Annet

Kunstbyen Oslo: Bystyret skal vedta en kunstplan

Kunstbyen Oslo: Bystyret skal vedta en kunstplan

Neste uke legger byrådet fram forslag til en kunstplan for Oslo.

Byrådet har store ambisjoner for kunst- og kulturpolitikken i Oslo. Et sentralt mål er at flest mulig skal få utøve og oppleve kunst og kultur, uavhengig av økonomi, bosted og alder. Det vektlegges kulturell infrastruktur, en aktiv utsmykkingspolitikk for byens offentlige rom, og at Oslo skal forsterke sin rolle som internasjonal kulturby. «Kunstbyen - Oslo kommunes kunstplan» er en helhetlig strategi for kunstfeltet i Oslo. Kunstplanen bygger på kommunens mål og planer, særlig de eksisterende planene på kunst-og kulturfeltet.

Kunstplanen retter seg i hovedsak mot det profesjonelle kunstfeltet, men skal samtidig komme Oslos befolkning og besøkende til gode. Hele Oslo skal styrkes som kunst- og kulturby. Ambisjonene er av både kortsiktig og langsiktig art, ettersom en del av utfordringene på feltet krever løsninger over et lengre tidsperspektiv. Kunsten skal gjøres mer tilgjengelig for innbyggerne i byen og publikum for øvrig, der de ferdes og oppholder seg. Et sentralt mål med kunstplanen er å styrke Oslo som arbeidssted for kunstnere. Tiltak i kunstplanen legge til rette for at Oslo utvikler sin rolle som internasjonal kunstby, i samspill med kommunens internasjonale arbeid for øvrig.

For å nå målene med kunstplanen foreslår byrådet en rekke ulike tiltak, herunder å opprette en ordning for formidling av kunst til barnehagebarn, kartlegge Oslos kulturelle infrastruktur og vurdere framtidige arealbehov, støtte kunstnerdrevne produksjonsfellesskap, initiere et prøveprosjekt for å ta i bruk utstillingsavtalen ved visningssteder som får tilskudd av Oslo kommune, samt å øke profileringen av Oslo som kunst- og kulturby gjennom styrket samarbeid med turist- og næringslivsaktører.

Byrådet foreslår tre hovedmål for kunstplanen:

1. Kunst skal være tilgjengelig for alle i byen

2. Oslo skal ha gode vilkår for kunstproduksjon og visningssteder

3. Oslo skal utvikles som internasjonal kunstby med lokal forankring

Planen skal nå behandles av bystyrets kultur- og utdanningskomite, og så vedtas av bystyret. Et godt forslag til kuntplan kan sikkert gjøres bedre. Bruk derfor din mulighet til å påvirke ved å henvende deg til komiteens medlemmer, eller skriv dine kommentarer/innspill nedenfor.

Kommentarer   

+1 #1 Jon Lønnve 12-01-2019 21:46
Jeg arbeider med forvaltning av samlinger i et offentlige museum. Forvaltning innebærer en rekke oppgaver tilknyttet hele samlingsobjekte s levetid. Ofte er levetiden ment å vare så lenge det lar seg gjøre, helst med evigheten som perspektiv. Slikt er ressurskrevende . Gode ambisjoner om satsning i et økt fokus på produksjon av nye utsmykninger og annet kunst som skal bevares for ettertiden, krever en økt satsning på forvaltningsdel en også. Dette synes jeg er underkommuniser t i utkastet til planen.
+2 #2 Kjell Varvin 13-01-2019 06:07
Billedkunstnern e burde ha store oppvarmede haller, slike som idrettsfolket har. Haller med atelierer, lagerplass, fellesverkstede r og visningsplass hvor publikum kunne komme og se ny, aktuell norsk kunst.
+2 #3 Else Margrete Hauan 13-01-2019 14:30
Hvis vi skal få flere kunstnere og mer kunst i byen, må vi tilby atelierer til en rimelig penge. Ingen av dagens idealistiske unge kunstnere kan betale høye leiepriser or arbeidsplasser, men de veletablerte trenger ikke denne støtten. Hvis Oslo kommune ikke tilbyr lokaler flytter kunstnerne ut.
#4 Reidun Falk 13-01-2019 17:51
Oj oj, dette var enormt spennende å lese! Dette er hånd i hanske med hva jeg og en arbeidsgruppe (kunstKALL-kuns t og kultur for alle) jobber iherdig med nå, å få et kunstløft i bydel Søndre Nordtrand i Oslo. Vi er i innspurten av saken før den blir overlevert til de folkevalgte. Dersom noen ønsker informasjon om dette så send meg en mail:
#5 Tori Wrånes 14-01-2019 08:59
Flere subsidierte atelierer til kunstnere !
+1 #6 Ole Mikal Yong Pedersen 14-01-2019 19:23
Jeg kom meg ikke på presentasjonen av forslaget til ny kunstplan for Oslo. Men ved første gjennomlesing synes jeg Rina Mariann Hansen fortjener honnør for ikke bare et godt initiativ og inkludering av feltet selv, men også for selve forslaget.

