Åpenhet

Hemmelige Oslo: Etter 7 måneder, henvendelse fortsatt ubesvart

Hemmelige Oslo: Etter 7 måneder, henvendelse fortsatt ubesvartEtter 7 måneder har Etat for eiendom og byutvikling/Byrådet, på tross av mange purringer, ennå ikke klart å besvare en relativt kurant henvendelse fra meg om å få tilsendt en oppdatert kopi av kommunens eiendomsregister.

Jeg har bedt Byrådet, ved Fr.P-byråd Øystein Sjøtveit (du vet han som representerer partiet som hadde store boards over hele byen om at Fr.P. representerte "åpenhet"), besvare følgende spørsmål overfor bystyrets finanskomite:

- Hvilke rutiner har Eiendoms- og byfornyelsesetaten på å besvare henvendelser fra publikum?
- Hva er grunnlaget for at Byrådet, etter flere måneder, ikke er i stand til å avklare en relativt kurant henvendelse om innsyn /kopi av offentlige opplysninger?
- Når kan jeg forvente å få svar på henvendelsen?

Les mer under


Byrådet
Her


14. febr  201 sendte jeg følgende e-post til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

"Vedlagte kopi av kommunens register over kommunale eiendommer fikk jeg fra - tror jeg - dere i 2002.

Jeg må vel anta at det finnes en elektronisk versjon som er nyere.

Er det mulig å få dette tilsendt elektronisk?"


15. mars sendte jeg følgende e-post til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

"en måned senere; da jeg ikke har hørt noe fra dere minner jeg om saken."


29. mai sendte jeg følgende e-post til etatens direktør Eskil Bråten:

"jeg synes det er underlig at etaten ikke besvarer henvendelser, selv etter purring."


Direktøren svarte slik 1. juni:

"Det vises til din e-post 14.02 og purringer av 15.03 og 29.05.2011. Vi beklager at henvendelsene ikke er besvart. EBY har vært i kontakt med byrådsavdeling for finans og næring for nærmere instruks. Straks det er gitt tilbakemelding fra byrådsavdelingen, vil EBY besvare henvendelsen. "

Og siden hør jeg ikke hørt noe.

Spm  1:

Hvilke rutiner har Eiendoms- og byfornyelsesetaten på å besvare henvendelser fra publikum?

Spm. 2:

Hva er grunnlaget for at Byrådet, etter flere måneder, ikke er i stand til å avklare en relativt kurant henvendelse om innsyn /kopi av offentlige opplysninger?

Spm 3:

Når kan jeg forvente å få svar på henvendelsen?

Kommentarer   

#1 Haakon 20-09-2011 13:44
Det er et alvorlig problem du setter fingeren på, Ivar.
Det å liste opp hvilke eiendommer man eier bør være noe enkelt. Og, det er heller ikke politisk betent eller noen politisk grunn til å la være å opplyse om slikt.

Vi ser i det offentlige, mange steder, at datasystemene er gamle og ingen tørr gjøre noe med det. Etter Tress-90 skandalen på 90 tallet har lite blitt gjort for å oppgradere det offentliges programvare.

Jeg har en bekjent som jobber i NAV. Hans jobb er å samkjøre data fra de tre forskjellige (utdaterte) datasystemene de har der. Et av systemene han forholder seg til daglig er fra 70 tallet. Det er før PCen kom. Før DOS operativ system kom, før internet og til og med mus som styringsenhet....
Tress-90 skulle modernisere datasystemene til NAV. Men, det ble store overskridelser. Politikerne endret stadig NAV sine regler og programvaren måtte til stadighet designes fra bunnen av fordi endringene gjorde at det de jobbet på ikke ville bli riktig.

I vår spurte avisene forsvaret hvor mange sårede norske soldater det var fra krigen (stridslignende tilstander som Jens kaller det) i Afghanistan. Ministeren kunne ikke svare og måtte ha datakonsulenter inn for å ta ut tallene. Systemene er også der gamle og tunge. De som kommer ut fra skolene i dag kan det som er vanlig i dag. De kan ikke gamle systemer. Så, men må ha dyre konsulenter bare for å ta ut en rapport. Etter noen dager kunne ministeren svare.

På sykehus i Asker kom det nyheter om at leger sendte rekvisisjoner til sykehusene for sine pasienter. Sykehusets system var for gammelt og tok ikke imot epostene på en skikkelig måte - derfor kom aldri pasientene inn til behandling. En katastrofe om du spør meg.

Saken er denne : Politikere må av og til investere i noe de ikke aner hva er. Her er det datasystemer det er snakk om. De aner ikke hvor mye eller lite jobb det er å lage dem.
De får bare noen tilbud og må forholde seg til det. Et annet eksempel de måtte investere i som de ikke ante noe om er billettsystemet til Ruter. Igjen et system ( likt Tress-90) som ble preget av overskridelser og forsinkelser. For bestiller ikke ante hva det var de bestillte, de bare måtte ha det.
Noe ala gassrensingen på Mongstad også. Overskridelser og forsinkelser - for man aner ikke hva det er som skal lages når bestillingen skjer.

Hva skjer så? Man har en kritisk opposisjon som kritiserer og lager saker og prestisje i å henge ut hvor dårlige motstanderen er. Du selv har vært der, Ivar, med kritikk av billettsystemet .
Og - opposisjonen i Stortinget som ikke skjønner hva vi skal med rensing på Mongstad når resultatet blir så dyrt at ingen andre kommer til å kjøpe det og det ikke spiller så stor rolle i det store bildet.

Hva er effekten av dette ?
Jo - man tørr ikke ta sjanser. En politisk leder kan fort tenke at om han/hun setter i gang et prosjekt som er til stor hjelp så kan det føre til pinlige politiske nederlag, kritikk, kanskje til og med at man må gå fra jobben.
Alternativet er at man gjør slik man alltid har gjort - og det har jo "fungert" til den grad det gjør nå.

Det som er bemerkelsesverd ig er at noen mener at det er mye penger å spare på konsulentbruk i kommuner og i det offentlige.
Man ønsker altså å beholde de tunge og gamle systemene og man ønsker ikke betale for de få som kan så gammel teknologi.
Da er vi på et veldig farlig spor.
Det er nok heller bedre å gå sammen alle partiene og bli enige om at opprusting og vedlikehold er nødvendig for fremtiden og at man står sammen om den investeringen.

Nok et eksempel på at Norge er et brannmannsstat. Man løper etter å slukker branner. Politihelikoptr e, flomberedskap, ekstrabevilning er til politi, rassikkring, en eldremilliard eller andre milliarder, osv. I en tid vi har eksepsjonelt god råd løper vi etter og slukker branner. Vi pensjonerer folk på 58 eller 62 og legger ingen langsiktige planer for fremtiden. Hva vi skal leve av. Hvilke systemer som skal ligge i bunn. Satsing på langsiktighet og investering er svært mangelfulle. Og - det er dette som gjør at det er vanskelig å svare på enkle spørsmål.

Om bare politikerne kunne gå sammen. Dele ansvar og legge planer for fremtiden....

You have no rights to post comments