14
Tragisk hvis mobiltelefonen har blitt ungdoms link til livet, slik at de ikke kan leve normale liv uten skjermen foran seg. Det blir fort normalt å ikke gå med tlf i hånden hvis det gjelder slle i et skolemiljø. Ungdom er ikke ferdigutviklet, de er umodne og vet dessverre ikke alltid sitt eget beste (gjelder mange voksne også men her handler det om en skole) Innlevering av tlf på et trygt og låsbart "mobilhotell" må være en strålende løsning for alle, både de soms kal lære og de soms kal undervise.
#2 Signe Elisabeth Kvale 05-01-2019 09:20
For det første stjeler mobilen oppmerksomheten fra undervisningen. Det er som da pc med nett ble innført: de elevene som regulerer seg selv, legger vekk og tar notater for hånd, det er de elevene som gjør det bra på skolen. De som forsvinner ut på nettet på pc eller mobil - det er de som trenger å konsentrere seg. Så kan man selvfølgelig spørre hvorgor ikke læreren klarer å motivere alle 32 på en gang og det generelle svaret på det er at læring er hardt arbeid , ikke underholdning, selv om lærerne gjør så godt de kan. Det vil allikevel være vanskeligere og vanskeligere å konkurrere med de raske små snuttene som stjeler oppmerksomheten ... For det andre mener jeg å observere en større trend med at elever kan ha problemer med ansikt-til-ansi kt-kommunikasjo n og at dette kanskje henger sammen med stor bruk av sosiale medier og mindre reell kontakt "in real life". Det er mye som kan skjules bak en skjerm.
#3 Rolf Ulseth 05-01-2019 09:23
Dette er en intrikat problemstilling ... fordi det er relevante argumenter begge veier... et forbud lar seg vanskelig praktisere...
Veien å gå kan kanskje være og gi opplæring i mobilbruk som en integrert del av undervisningen. .
#4 Eldar Dypvik 05-01-2019 09:47
Det elevene uttrykker er slik folk flest, i alle aldre, i vår tid opplever virkeligheten. Myndighetene nærmest tvinger en heldigital hverdag på oss. Kommunikasjon og kunnskapssøken skjer digitalt. Barn og unge er del av denne verdenen, ja de er født inn i den. Det finns verken gode grunner eller lovhjemmel for at skolen skal blokkere deres tilgang til kommunikasjon, kunnskap og kritisk sans. Heia ungdommen.
#5 Tore Bareksten 05-01-2019 09:51
Mange hjerneforskere mener bruken av pc, mobil og nettbrett svekker evnen til å være konsentrert om en enkel oppgave over lengre tid. Det er mange elever som bruker mye av skoletimen til å stirre ned i skrittet sitt hvor de i smug har mobilen enn å følge med på den ofte digitale tavla. Hvis læreen gjennomgår noe vanskelig, blir det fristende å sende en sms, sjekke facebook eller instagram