Jeg ga på vegne av Nedenfra, et sosialt foretak som jobber med byutvikling og samskaping, et av de 38 aktørinnspillen e i februar 2018. Og det er gledelig at det som var mitt hovedpoeng der også kommer tydelig til uttrykk i forslaget til kunstplan.

Jeg har både i Nedenfra og i mitt engasjement på Hausmania Kulturhus vært særlig opptatt av Mål 2: Oslo skal ha gode vilkår for kunstproduksjon og visningssteder.

Det er derfor gledelig at kunstplanen løfter dette opp som et av tre hovedmål. Samtidig så er dette et typisk eksempel på et mål som er vanskelig å nå uten en klar strategi for å operasjonaliser e det. Det er derfor ekstra gledelig at kunstplanen også presenterer konkrete tiltak for å nå dette målet.

6. Støtte kunstnerdrevne produksjonsfellesskap

9. Styrke arbeidet for at kommunens lokaler kan benyttes til kulturformål midlertidig og permanent

10. Kartlegge kulturell infrastruktur og vurdere framtidige arealbehov

11. Være pådriver for at kunstfaglig kompetanse anvendes i plan- og byutviklingsprosesser

Som byutviklingsakt ør, med bakgrunn fra kunst og kulturfeltet, synes jeg det er spennende at kunstplanen setter et så tydelig fokus på at areal og infrastruktur for produksjon og visning av kunst er en integrert del av byutviklingen.

Ved første gjennomlesing virker dette som et godt retningsgivende dokument for kunstbyen Oslo. Så er det også enkelte ting som kanskje kan forbedres før bystyret endelig vedtar planen.

For eksempel så synes jeg at selv om målet om gode vilkår for kunstproduksjon og visningssteder berører kunstnernes levekår, at det at Oslo som kunstby også handler om å heve levekårene for kunstnere kan gjøres enda tydeligere.

Men alt i alt, så tror jeg dette er et godt utgangspunkt en helheltig kommunal strategi for kunstfeltet.

Også takk til Ivar Johansen for ryddig og fin presentasjon av saken, med direkte lenker både til planen og de viktgste saksdokumentene .
#7 Ole Rosén 14-01-2019 22:43
Mange gode intensjoner!
Vedrørende mangel på lokaler ;
-har det vært reaksjoner på at lokaler i Myntgata til dels var for små til å være funksjonelle og flere kunstnere måtte takke nei. Muligens ville være bedre å ta utgangspunkt i m2. (Feks 25 m2 men fordelt på 2 rom.)
- Skar leir innerst i Maridalen har et stort potensiale som lokler for kunstnere, musikere mfl.!
Et stort antall bygninger og m2, -som eies av Oslo kommune. Begrenset kapasitet for kloakk har hindret bruk i mange år og ført till forfall. Et slikt konkret praktisk problem skulle jo ikke være helt umulige å løse og det kunne betydd mye for mange.
#8 Mette Giæver 15-01-2019 09:12
Jeg savner Rådhusgalleriet . Det er nedlagt. Nå er det møterom i stedet. Det var det fineste stedet i Oslo som frie (uorganiserte) kunstnere kunne leie. Det er nesten ingen private gallerier igjen. De som skal drive kommersielt tar bare inn kunstnere som er veletablerte og anerkjent. Jeg håper Oslo kommune kommer opp med et alternativ til Rådhusgalleriet . Kunstplanen legger tilrette for organiserte kunstnere. Uorganiserte kunstnere faller utenfor alle ordninger også innkjøpsordning ene. Bygninger som Oslo kommune ikke vet hva de skal gjøre med, er tilbudt som midlertidige atelierer, men uten tilsvarende steder som kan vise kunsten blir det ikke til glede for byen og publikum. Jeg og flere andre kunstnere har i flere år stått på Ankerbrua en helg i mai og argumentert for at Oslo skulle få et fast sted i helgen hvor kunstnere bare kan komme og vise frem sin kunst. Slik som de har i alle store byer i Europa. London, Paris, Praha osv. Forespørselen/f orslaget mitt ble oversendt Kulturetaten som ikke engang forsto spørsmålet mitt. Mitt motto er: Humor i kunsten og Kunsten ut til folket. Vi trenger steder hvor vi kan vise frem kunsten. Det er ikke noe vits i å produsere kunst som ingen får se.
#9 Gro Finne 15-01-2019 22:09
Norske Grafikeres Verksted

