Åpenhet
Blogg; - også i Oslo kommune
Reaksjonene jeg fikk var av 3 typer:
- jeg har allerede en blogg (direktør for Kulturetaten Gro Balas): "Men av tekniske årsaker , så er den enveis og plassert på Kulturetatens intranettsider. Dette også fordi den har egne ansatte som viktigste målgruppe."
- den kommer i løpet av en uke (direktør Stein Olav Henrichsen for Munchmuseet): "Jeg går ut i blogg i løpet av uken i forbindelse med nytt museumsbygg."
- etatsdirektører skal ikke blogge (direktør Anne Sigrid Hamran for Havnevesenet): "Er det ryddig at etatsdirektører underlagt kommunaldirektører/byråd skal blogge som etatsdirektører?"
Trondheim og Bærum er av de kommuner har kommet lenger enn Oslo på dette. På Bærums sider gir Pål Hisand 3 gode grunner til at kommunene må ta i bruk sosiale medier:
- muliggjør likeverdig dialog og demokratier
- en ny måte å organisere arbeid og samarbeid på
- er en ny måte å refordele makt på
Blogg må da selvsagt ut av det lukkede rom (ikke en intranett-sak), det må åpnes for dialog (to-veis), og ikke minst: etatssjefer må tørre å komme ut av skapet. Etatssjefene selv og deres ansatte sitter med betydelig kunnskap og er en viktig premissleverandør til utvikling av byen. Den kan de ikke bare formidle oppover via de lukkede kanaler: tjenesteveien til kommunaldirektør og byråd. De er i jobben for å forvalte fellesskapsverdier og da må de også bidra tilbake ved dialog og åpenhet.
Kommentarer
Hun burde kanskje særlig lese prinsipp 3, men det meste som står der er relevant og oppfordrer til blogging eller lignende type kommunikasjon ikke minst fra etatslederne!
I bloggen vil direktøren for Bystyrets sekretariat og leder for valgorganisasjo nen blogge. Det vil også ledere for de ulike utførerenhetene (som materiell, logistikk, telling og godkjenning, kommunikasjon mv.) gjøre.
Det aller viktigste valgorganisasjo nen gjør mht informasjon og kommunikasjon er selvsagt å formidle faktainformasjo n om hvor, når og hvordan befolkningen skal stemme. I bloggen vil nok også dette komme frem, men her skal man først og fremst formidle hvordan valg «lages».
Hvorfor? Jo, fordi kunnskap, dialog og åpenhet skaper tillit.
Bloggen ligger på valgioslo.wordpress.com
Fagbibliotekare r har en masse å gjøre - for eksempel å forklare ting, eller gjøre avtaler.
Vi bruker mest vanlig mail, men det som BI har studert, er at deres bibliotek blir pepret med en masse spørsmål, sånn som: "Det er kaldt her", eller "Virker ikke persiennene"?, så slik passer til chat.
Andre ting krever bare avtaler - som er litt private. Men fellesting kan gjerne passe i blogger!
- Facebook har 2 problemer: 1. Saker blir borte. 2. Fb-redaksjonen tar bort organisasjoners sider i Facebook. Norsk bibliotekforeni ng hadde 10 000 "venner" da den brått ble nedlagt! Så nå må generalsekretær en der stå der med personlig navn! Noen bedre?
En liten kommentar: Det bør vel være opp til den enkelte å selv bestemme om man skal ha en blogg. Vi bør vel ikke ha bloggtvang heller? Noen må bruke tid på oppdateringer og vedlikehold av bloggen også.
Ja, men det er ikke et privatspørsmål i hvilken grad etater og etatsledere i Oslo kommune oppfyller Oslo kommunes informasjons- og kommunikasjonss trategi, jfr. Siris kommentar lenger oppe.
Vi skal ha en åpen, demokratisk og deltakende kommune. Kommunen (og dens ledere) er til for byens innbyggere, og i en åpen og demokratisk kommune skal etatene gjøre noe mer enn å sende synspunkter, informasjoner og forslag oppover i systemet, til kommunens toppledelse.
RSS feed for kommentarer til dette innlegget.