Annet

El-kjøp: Pris for varen kr. 539, pris for en ledning kr. 815

El-kjøp: Pris for varen kr. 539, pris for en skadet ledning kr. 815

Anne Schjelderup reagerer ut fra en opplevelse hos El-kjøp.  Pris for varen kr. 539, pris for en ledning kr. 815. Hun skriver:

"Bruk-og-kast er jo et enormt miljø-problem og særlig når det gjelder elektroniske varer. Mange kjeder, f.eks. Jernia strekker seg langt for å gjøre det mulig for kunder å reparere ting, eller kjøpe reservedeler, og å slippe å stadig kjøpe nytt. Men andre gjør det motsatte.

Jeg kjøpte en lampe-vekkerklokke fra El-kjøp for 539,-kr. Valpen min gnagde på ledningen og jeg måtte til El-kjøp og kjøpe ny (det står på lampen at den kun kan brukes med original ledning).

Først fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne kjøpe bare ledningen, jeg måtte kjøpe ny lampe. Da jeg minnet om at alle leverandører vel moralsk må være forpliktet til å selge reservedeler, fikk jeg beskjed om at ny ledning kostet like mye som ny lampe med ledning, altså 500,-kr.

Da jeg likevel holdt fast på at jeg bare ville kjøpe ledningen, jeg ville ikke ha ny lampe, fikk jeg beskjed om at frakt ville koste ytterligere 300,-kr. Så for å kjøpe bare ledningen til en lampe til 500,-kr måtte jeg altså punge ut med den nette sum av 815,-kr.

El-kjøp skyldte på leverandøren Phillips, men det virket ikke akkurat som om El-kjøp legger press på at leverandørene skal legge opp til at kundene kan kjøpe deler som blir ødelagt på produktene de selger."

Jeg skjønner veldig godt hennes reaksjon. Hva er andres erfaringer?