www.norskegrafikeresverksted.n o/

Norske Grafikeres Verksted er Norges eldste fellesverksted for grafikk stiftet i 1931. Tilhold på Kunstnernes Hus til utpå 70-tallet, Christian Krohgsgate på 80-tallet, Helsfyr på 90 tallet og siste flytting til Shoddyfabrikken på Kaldbakken 2014.
Vi tilbyr verksteds-plass til profesjonelle kunstnere med tilgang til gamle og nye grafiske teknikker. Dyptrykk, Høytrykk, Photopolymer, Silketrykk og Litografi, og presser til grafikk i storformat.
Verkstedet er først og fremst innrettet mot profesjonelle kunstnere, men har en lav terskel-profil og er åpne så sant vi har plass også for andre som har lyst til å prøve seg
Vi har et omfattende kurstilbud med kurs for nybegynnere i de fleste teknikker samt workshops for mer erfarne kunstnere.
I 2019 skal vi lyse ut to stipendplasser, ett for en ung nyutdannet og ett for en kunstner med mer erfaring, som vil prøve ut visuelle muligheter i grafiske teknikker. (støtte fra Norske Grafikeres Fond)
Vi har også fått støtte til kurs (Sparebankstift elsen) som vi vil tilby barn og unge fra nærområdet i Grorudddalen. Vi ønsker å være en resurs for nærmiljøet.
Dette på kort sikt.
Men verkstedet er nå inne i en omstillingspros ess.
Vi er uten driftsstøtte og må derfor basere oss på en driftsform med faste brukere og mye dugnadsarbeid for å få det hele til å gå.
Vi ønsker å forandre dette, få en mer profesjonell driftsform med verksmester i 100% stilling og å tilby verksteds-plass til kunstnere for kortere eller lengre perioder, til kostpris som nå, men uten å måtte basere oss på faste brukere.
Da trenger vi forutsigbarhet og litt større og mer sentrale lokaliteter.
#10 Tanja Sæter 17-01-2019 07:12
Hei,
Jeg har sendt innspill på vegne av Coast Contemporary og jeg håper det etableres en ny ordning for internasjonalt arbeid i Oslo, slik at vi kan fortsette arbeidet med å synliggjøre kunstnere og kunstfeltet for hverandre og for et internasjonalt publikum.
Innspill 2: Sørg for at de subsidierte atelierene består og blir fler.
Innspill 3: Gjennomfør et kunst og kulturløft i bydel Østensjø. Opprett en stilling i bydelen for kunst og kultur, det eksisterer ikke per i dag og det lider hele bydelen av. Det bor mange kunst og kulturarbeidere i bydelen som gjerne vil gjennomføre prosjekt.

Lykke til med arbeidet!
#11 gisle harr 17-01-2019 07:58
innspill til kunstplan i Oslo:

tilskuddsordnin gene:
driftstilskudd- hvor går de resterende 30% av midlene?
tildeling ev atelierer: realitetssjekk: atelierene bør ha en minimum-størrel se og ha en minimum leiekontrakt på 3 år
f.eks. er mange av ateliene i Myntgata og Ila pensjonat altfor små og i sistnevnte har man kun ett årig kontrakt (jfr. Status for fysisk kulturell infrastruktur i Oslo s. 14)
Jobbe med å implementere atelier- og verkstedslokale r i nybygg og nye bydeler der det i dag utelukkende legges til rette for næringsvirksomh et som kontor- og handel.