Hvis man mener elever trenger gode ar beidsvaner og konsentrasjon på universistet og høgskole, kan det derfor være en god ide å forby mobil i skoletimene i videregående.
#6 Terje Jakobsen 05-01-2019 09:54
Det er neppe tvil om mobilen tar fokus vekk fra det som skjer i undervisningen, og jeg tror det er smart å lytte til hva lærerne mener.
#7 May-Kristin Ensrud 05-01-2019 09:55
Forstår ungdommene, for mobilen har jo blitt så stor grad av deres liv. Men unner dem virkelig å oppleve skoledagen og samværet med kameratene på en mer direkte måte. For lærerne må det jo også være en stor lettelse, bra for læring. Så støtter et mobilforbud på skolen.
#8 Thomas Tellander 05-01-2019 10:00
Ungdommene synes det «er lettere å kommunisere» men det skal de jo ikke uansett mens de lærer. Hva slags behov er det, reelt sett? Nok av forskning på at multitasking ikke funker men bare bryter konsentrasjonen . Hedonisme.
#9 Svein Bjørnevoll 05-01-2019 10:10
Jeg tror det beste er å bruke det gode, norske konsensusprinsi ppet, det vil si å diskutere seg fram til en enighet. Det at politikere eller andre med minimal innsikt i skolehverdagen skal bestemme et sett felles regler for alle skoler og alle timer fungerer i hvert fall ikke. Elever og lærere bør finne ut av dette sammen. Der jeg jobber har vi mobilhotell og det fungerer bra. Likevel får elevene bruke mobilene i enkelte timer, for eksempel når de trenger å finne ting på nettet. Det er mye raskere å hente mobilen i hotellet enn det er å sjekke om det fins ledige PC'er og hente dem i et PC-skap utenfor klasserommet. I noen timer blir det mer ro hvis elever som ellers har problemer med å konsentrere seg, får høre på musikk fra mobiltelefon mens de jobber. Risikoen for misbruk er minimal hvis elevene har vært med på å lage reglene, for da føler de seg mer forpliktet av dem, særlig hvis det gjøres klart at konsekvensen av regelbrudd er at det blir strengere. Regler som er bestemt av noen utenforstående går det sport i å bryte. Jeg kunne sagt mye mer om dette, men føler at det blir for langt.
#10 Romy Rohmann 05-01-2019 10:28
Lærer må styre når elever bruker mobil som hjelpemiddel, vi har mobilhoteller og -forbud i skoletida men mobiler brukes i undervisning ved behov!
#11 Mariann Øygard Sjøvold 05-01-2019 12:45
Eg meiner at så lenge det er eit problem at elevar blir utsette for mobbing, bildespreing osb, så har både vi og dei det betre utan mobil i skulen. Den dagen dei berre brukar telefonen på ein måte som ikkje skadar andre, så hadde det ikkje vore noko problem. Elevane ved vår skule melder attende om meir sosialt samver etter at mobilforbudet kom.
#12 Beate Brevik 05-01-2019 14:34
De kan bestemme forbud men ikke samle dem menes det:
nrk.no/.../...
#13 Åge Rosnes 05-01-2019 14:35
Kanskje lærerne i mye større grad kan bruke mobilene i læringsarbeidet . Det krever omstilling, men bør gå bra.
+1 #14 Inger Bjørnsvik Larsen 05-01-2019 14:40
Det viser seg jo at elevene prater mer sammen og det er mer lyd i friminuttene også. Så jeg tror virkelig ikke at en forbud er noe som må innføres forsiktig. De er fortsatt sosiale mennesker, selv om de blir tvunget til å legge fra seg den maskinen også.
#15 Elisabeth Eggum 05-01-2019 15:56
Vår generasjon må komme ungdommen i møte. Vi kan ikke ta slike drastiske avgjørelser uten å sette oss inn i ungdommens situasjon. Jeg heier på de unge som nå tar til motmæle. Dette er en viktig samfunnsdebatt: positive og negative sider med mobil i skoletiden.
#16 Øystein Imsen 05-01-2019 15:58
Det er snapchat vi diskuterer, ikke mobiltelefoner. Dette var ikke et problem før snap kom
#17 Håvard Pederrsen 05-01-2019 16:34
Jeg synes avhengigheten av mobil begynner å bli rett og slett skummel. Ungdom bør lære seg at det også finnes et (bedre) sosialt liv uten at mobilen alltid skal være i sentrum for egen oppmerksomhet. Har sett flere ganger nå at unge foreldre er mer opptatt av mobilen enn å følge med på egne små barn. Da er det viktig å lære om mobil-uavhengig het allerede i ung alder.
+1 #18 Eilev Groven Myhren 05-01-2019 17:03
Det å leggje bort mobiltelefonen under undervisning burde vera sjølvsagt. Telefonane distraherer konsentrasjonen (om noko slikt framleis finst i offentleg skule).
+1 #19 Aase Neset 05-01-2019 17:06
Er dette noe å diskutere i det heletatt? Må da kunne greie seg uten mobilen i skoletimene. Og det gjør vel ikke noe om folk kan kommunisere med hverandre på andre måter en via mobil?
#20 Lillibeth Lunde 05-01-2019 22:14
Det er bare rektorer og lærere og ellers konservative gamliser som støtter mobilforbudet. Disse gruppene er opptatte av kontroll, ikke hva som kan vise seg å være nyttig å ta i bruk både pedagogisk og sosialt. Både voksne og barn/unge må læres opp i dette, og i å ta ansvar for hva en bruker teknologien til.
#21 Horacio Farinas 05-01-2019 22:16
For å si det på en litt forenklet måte: Jo mer tid vi bruker på mobilen desto dummere blir vi. Dette er selvsagt en sannhet med modifikasjoner, avhengig av av blant annet hvor smart bruker man smart-telefonen , hvor hektet man har blitt og hvorvidt det går utover ALT ANNET!!!
+1 #22 Hallstein Rosnes 05-01-2019 22:19
Jeg arbeider i videregående skole. Alle elever har egen pc og trenger dermed ikke mobiltelefon i undervisningen. Det er vanskelig nok å få elevene til å la være å bruke pc til utenomfaglige ting. Med mobiler er det umulig. Vi har derfor mobilhoteller i hvert klasserom. Elevene setter fra seg mobilene i dette når timen starter.
Det fungerer utmerket og aksepteres av elevene. Ansvar for egen læring har vært et mantra i norsk skole. Det har vært svært uheldig for svakt presterende elever. Samme problemstilling gjelder mobiltelefoner. De elevene som sliter faglig er de som i størst grad mangler evne til regulering av mobilbruken. Detter er for meg et klassespørsmål. Norsk skole sliter med å bidra til sosial utjevning. Stram klasseledelse, læringstrykk og kontroll med pc- og mobilbruk er en forutsetning for å få til dette. Når venstresida gjør seg til talsmenn for frislipp av mobilbruk mener jeg det er et svik mot mot de elever og foreldre som trenger all den støtte de kan få i skolegangen.
#23 Roar Ander 05-01-2019 22:43
Jeg ser ingen grunn til at elevene skal ha mobilene på og tilgjengelige i undervisningsti da dersom det ikke legges opp til aktiv og samlet bruk av dem og ingen bruk ved prøver og lignende for de som er flinke i bruken av dem Kan ha med seg apper og hele lærebøker som de kan benytte som hjelp. For eksempel i mattic på videregående vil et program som Wolfram Alpha som produserer ligninger, differensialer etc være til stor hjelp for de interesserte og mobilens sosiale funksjon kan ødelegge for de skoletrøtte.
#24 Boye Andreas Wiethucter Molber 05-01-2019 22:46
Håvard Pedersen: det er ingen garanti for at det sosiale livet er bedre på skolen enn på mobilen. Utenfor storbyene er nettet en mulighet til å finne likesinnede for de som ikke finner seg en plass i bygdedyrhierark iet. Nesa kommer opp av mobilen når man møter folk man har noe interesse av å prate med.
+1 #25 Thomas Tellander 05-01-2019 22:51
Lillibeth Lunde: For noe vas, det er mange elever som er enige i mobilforbud. Den der argumentasjonen om "jeg er så lissom-moderne og støtter elevene mot de gamle og autoritære" er så hul og hjelpeløs at det bare blir komisk. Og det er dessuten rett og slett usant.

