Annet

Tjuvholmen: Ingen gave til Oslo by

¨"Under finanskomiteens behandling av saken er SV vært opptatt av det som framstilles som ”gaven til Oslo by”; tårnet, museet og det offentlige byrom og park. Slik byrådssaken framstår kan det se ut som om kjøperne her gir en gave til Oslo by. Slik er det jo slett ikke. De 430 millionene er en del av kjøpesummen, og skulle det være noen som gir en gave i  denne sammenheng må det være kommunen selv, representert ved Havnevesenet. Det er altså en gave fra Oslo by til  Oslo by.  For at dette ikke skal framstå som om Selvaag-gruppen og Aspelin Ramm-gruppen gir en gave til kommunen har vi  foreslått at dette begrep utgår av kjøpsavtalen. En enstemmig finanskomite har støttet dette,"sa Ivar Johansen bl.a. under bystyrebehandlingen.

Oslo bystyre 27. mai 2003
Ivar Johansen, SV

Sak 150 Avtale om salg og byutvikling av Tjuvholmen, Oslo havn


Ordfører,


Tjuvholmen er en svær byutviklingssak som bystyret tidligere har behandlet gjennom rammeprogram og prospekt, juryens sammensetning og valg av byutviklingsprosjekt.


Den sak vi i dag behandler er selve salgskontrakten, mens de reguleringsmessige forhold kommer i selve reguleringssaken.
  Under finanskomiteens behandling av saken er SV vært opptatt av det som framstilles som ”gaven til Oslo by”; tårnet, museet og det offentlige byrom og park. Slik byrådssaken framstår kan det se ut som om kjøperne her gir en gave til Oslo by. Slik er det jo slett ikke. De 430 millionene er en del av kjøpesummen, og skulle det være noen som gir en gave i denne sammenheng må det være kommunen selv, representert ved Havnevesenet. Det er altså en gave fra Oslo by til Oslo by.

For at dette ikke skal framstå som om Selvaag-gruppen og Aspelin Ramm-gruppen gir en gave til kommunen har vi foreslått at dette begrep utgår av kjøpsavtalen. En enstemmig finanskomite har støttet dette.


SVs andre initiativ er en direkte konsekvens av det første; når kommunen investerer 430 millioner i et museum, tårn og offentlig byrom og park på Tjuvholmen bør kommunen ha avgjørende innflytelse på hvordan disse offentlige midler forvaltes. Det skal opprettes en privat stiftelse. Byrådet har akseptert at kommunen aller nådigst skal få en representant i stiftelsen styre. Rett nok forplikter de private investorer seg til å bidra med 60 millioner til stiftelsen, men i all hovedsak er stiftelsen finansiert med offentlige midler. SV mener det er rimelig at i en stiftelse som etableres for kommunale midler bør kommunen oppnevne et flertall av medlemmene i styret.


Også dette synspunkt hadde stor sympati i finanskomiteen, og i kompromissviljens ånd aksepterte SV en felles forståelse for at kommunen i alle fall skal oppnevne like mange representanter i stiftelsens styre som de private investorer. Dermed vil en i vesentlig grad styrke kommunens innflytelse på det som ellers kunne framstå som en ren gavepakke til private investorer.


SV stemmer derfor for saken, slik den nå foreligger.

 

You have no rights to post comments