Det bør også legges til rette for leie av munumentalateli er eller større prosjektrom hvor kunsntere kan arbeide i perioder med større bestillingsverk , monumenter eller plasskrevende scenografi, (jfr. hovedmål 2: Oslo skal ha gode vilkår for kunstproduksjon og visningssteder- s. 16)

Prioritere vedlikehod av eksisterende kunst i offentlig rom.
(jrf: Kunstordningen bidrar til at befolkningen daglig kan oppleve kunst
på arbeidsplasser, skoler, barnehager, og sykehjem, i svømmehaller, på torg, gravlunder og Tbanestasjoner. s 16)


Bevisstgjøring rundt begrepet kunstfasglig kompetanse: (jfr s. 18 punkt 11:
Et styrket tverrsektorielt og tverrfaglig samarbeid med offentlige og private aktører, hvor det innhentes kunstfaglig kompetanse i prosessene, vil være viktig for å sikre kunst- ogkulturformål økt prioritet i byplanleggingen.)
Med kunstfaglig kompetanse menes kunstnere som er utøvere av sitt fag. I mange utvalg og juryer finnes kun kunstteoretisk eller kunstssakkyndig kompetanse, som altså ikke er det samme som kunstfaglig kompetanse. I så måte er ikke billedkunstnern e som faggruppe representert. Det er viktig å ha en forståelse for distinksjonen , fordi resultatet når billedkunstnere ikke er representert kan gi uheldige utfall fordi kompetanse både på det kunstneriske, det tekniske og produksjonsmess ige område dermed ikke er tilstrekkelig dekket.


Kunst i offentlig rom
-sikre at norske kunstnere får mulighet til delta i prestisjefulle konkurranser om store og offentlige monumentaloppdr ag. I dag er tendensen at de store internasjonale stjernene og kun spesielt anerkjente norske kunstnere er invitert eller utvalgt til direkte oppdrag. Eksempler: vinneren av konkurransen om kunstverk utenfor nye Munch Museet, Tracy Emin, direkteoppdrag rundkjøring i Gamlebyen, Paul MC Carthey).
Det bør unngås at Oslo blir en by der de store oppdragene går kun til internasjonale kunstnere/ stjerner som ikke nødvendigvis har noe lokal forankring eller kunnskap om Oslo. Dette vil på sikt også føre til en ensretting der man foretrekker de samme internasjonal samtidskunstner ne som man finner i alla andre storbyer og de lokale kunstnerne ikke får sette preg på byen.

sikre at billedkunsntere er representert i utvalg som jobber med utviklingen av Oslo som kunstby og i jurier for plassering av kunst i offentlig rom. Distinksjon: kunstfaglig (billedkunstner e) og kunst. sakkyndig (kunstteoretikere)

Tilrettelegge for at det finnes informasjon / veikart om byens kunst i offentlig rom via digital teknologi f.eks. via en app. Sørge for skilting der info om kunstneren bak verket og årstall fremgår.

Sikre at også funksjonshemmed e har adgang til visningssteder for kunst, bl.a. er enkle rullestol- ramper en forutsetning for at rullestolbruker e klarer å komme seg inn i byens gallerier som ofte har trappetrinn og høye dørterskler.
(jfr s.20 Mål 1: Kunst skal være tilgjengelig for alle i byen)


Gisle Harr, billedkunstner
#12 gisle harr 17-01-2019 08:32
supplerende punkt:
Opprettholde og videreutvikle fagmiljøer knyttet til skulpturproduks jon:
Bronseskulptur AS og AL Steinskulptur på Helsfyr er eksempler på håndverksbedrif ter som skal serve billedhoggere. Dette er også bedrifter som innebefatter verneverdige yrker. På grunn av sitt kontraktsforhol d med NBF er Bronseskulptur AS og AL Steinskulptur ikke blitt offer for det eskalerende eiendomsmarkede t i byen slik mange sammenliknbare håndverksbedrif ter opplever.
Konkurransen fra utlandet gjør også dette til sårbare miljøer.
supplerende tekst: Det har lenge vært et ønske om i større grad å tilrettelegge og oppgradere Bronseskulptur AS og AL Steinskulptur, slik at disse verkstedene blir et reelt tilbud for Oslos billedhoggere og for kunststudenter ( opplæring, veiledning, fasiliteter)
Dette kan også sees i sammenheng med Fellesverkstede t og generell styrking av tilbud for lokal kunstproduksjon

You have no rights to post comments