Det eneste man oppnår er å lage utydelige grenser ungdom selv ikke klarer å administrere, samt ødelegge for konsentrasjonen deres - det er ingen hjelp, snarere tvert i mot - uklare grenser (og lessing av "ansvar" for egen læring etc) står utvilsomt bak mye av de psykologiske problemene vi ser at ungdom har i dag.

Og det er også et annet element i at de lydige og flinke, som klarer å administrere bruken sin, blir flinkere, mens de svakere blir bare faglige svakere - og dermed får du større faglige og sosiale skiller i samfunnet som et resultat.
#26 Lillibeth Lunde 05-01-2019 22:52
Thomas Tellander: Hvem vaser mest her tro? Du har åpenbart aldri brukt kahoot eller quizlet i klasserommet? Eller bedt elevene lage en film eller en enquete eller fagintervjuer og små reportasjer i ulike fag? Funnet nyttige pedagogiske apper? Hentet diverse info fra internett raskere enn via skolens wifi og læringsplatform er?Kanskje du ikke har vært i noe klasserom på en stund i det hele tatt?
Jeg er ikke "lissom-moderne " (for et tullete begrep), jeg er en aktiv lektor i stadig utvikling, og tar i bruk ny teknologi etter hvert som den blir tilgjengelig, i den grad jeg klarer å tilegne meg den og bruke den hensiktsmessig, selv om jeg er 67 år.
Noen av mine jevngamle kolleger snakker fremdeles varmt om "overhead" - mens de yngre lærerne (og jeg) bruker PC, Netflix, Youtube etc. og projektor for å illustrere og variere undervisningen ... og elevene sjekker meldinger på It's learning på mobilen sin, samt kommuniserer via grupper og chat-rooms de oppretter når vi f. eks har innleveringer eller skal på ekskursjon.
Det var mange som ikke likte at trykkekunsten skulle tas i bruk heller. Hvordan skulle det gå, når folk kunne distribuere og lese og påvirkes og distraheres av nær sagt hva som helst folk fant det for godt å publisere ...
Mathias Bismo: Hvis en elevs mobil ringer i en time er eleven forpliktet til å ta med kake til hele klassen dagen etter. Klassens egen regel. Det funker.
#27 Thomas Tellander 05-01-2019 22:56
Lillibeth Lunde: Jeg har ca 50-70 elever fra 16 til 18 år i året i forskjellige MK-fag, bl.a. i journalistikk og tv-produksjon. De er online ca 95% av tiden de er våkne, mest på macen sin, men når de må klappe den igjen fikler de med mobilen. Praktiserer ikke mobilforbud selv, men i motsetning til deg har jeg ikke et slags halv-teoretisk forhold til hvordan dette funker på ungdom. Et enhetlig forbud hadde funka helt ypperlig - og problematiserin gen rundt hvor "komplisert dette egentlig er", er bare tullprat. Helt utrolig at du som er i skolen ikke ser dette.

