Annet

El-kjøp: Pris for varen kr. 539, pris for en ledning kr. 815

El-kjøp: Pris for varen kr. 539, pris for en skadet ledning kr. 815

Anne Schjelderup reagerer ut fra en opplevelse hos El-kjøp.  Pris for varen kr. 539, pris for en ledning kr. 815. Hun skriver:

"Bruk-og-kast er jo et enormt miljø-problem og særlig når det gjelder elektroniske varer. Mange kjeder, f.eks. Jernia strekker seg langt for å gjøre det mulig for kunder å reparere ting, eller kjøpe reservedeler, og å slippe å stadig kjøpe nytt. Men andre gjør det motsatte.

Jeg kjøpte en lampe-vekkerklokke fra El-kjøp for 539,-kr. Valpen min gnagde på ledningen og jeg måtte til El-kjøp og kjøpe ny (det står på lampen at den kun kan brukes med original ledning).

Først fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne kjøpe bare ledningen, jeg måtte kjøpe ny lampe. Da jeg minnet om at alle leverandører vel moralsk må være forpliktet til å selge reservedeler, fikk jeg beskjed om at ny ledning kostet like mye som ny lampe med ledning, altså 500,-kr.

Da jeg likevel holdt fast på at jeg bare ville kjøpe ledningen, jeg ville ikke ha ny lampe, fikk jeg beskjed om at frakt ville koste ytterligere 300,-kr. Så for å kjøpe bare ledningen til en lampe til 500,-kr måtte jeg altså punge ut med den nette sum av 815,-kr.

El-kjøp skyldte på leverandøren Phillips, men det virket ikke akkurat som om El-kjøp legger press på at leverandørene skal legge opp til at kundene kan kjøpe deler som blir ødelagt på produktene de selger."

Jeg skjønner veldig godt hennes reaksjon. Hva er andres erfaringer?

Kommentarer   

#1 Bjarne Melvær Berge 21-05-2020 12:24
Transport av enkelte små reservedeler er krevande lokistikkmessig . Spesielt om folk har dårlig tid. Eg ser for meg at slikt kan ordnast med bedre informasjonsfly t i form av betre datasystem. Kanskje kunstig intelligens. Embalasjesystem a for fysisk små varer er heilt krisedårlig, bittesmå dingsar blir sendt enkeltvis i store pappkassar, ikkje rart det blir dyrt.
#2 Johs Kleppe 21-05-2020 12:32
Jeg har handlet reservedeler fra Kina i 10 år.
El-kjøp og Power er nytteløst.

Jeg gikk inn med nettbrettet som begynner å få dårlig batteri.
Jeg ville ha et nytt.
Nei det hadde de ikke og de kunne ikke bestille.
Men de kunne sende den inn til kontroll og det koster 450,-
For kontrollen.
Batteriet skal så byttes. 800,- + jobben 600,-
1.800,- altså.
Men da ville det ta opp mot 3 uker.

Jeg kjøper som alltid før verktøy og batteri på nettet og det kostet meg 350,-
Jobben tar 20 minutter. For en utrenet.
#3 Gaute Lindkvist 21-05-2020 13:38
Elkjøp/Elgigant en er jo blant de få i Norden som faktisk har makten til å gjøre noe med dette. Om de sa: vi selger ikke varene deres i Norden med mindre dere gjør slike reservedeler tilgjengelig, så ville reservedeler blitt tilgjengelig.
#4 Thomas Henden 21-05-2020 16:24
Philips er ikke lenger kjent for å ha god service og prispolitikk. Er bare å se på de "Philips Hue"-produktene som både er overpriset og har en "End of life"-policy, dvs. støtten til produktene vil bli kuttet om noen år, og da må du kjøpe nytt, selv om produktene kunne ha virka enda lenger.

www2.meethue.com/.../...

You have no rights to post comments