Annet

Krl-faget bør erstattes av et felles livssyns-, etikk og verdifag

FNs menneskerettighetskomite har slått fast at fritaksordningen for KRL-faget er i strid med foreldres frihet til å sørge for sine barns religiøse og moralske oppdragelse. På denne bakgrunn fremmer SV`s bystyrerepresentanter Kari Pahle, Ivar Johansen og Reza Rezaee et privat forslag til Oslo bystyre om et forsøksprosjekt hvor faget omgjøres til et felles livssyns-, etikk og verdifag.


Oslo bystyre
v/ Ordføreren


Privat forslag fra Kari Pahle, Ivar Johansen og Reza Rezaee på vegne av SV

Etablering av forsøksprosjekt hvor KRL-faget omgjøres til et felles livssyns-, etikk og verdifag.

Det vises til bystyrereglementets § 36, hvor det bl.a. heter:

”Medlem av bystyret kan fremsette private forslag til bystyret. Forslaget må bare omhandle en sak og gjelde saker som naturlig hører inn under bystyrets virkeområde. Forslag kan ikke stilles til saker som ligger til behandling i bystyrets organer, har samme innhold som et forslag som ennå ikke er behandlet eller som tidligere er behandlet i en av bystyrets komiteer i samme bystyreperiode uten å ha fått nødvendig tilslutning. I tvilstilfelle treffer forretningsutvalget avgjørelsen.”

På bakgrunn av dette fremmes et privat forslag som følger:

KRL-faget i skolen, kristendomskunnskap med religions- og livssynsorientering, er behandlet av FNs menneskerettighetskomité. Uttalelsen fra FNs menneskerettskomité verner om foreldreretten og aksepterer ikke den delvise fritaksordningen som har eksistert i KRL-faget. Den er i strid med foreldres frihet til å sørge for sine barns religiøse og moralske oppdragelse, slår FN-komiteen fast.

Dette er en bindende avgjørelse som Norge er forpliktet til å respektere. Komiteen fastslår at det umiddelbart må settes i verk tiltak som både er effektive og hensiktsmessige for å sikre foreldre og elever en livssynsutdanning i samsvar med deres egen overbevisning.

Norge og Oslo må derfor ta til etterretning kritikken fra FNs menneskerettighetskomité om KRL-faget.
I den sammenheng er det også naturlig å vise til Barnekonvensjonens § 14 som nå er innlemmet i norsk lov, der det heter: ”Barn har rett til tanke-, samvittighets- og religionsfrihet. Staten skal respektere foreldrenes rett og plikt til å veilede barna i slike spørsmål.”

Dagens KRL-fag i Osloskolen bør snarest omgjøres slik at det ikke bryter med FNs menneskerettigheter.

Disse medlemmer foreslår at Oslo kommune bør bruke denne situasjonen til å starte et forsøksprosjekt hvor faget omgjøres til et felles livssyns-, etikk- og verdifag.

I de internasjonale konvensjonene som Norge har sluttet seg til, er foreldrenes rett til selv å bestemme over sine barns opplæring til tro ufravikelig. Dåps-, tros- og livssynopplæring bør derfor foregå i regi av det enkelte tros- og livssynsamfunn. Kunnskap om kristendommen og de andre religioner og livssyn må fortsatt være en sentral del av det nye faget. Barna må ikke ha fritak fra kunnskap, men fra forkynning.

Osloskolen skal ikke fremme en bestemt tro, eller religion, men det er grunn til å understreke at livssynsnøytralitet ikke er det samme som verdinøytralitet.

Forslag til vedtak:

Oslo kommune starter et forsøksprosjekt hvor KRL-faget omgjøres til et felles livssyns-, etikk og verdifag. Byrådet utarbeider rammer for prosjektet.

Oslo, 14. desember 2004

Kari Pahle /s/ ............................................Ivar Johansen /s/ ............................................Reza Rezaee /s/