Du forsøker bare å bortforklare distraksjonen, men den er der uavhengig av hvor fint noen synes det hadde vært at "elevene tok ansvar for korrekt mobilbruk selv".

Det blir som en fartsgrense på veien - du lærer ikke å avpasse farten din på en freeway - det gjør du med fartsgrenser.
Og likevel er det voksne folk, kan du tenke deg, Lillibeth, som ikke tar ansvar for å avpasse farten...
Så teorien om at barn bør ta ansvaret selv blir så arketypisk og parodisk at man nesten skulle tro det sto gamle-raddiser bak.
#28 Mona Elisabeth Skjåvik 06-01-2019 12:47
Jeg tenker at elevenes fokus blir mobilen og en annen enn skolen når de har mobilen i klasserommet. Vi (jeg jobber på vgs)har mobilforbud i år (ikke forrige år) og jeg merker en stor endring. Med mobil snakker de med andre hele tiden og fokuset er private ting hele tiden. De er på snapp, sosiale medier, sms osv hele tiden når vi ikke ser. Dagens ungdommer er avhengige av tlf og vi må hjelpe dem til å lære seg hvordan hverdagen/arbei dsdagen er uten tlf. Det er få arbeidsgivere som lar ansatte bruke mobilen privat hele arbeidsdagen. Hos meg opplever jeg at elevene greier å følge bedre med på det som skjer i undervisningen enn tidligere. Elevene hos oss kan velge om de legger den i mobilhotell, eller har den lydløst og bortgjemt, men hvis vi ser eller hører den i timen inndrar vi tlf og leverer kontoret. Det stemmer jo at elevene kommuniserer på mobilen, men i samfunnet trenger vi også å kommunisere verbalt, ansikt- til ansikt og da må vi som skole hjelpe dem til å bli bedre til den typen kommunikasjon. Samfunnet er ikke «bare» digitalt. Hvis de trenger annen informasjon som ikke handler om fag, må de vente med det til friminuttene. Hvis det gjelder fag, kan man bruke pc, bok, medelever eller lærer. Klokke har man vel i de fleste klasserommene.. .ellers kan man kanskje skaffe det..?
#29 Thomas Andre Fjeld Bjørnholdt 06-01-2019 17:50
Vi er alle, med kanskje unntak av min far pluss noen andre, gjort oss veldig avhengig av mobilen.

For veldig mange er den et forstyrrende element, vi er alltid tilgjengelig. Jeg tenker at det ikke er sunt.

Jeg jobber i videregående skole og der er mobilen relativt forstyrrende. Det er dog en vanskelig balansegang når elevene bør kunne bruke den og ikke.

Jeg skulle vi var mer frigjorte fra telefonen.
#30 Arve Edvardsen 06-01-2019 18:42
Jeg tenker først og fremst på digitale moboffre som i hvert fall får «fri» på skolen. Vi må også høre på lærerne som i hovedsak støtter mobilforbudet.
-1 #31 Anita-Helen Ragnvaldsen 07-01-2019 20:01
Er helt for mobilforbud i skolen. Den bringer med seg mye dritt...og blir dessverre ikke brukt til det den er ment for. Med apper som snapchat og diverse andre sosiale medier..så ser man en lei tendens til misbruk.. Mye nettmobbing og nettvett er det dessverre ikke alle som har.. La nå skolen være en arena for læring og normal sosial omgang med medelever og lærere..der man kan snakke med hverandre.

You have no rights to post comments